Pár fígľov, ako napísať pútavý e-book

  • Jul 20, 2020
  • Marek Mittaš
  • 9 min
  • 273

Na to, aby si napísal úspešný e-book, nemusíš mať fenomenálny talent. Dokonca sa nemusíš ani zamykať v miestnosti, písať nahý či vypiť denne fľašu tvrdého alkoholu, ako to robili mnohí excentrickí autori od Jacka Londona až po Trumana Capoteho a ďalších literárnych bohémov. Stačí dodržať len pár zásad a aj ty môžeš mať svoju vlastnú e-knihu.

 

 

V článku nájdeš 

 

 

História e-bookov

Kto si myslí, že e-booky sa stali fenoménom až s príchodom Kindle čítačiek, tak sa zrejme príliš neorientuje v histórii. Prvé e-booky sa objavili už v roku 1930. Aj keď v tomto prípade nešlo o prevratný vynález, ktorý by dokonca predbehol aj zrod počítačov. Išlo skôr o víziu spisovateľa Boba Browna, ktorý podobne ako jeho kolega Jules Verne, bol majstrom v predpovedaní toho, čo sa neskôr stalo skutočnosťou.

Lenže práve tieto jeho myšlienkové semienka dokázali prekypriť pôdu a umožniť zrod myšlienky, že kniha nemusí byť naveky len súčasťou papiera.

 

Prvá skutočná elektronická kniha

Prešlo takmer dvadsať rokov, kým sa predpovede spisovateľa preniesli z papiera do digitálnej podoby. To sa však už písal rok 1949 a začalo vznikať digitálne dielo Index Thomisticus, ktorý pripravil Roberto Busa a dá považovať za prvú elektronickú knihu. 

V roku 1949 začal Roberto Busa vytvárať anotovaný elektronický index k dielam teológa Tomáša Akvinského, ktorý napokon úplne dokončil v roku 1970. Toto digitálne dielo bolo pôvodne uložené na CD-ROM vydaný v roku 1989. Preto je oficiálne prvou e-knihou.

 

Digitálny papier

Od prvého CD-ROM-u sa knihy digitalizovali predovšetkým v počítačoch, ale v roku 1997 sa podarila skutočná technologická revolúcia. Umožnila čítanie kníh s takým pôžitkom ako pri tých papierových. Dobre, chýba charakteristická vôňa aj šuchotanie papiera, ale digitálny papier neťahá oči a môžeš ho mať stále so sebou v smartfóne.

 

V roku 1997 spoločnosť E Ink Corporation vyvinula technológiu, ktorá umožňuje digitálnym obrazovkám odrážať svetlo rovnako ako obyčajný papier bez potreby podsvietenia. Elektronická kniha Rocket bola prvým komerčným elektronickým čítacím zariadením využívajúcim túto technológiu.

Vyvíjala sa, zdokonaľovala a nakoniec sa stala základom na vytvorenie zariadení ako eReader, vrátane Amazon Kindle. Tá bola vydaná v roku 2007 a stala sa najpopulárnejšou elektronickou čítačkou na svete. S tým, samozrejme, prišiel aj rozvoj e-bookov. 

Vydať ho na elektronické zariadenia či do počítača zvládne prakticky každý, kto dokáže napísať a uložiť napísaný text do súboru. S trochou zveličenia sa dá povedať, že každý uložený dokument v tvojom počítači je istým spôsobom e-kniha. Ale poďme tvoriť tie ozajstné.

 

 

Naozaj chceš vydať knihu?

Ani digitálnym papierom sa neoplatí plytvať. Bez ohľadu na to, či budeš knihu vydávať pre čítanie v počítači alebo na stiahnutie do čítačky. Je potrebné uvedomiť si, že aj keď ťa vydanie knihy v elektronickej podobe na rozdiel od jej klasickej tlačenej formy bude stáť len zlomok ceny, nemôžeš plytvať. A to hlavne časom čitateľa. 

