Nielenže ich nemusíš robiť, ale každá ti prinesie benefity.

Aké?

  • čas
  • peniaze
  • klientov
  • jedinečnosť
  • klienti ťa budú vnímať inak
  • staneš sa riešením problému
  • získaš psychologickú výhodu

Predstav si, že máš na webe všetky texty správne. Potom nemusíš robiť tieto veci:

#1 Vysvetľovať všetko dookola ako verklík

Je úplne jedno, na akej pozícii pracuješ. Vždy prichádzaš do styku buď s klientmi, alebo kolegami vo firme.

A keďže sa veci opakujú – noví klienti, noví kolegovia, niečo musíš jednoducho vysvetľovať dookola. 

Šablóna textu odložená v nejakom dokumente je skvelá vec. Vo svete Windowsu spravíš Ctrl + C, Ctrl + V a môže to ísť ďalej.

Ak toto všetko budeš mať na webe spracované, stačí ľuďom poslať link. V prípade klientov ani to. Informácie si nájdu pri čítaní tvojho webu.

 

Ako na to?

Stačí si zapisovať všetky otázky, ktoré sa opakujú: 

  • Ako prebieha spolupráca?
  • Ako dlho trvá dodanie?
  • Koľko to stojí?
  • Čo ak sa mi to nebude páčiť?
  • Čo ak to budem chcieť vrátiť?
  • Ako sa to používa?
  • Vydrží to dlhšie ako jednu sezónu?
  • Čo sa stane, ak to dám do mikrovlnky?

Odpovede pridaj na správne miesto na webe. Odporúčam vynechať samostatnú sekciu FAQ, lebo väčšine čitateľov sa nechce prehrabovať tým dlhým zoznamom.

Kde je to správne miesto? Tam, kde ľudí častokrát napadne otázka, na ktorú máš odpoveď.

Ak ju dostávaš veľmi často, napíš o tom článok. Následne môžeš ťažiť z výhod blogu, ku ktorým sa ešte dostanem.

FAQ coolwriters podstranka copywriting
Takto máme spracované časté otázky pri službe copywriting. Sú umiestnené medzi referenciami klientov a finálnou výzvou k akcii.

 

Výsledok

Samozrejme, je to veľmi individuálne. Ako príklad uvedieme, že ti to ušetrí „len“ 30 sekúnd pri každom klientovi či kolegovi. 

Pre výpočet budem brať do úvahy jedno ušetrenie za kalendárny deň. Za rok je to 182,5 minút. Predstav si, koľko týchto požiadaviek máš za deň. Možno dôjdeš k ušetreným dňom či týždňom.

#2 Predávať ako teleshopping

V prvom rade nechcem znevažovať teleshopping. Ide mi len o prirovnanie. 

Chcel som poukázať na to, že nebudeš musieť ľuďom nútiť niečo, čo nechcú

 

Správne texty dokážu tvojim produktom či službám vytvoriť prirodzený záujem o ne.

 

Ako na to?

Zober si ako príklad firmu Apple. Videl si niekde nejaký ich billboard alebo spot v televízii? Ja nie.

Napriek tomu o firme viem a väčšinu ich produktov si chcem kúpiť.

Na vytvorenie skutočne skvelých textov treba mať znalosti z psychológie, marketingu a copywritingu. Verím, že si ich dokážeš vytvoriť aj sám. Ak si neveríš, nechaj to na profíkov.

 

Čo získaš?

Money, prašule, peniaze. Nech to nazveš akokoľvek. Ak ľudia budú u teba míňať peniaze, budeš potrebovať väčšiu peňaženku.

#3 Ukazovať, že žiješ

Pred pár rokmi som bol s kolegom na stretnutí v jednej veľkej firme. Okrem iných vecí sme im išli naštartovať blog. 

Keďže na začiatku sa vždy veľa pýtam (áno, veľa sa dozviem), opýtal som sa na cieľ tohto blogu. Prečo ho chcú? Majiteľ mi odpovedal: „Aby bolo vidieť, že žijeme.“ 

Dovtedy som sa na to tak nedíval. Začal som si predstavovať, ako sa správam ja, keď prídem k niekomu na web. 