Pretože, ak napíšeš nekvalitný e-book, tak to nie je článok na blogu, ktorý človek preskočí alebo ho zmažeš. E-book je kniha, čo ťa bude reprezentovať možno aj roky po tom, ako ju vydáš. Preto si dobre rozmysli, čo a ako dáš na (elektronický) papier. Ak si si dobre zvážil, že je skutočne potrebné dať svetu ďalší, odhadom už niekoľko miliónty e-book, tak poďme na to.

 

Vedel si, že ...

… „e-book zadarmo” na webe musí byť fakt namakaný, aby ti niekto bol ochotný dať zaň svoj e-mail?

 

Pred pár rokmi to bol skvelý magnet na získanie e-mailových adries, ktoré si neskôr mohol použiť v rámci e-mail marketingu. Okrem toho si mohol ľuďom prostredníctvom e-booku ukázať, že si skvelým odborníkom vo svojom remesle.

Dnes to už neplatí. Ak si na web hodíš hlášku typu: „Stiahnite si zadarmo e-book 7 tipov, ako … “, počet stiahnutí bude ako šafranu. V dobe sociálnych sietí je všade pretlak informácií. Ľuďom sa ich nielenže nechce čítať, ale nechce sa im ani vypisovať e-mail. Vedia, že keď do Googla nahodia výraz, vyskočí im x článkov s odpoveďou na ich problém.

Preto premýšľaj opačne. Ako spraviť e-book inak ako všetky ostatné? Ako e-book ľudom „predať”, aby sa odlíšil od všetkých e-mail lapačov?

Ak máš odpoveď na tieto dve otázky, začni písať.

  

Ber do úvahy, kde sa kniha bude čítať

V tomto ohľade si môžeš pomôcť prieskumom Celie Brayfieldovej, ktorá vo svojej knihe Ako napísať bestseller hovorí, že netreba mať ilúzie o našom čitateľovi. Pri čítaní kníh sa väčšina ľudí venuje niečomu inému. Najčastejšie čítajú:

  • v posteli
  • keď robia niečo iné
  • na dlhých cestách
  • pri počúvaní hudby
  • pri jedle
  • pri televízii
  • v dopravných zápchach.

 

Mysli na to, že tvoji čitatelia robia počas čítania aj niečo iné. Čo z toho pre teba vyplýva? Okamžite musíš prestať písať zložito a nezáživne. Pretože to, čo znesie bežný papier, ten elektronický neunesie. Ako na to?

  • Vytvor kratšie kapitoly.
  • Píš kratšie odseky.
  • Používaj grafy a obrázky.
  • Komunikuj čo najjednoduchšie.
  • Počas písania sa pýtaj sám seba, či by si pri čítaní nezaspal.

Nikdy nevieš, či si práve pri časti knihy, na ktorú si najviac hrdý, čitateľ varí kávu alebo čistí topánky. Kniha ho teda musí zaujať aj napriek iným činnostiam. A to pri e-bookoch platí dvojnásobne. Veď na pozornosť čitateľa striehnu mobilné aplikácie, maily a notifikácie.

 

 

Aby sa kniha stala bestsellerom, musí uspieť na troch úrovniach

Autorka Celie Brayfieldová tvrdí, že kniha musí zaujať na citovej úrovni. To znamená, musí ponúknuť čitateľovi uspokojivú skúsenosť.

Na úrovni vedomého premýšľania musí uplatniť a zodpovedať otázky života a otázky čitateľa, ktoré sú pre neho dôležité.

Na psychologickej úrovni musí čitateľa doviesť k novému životu.

Poďme sa pozrieť, čo to znamená pre náš e-book.

 

Citová úroveň

Jednoducho je potrebné, aby mal čitateľ z knihy dobrý pocit. Aby nielen po jej dočítaní cítil spokojnosť, ale kapitolu za kapitolou viac a viac získaval pocit, že svoje peniaze skutočne dobre investoval. Niečo sa dozvie a z čítania má príjemný úžitok.