Jedna z mojich prvých zastávok je blog (magazín), ak ho tam majú. Keď vidím, že posledný článok je spred troch rokov, pýtam sa: „Žijú vôbec?”

Naopak, keď vidím, že posledný pridali minulý týždeň, je mi jasné, že žijú viac ako dosť.

 

Ako na to?

Pridávaj pravidelne na web nový obsah. 

Ako často? Vždy, keď budeš mať niečo hodnotné, čo klientom povedať. Nemáš nič? Najmi si ľudí, ktorí to spravia za teba.

 

Čo získaš?

Klientov, ktorí by boli na pochybách, či táto firma žije a nechcelo by sa im to overovať. Budeš večne živý ako Lenin 🙂

#4 Zháňať nových klientov, keď sa ti to najmenej hodí

Každá firma má inú marketingovú stratégiu a každý po svojom oslovuje klientov.

Avšak ľudia, ktorí ťa práve potrebujú a našli si ťa cez vyhľadávač, sú veľmi cenní.

Poznám niekoľko prípadov, keď ľudia vďaka investícii času do blogu kedysi, majú dnes toľko návštevnosti, že nemusia riešiť reklamu.

Hneď mi napadli dvaja ľudia: Otto Bohuš a Roland Vojkovský.

zdroj: vojkovsky.sk

Áno, hovorím sčasti o známom pojme SEO.

 

Ako na to?

Ak nemáš skúsenosti s tvorbou SEO pozitívneho obsahu, máš dve možnosti:

  1. začať sa učiť a písať sám (niekoho tým poveriť vo firme)
  2. dať to spraviť profesionálom. SEO špecialista pripraví:
    1. analýzu kľúčových slov
    2. GAP analýzu
    3. content workbook. 

Dobrý copywriter podľa zadania content napíše. Už ho iba stačí odpromovať a počkať si na úrodu.

 

Benefity pre teba

Klienti ti budú pravidelne a postupne prichádzať, lebo sa im budeš objavovať ako riešenie na ich problém.

POZOR – tieto výsledky nie sú hneď. U niekoho môžu zafungovať po pol roku, u niekoho to trvá aj dva. Preto treba vytrvať a nevzdávať sa, keď po pár mesiacoch nevidíš výsledky.

#5 Snažiť sa presvedčiť, že si odborník

Ak ľudia riešia nejaký problém, tak hľadajú niekoho, kto danej veci rozumie. 

„Jano, idem stavať dom. Kto staval tebe? Bol si spoko?”

Podobne to funguje aj na internete. Ak budeš pravidelne pridávať užitočné rady, tipy a najmä know-how z tvojho biznisu, vytvoríš si povesť odborníka.

Alebo inak. Ideš niečo kupovať a našiel si dva weby. 

Na jednom je ledva kontakt. 

Na druhom je živý blog plný článkov, ktoré ťa vtiahnu do problematiky. Dajú ti množstvo odpovedí ešte skôr, ako sa vôbec rozhodneš.

Budeš kupovať u niekoho o kom nič nevieš alebo u odborníka?

Ja mám rozhodnuté.

magazin coolwriters screen
Takto to vyzerá u nás v magazíne. Dávame si záležať na tom, aby sme pravidelne publikovali obsah, ktorý našim čitateľom pomôže.

Ako na to?

To isté ako body 3 a 4. Naštartuj blog a daj svojim klientom svoje najlepšie know-how.

 

Čoho sa zbavíš?

Neustáleho presviedčania, že ty a tvoja firma ste tí praví. Dostaneš sa do úplne inej pozície. 

Klient sa nebude pýtať, aké máš referencie (aj keď na webe by si ich mal mať), ale kedy budeš mať čas, aby si vyriešil jeho problém.

#6 Báť sa, že zákazníci pôjdu nakupovať inam

Doteraz som sa motal najmä okolo textov a blogu. Poďme sa pozrieť, čo je najdôležitejšie pre e-shoperov.

Samozrejme, sú to popisy produktov.

Ak mám niekde nakúpiť niečo, čo úplne nepoznám, chcem o tom mať informácie, ako by som to držal v ruke.

Filip Kuna v knihe o tvorbe úspešného blogu krásne porovnal predaj tachometra v špecializovanom cyklo e-shope oproti Alze.

screenshot z alzy
Presne takýto popis nájdeš na Alze k obyčajnému tachometru.

zdroj: alza.sk

V krátkosti: čakal, že špecializovaný obchod bude mať všetky info, ktoré potrebuje, aby sa rozhodol. Obchod mal iba strohé informácie, väčšinou od výrobcu. 

Naopak, od internetového hypermarketu nečakal nič špeciálne. Bol prekvapený, že sa dozvedel viac, ako si myslel, že potrebuje vedieť.

 

Ako na to?

  • Zabudni na všeobecné popisky alebo tie od výrobcu a napíš si vlastné. 
  • Daj vo virtuálnom svete ľuďom chytiť produkt, akoby ho držali naživo.
  • Použi fotky, videá. 
  • Ukáž, ako to používaš. 
  • Povedz o výhodách a ukáž aj nevýhody. 
  • Ukáž mi, čo na to hovoria ľudia, čo to už majú. 

A ako klient som už tvoj.

 

A vieš, kde ľudia nakoniec nakúpia?

No predsa tam, kde je to najlacnejšie. Teda časť z nich tam, časť u teba. Ver, že tí, ktorí u teba získali info, sa neskôr zastavia a nakúpia. 

Nebudú si totiž pamätať, kde kúpili, ale kde sa dozvedeli všetko. Vďaka psychológii budú cítiť vďačnosť a nakoniec nakúpia aj u teba.

 

#7 Hovoriť, že to robíš inak ako konkurencia

„Sme iní.”

„Robíme to inak.”

„Pocíťte ten rozdiel.”

Tieto slogany niektorých firiem poznáme všetci. Problém je však ten, že im to nikto nemusí veriť.

Nie je dôležité hovoriť, že to robíš inak, ale skutočne to inak rob. Ľudia na to prídu sami. 

Ver, že si to nenechajú len pre seba. Pochvália sa – „Takú zmrzlinu, ako majú hore na námestí, si ešte nejedol.” 

Pri najbližšej príležitosti som tam 🙂

Z globálnych značiek to skvelo robí Red Bull. Vsadil na šport a zážitky. Na hlavnej stránke ich webu nevysvetľuje Dietrich Mateschitz, že sú iní. Rovno ti to ukáže:

Zdroj: redbull.com

Ako na to?

Pozri sa na texty inak. Nepíš, že to robíš inak, ale sprav to inak. Podpor to svojou službou alebo predajným systémom. Ľudí to nadchne. Ak nevieš, ako na to, najmi si odborníkov.

 

V čom ti to uľahčí život?

Jedinečnosť je prvá vec, ktorú hľadá skúsený marketér ešte predtým, ako začne „marketérovať”

Ak ju ukážeš, ľudia si ťa podľa nej budú pamätať. Nemusíš byť najlepší. Stačí, ak budeš iný. A nemusíš to nikomu vysvetľovať.

 

Bonusový tip – ľudia sa o tebe musia dozvedieť

Môžeš mať najlepšie texty, články či popisy. Ak ich ale nikto neuvidí, sú prakticky bezcenné. 

Nepremrhaj preto celý rozpočet na tvorbu a nechaj si niečo aj na propagáciu

Najlepšie je vytvárať obsah postupne, kontinuálne a venovať sa aj jeho propagácii.

90 % klientov, pre ktorých tvoríme obsah, s nami spolupracuje dlhodobo. Máme aj takých, s ktorými robíme úplne od začiatku.

Nie je to šprint, ale maratón a poriadne dlhý. Víťaz nie je jeden, ale všetci, ktorí dobehnú.

 

Prečítaj si ešte jeden

Scroll to Top