 

Vedomé premýšľanie 

Ak niekto siahne po knihe, je to preto, že niečo od nej očakáva. Ak chceš začať písať, rozhodne nepíš knihu pre seba. Konečne sa raz a navždy zbav tej prekliatej myšlienky, že podľa teba by kniha mala vyzerať takto a takto.

Ty ju síce píšeš, no čítať ju nebudeš. Nemysli na seba. Nemysli na to, čo by sa páčilo tebe. Mysli na svojho čitateľa. Na mamičku s malým dieťaťom, ktorá siahne po knihe receptov. Na IT špecialistu, ktorý chce objaviť deepnet. Mysli na robotníka, ktorý sa práve sám chce pustiť do murovania podkrovia. 

 

Marek radí

Spoznaj svojho čitateľa. Spoznaj jeho jazyk, myslenie. Ideálne sa s ním stretni osobne alebo aspoň nazri na fóra, kde sa vyskytuje. Tu nazbieraš otázky, jazyk aj štýl, akým komunikuje. Ak to potom všetko zhrnieš v knihe, bude spokojný.

 

Úroveň nového života

Hovorí sa, že po prečítaní knihy by človek nemal ostať rovnakým človekom. To znamená, že kniha by sa mala odraziť v našom živote. Ideálne pozitívne. Iba vtedy je dobrá. Ak sa nechystáš vydať tuctový ženský román, tak mysli na to, že po prečítaní tvojej knihy bude človek iný. 

Vzdelanejší. O niečo bohatší. 

Preto je nutné pamätať na to, čo mu chceš odovzdať a čo môže zmeniť jeho život. Rozmýšľaj, ako veci z knihy premietne do svojho lepšieho nového života. Iba v takom prípade knihu pozitívne ohodnotí.

 

 

Nepíš niečo, čo už napísali iní. Buď originálny

Predstav si, že by Stephen King napísal niečo, čo už napísala J.K. Rowlingová a podobne. Nie. E-book jednoducho nie je článok na blogu. Nestačí pomeniť vety, súvetia, doplniť pár informácií a osviežiť na vlastnom webe cudzí článok. E-book je zodpovedný výsledok tvojej duševnej práce.

Preto, ak ideš napísať dobrý e-book, odpovedz si na otázky:

Je téma inovatívna?

Prinášam nové riešenie alebo iné pohľady?

Prípadne, je téma spracovaná z nového uhla pohľadu?

Je postavený na vlastnej autentickej skúsenosti? Toto je veľmi cenná devíza pre e-book. Ak máš akúkoľvek osobnú skúsenosť, je to dôvod napísať e-book. Ak skúsenosť máš len teoretickú, napíš radšej iba článok.

 

 

Ako vytvoriť z textu knihu

Ak si napísal súvislý a dobrý text, je vhodné dať ho prečítať nezávislým ľuďom v okolí. Mimo rodiny. Pretože tá ťa pochváli z povinnosti. No a už im môžeš knihu posunúť ako e-book. Je teda na čase stvoriť z textu knihu.

Stačí využiť Google a nájdeš okamžite asi päťdesiat možností, ako pretvoriť text na e-book.

Zatiaľ čo tradičné knihy vznikajú v tlačiarni, elektronické knihy sa vytvárajú veľmi jednoduchým spôsobom aj u teba doma. Nepotrebuješ prakticky nič viac ako na napísanie knihy. Obyčajný počítač a niektorý z programov, ktorý spraví z tvojho rukopisu seriózny e-book. Takých je niekoľko. Niektoré bezplatné, iné platené. Na bežný textový formát určite stačí siahnuť aj po bezplatných riešeniach.

Webové aplikácie elektronických kníh sú jednoduché a užívateľsky príjemné. Môžeš však skúsiť aj niektorý zo softvérov, no online riešenia už dnes využíva stále viac autorov. Sú rýchle, lacné a praktické. Tu sú niektoré z nich.

 

Pressbooks

Vyzerá podobne ako WordPress. To znamená, že ak vieš pracovať s WordPressom, nemal by si mať problém zistiť, ako všetko funguje a ako ho obsluhovať. Môžeš pridávať a upravovať kapitoly, meniť alebo pridávať sekcie a podobne. Pressbooks je zadarmo na používanie, ale ak chceš odstrániť vodoznak, ktorý sa zobrazí v elektronickej knihe, musíš prejsť na platenú verziu.

 

Beacon

Beacon je doplnok pre WordPress premieňajúci tvoje príspevky na blogu na elektronické knihy. Môžeš si vybrať, ktoré články chceš zahrnúť do knihy alebo filtrovať podľa kategórie. Doplnok prevádza blogové príspevky do formátu HTML5 alebo PDF. Môžeš navrhnúť obal e-knihy.

 

Google Docs

Jednoduchý spôsob, ako písať a prevádzať obsah do formátu PDF online a zadarmo. Pridáš textový obsah a máš k dispozícii všetky písma Google, z ktorých si vyberieš. Súbor môžeš uložiť v PDF, čo je bežný súbor pre e-booky.

Zdroj: XanderSt / Shutterstock.com

 

PublishXpress

Je online nástroj na konverziu. Konvertuje súbory DJVU, DOCX, TXT HTML, RTF a PDF na súbory veľmi prijateľné pre čítačky kníh MOBI a EPUB. Je to perfektné, ak už máš elektronickú knihu pripravenú a chceš ju zmeniť na MOBI aj EPUB. Aby ju mohli mať k dispozícii aj ďalší čitatelia elektronických kníh. Služba je bezplatná, ale daj si pozor na prípadné nedostatky v prevedenom texte.

 

Calibre

Calibre je predovšetkým bezplatný softvér na správu elektronických kníh a prehliadač elektronických kníh. Môžeš ukladať elektronické knihy a usporiadať ich do knižnice. Alebo ich prevádzať medzi formátmi PDF, EPUB, MOBI a inými formátmi elektronických kníh. Konverzia elektronických kníh v používateľsky príjemnom dialógovom okne je skvelá pre začiatočníkov.

 

 

Správny formát

Ak už máš softvér, potom je poslednou otázkou, v akom formáte e-knihu publikovať. Tu však platí, že môžeš prakticky v každom. A čím viac, tým viac čitateľov. Každý formát sa uplatní v inom zariadení.

 

PDF

Je najbežnejším formátom e-knihy. Ideálny len pre prehliadanie a skvelý pre čítanie v počítači.

 

MOBI (Mobipocket)

Formát .mobi, ktorý pôvodne používal e-reader Mobipocket, teraz používajú populárnejšie čítačky elektronických kníh. Vrátane Amazon Kindle a aplikácií Kindle pre zariadenia iOs a Android. Tento formát je vizuálne lákavý, pretože dáva čitateľom podobnú vizáž ako fyzické knihy.

  

EPUB (ePublikácia)

Formát .epub, podobný súboru .mobi, je bezplatný štandard s otvoreným zdrojom pre publikovanie elektronických kníh. Z tohto dôvodu takmer všetky e-čítačky podporujú .epub vrátane Amazon Kindle Fire, Apple iBooks a Google Books.

 

iBook (Apple iBooks)

Exkluzívny formát pre všetky elektronické knihy predávané v Apple iBooks. Je postavený na základe štandardu EPUB, ale pridáva obmedzenia, takže ho možno predávať a používať iba v rámci oblasti Apple iBooks. Z tohto dôvodu nie sú formáty iBook kompatibilné s čítačkami, ktoré dokážu prečítať štandardný formát .epub.

 

 

Záver

Spraviť z textového dokumentu e-book nie je nič zložité. Trvá to prakticky pár minút a hneď máš knihu. Môžeš ju dať čitateľom svojich stránok zdarma, prípadne knihu rovno umiestniť do internetových obchodov. Pri knihe však vždy najdôležitejší zostane jej obsah. Pri e-bookoch to platí dvojnásobne. Len kvalitným textom presvedčíš čitateľa, aby sa stal čitateľom verným.