Trendy na sociálnych sieťach sa menia rýchlejšie ako imidž Madonny. Udržať s nimi krok nie je preto jednoduché. Ako už mnoho filozofov (a takmer každý rozumný človek po tridsiatke) zistilo, čas je najdrahšou komoditou na svete. Nemíňaj ho, investuj. Využi ho na nové nápady a obchodnú stratégiu. Content marketing nechaj na mňa.
Štruktúra
Bio
V prvom rade je dôležité dať do poriadku bio (respektíve popis stránky na Facebooku). Bio, ako sa mnohí mylne domnievajú, nie je priestor na umiestňovanie hashtagov. Patria doň kľúčové slová, ktoré zachytia návštevníkovu pozornosť a presvedčia ho, že tvoj produkt (alebo služba) je to, čo potrebuje.
Analýza hashtagov
Následne je potrebné spraviť dôkladnú analýzu hashtagov, a to pre každú platformu zvlášť. Používanie príliš širokých alebo inak nevhodných hashtagov je ako hádzať hrach o stenu.
Hashtagy, ako #móda, #lifestyle či #business síce vyzerajú perfektne, no ako ideálni adepti pre tvoj Instagram nie sú. Prečo?
Predstav si takúto situáciu. Na Instagrame sú tisíce e-shopov s módnym sortimentom. Ich majitelia (ktorí v štýle našich otcov všetko zvládnu sami a na nejakého marketéra sa môžu vybodnúť) premýšľajú plus mínus rovnako. Vyhľadajú si konkurenčné značky a zrecyklujú hashtagy, ktoré používajú. Veď to dá rozum.
Lenže…
Hashtagy, ako
- #fashion,
- #lifestyle,
- #business
sú také populárne, že ich konkurenčnosť je neúnosná. Každú sekundu sa na Instagrame objaví príspevok, ktorý ich používa. Čo to znamená? Že tvoj úžasný, krásny, dokonalý, prepracovaný a hodnotný príspevok sa utopí v mori jemu podobných.
Ako tomu zabrániť? Ja používam hashtagy, ktoré cielia na to isté publikum z tej istej krajiny, na ktorú cieliš aj ty. Vďaka hashtagu #business tvoju firmičku uvidí maklér z New Yorku aj čínsky predavač slávikov. No ani jeden z nich si tvoj produkt nekúpi, pretože predávaš, dajme tomu, čerstvé syrové výrobky.
Omnoho efektívnejšie, hoci na pohľad menej populárne, by boli hashtagy
- #móda,
- #lajfstajl,
- #biznis.
Tvrdíš, že na takéto serepetičky nemáš čas? No problemo. Ja sa s výberom tých správnych hashtagov rád pohrám. Som študovaný psychológ, preto môžem potvrdiť, že je v tom viac psychológie než matematiky.
Ale späť k meritu veci. O hashtagoch sa ešte podrobnejšie porozprávame neskôr.
Fotky
Okrem bia je vhodné vytvoriť aj efektívnu profilovú fotku (v prípade FB aj titulku). Každý mesiac navštívi Instagram zhruba 1,2 miliardy ľudí. Väčšina prichádza z mobilných zariadení.
V skratke, fotka by mala čo najlepšie reprezentovať to, o čo sa na Instagrame snažíš… Odprezentovať? Vážne. To slovo je trefné. Nemôžem za to, že tá veta vyzerá, akoby ju skladal vysokoškolský profesor s náhlym poklesom inteligenčného kvocientu.
To isté platí aj o profilovke a titulke na Facebooku. Prosím ťa pekne, najmä nepouži fotku s nízkym rozlíšením. Nič horšie nemôže byť. Tým činom pod sebou automaticky podpíliš konár.
Logo
Máš logo? Pleskni ho do profilovky. Máš logo? Pleskni ho do titulky. Máš logo? Dobre, to by stačilo. S ničím by sa to nemalo preháňať. Jedine, že by si mal logo. To by malo na návštevníkov tvojich sociek svietiť z každého rohu.
Osvedčené formáty
Na Facebooku najlepšie performujú klasické príspevky. Obľúbený je humorný, inšpiračný a situačný obsah. Čoraz častejšie sa na tejto platforme stretneme aj s videami.
Nie každý typ obsahu je však vhodný pre každý typ cieľovky. Videá s mačiatkami pri želaní šťastných sviatkov možno budú šesťdesiatničky žrať, ale autosúčiastky vďaka nim nepredáš.
Našťastie, existujú demografické údaje, ktoré si môžeš na FB aj IG pozrieť a inšpirovať sa nimi. Sociálne siete ti povedia všetko o veku, pohlaví aj oblasti, z ktorej tvoji potenciálni zákazníci pochádzajú.
Možno sa v tom nevyznáš alebo nevieš, ako s danými informáciami naložiť. A tu prichádzam na scénu ja. Spravím kompletný audit tvojho profilu a nadobudnuté poznatky použijem pri nastavovaní content plánu a interakcii s publikom.
Na Instagrame v roku 2022 kraľujú carousely a videá. Z času na čas je dobré carousely prestriedať so single príspevkami, napríklad vo forme citátu, inšpirácie alebo peknej fotografie či grafiky.
Carousely
Carousely sú efektívne najmä preto, že čím viac času používateľ pri ich čítaní strávi, tým pozitívnejšie ich IG algoritmus vyhodnocuje. Z jednoduchej rovnice vyplýva, že čím dlhší carousel, tým lepší. Nemusí to však platiť vždy.
IG algoritmus tiež zohľadňuje, či používateľ príspevok dočítal do konca. Na prvom mieste by preto mala byť pridaná hodnota. Len tak docielime, že potenciálny zákazník strávi pri čítaní carouselu kvalitný (a najmä dosť dlhý) čas.
Reels
Reels (čiže videá) sú síce populárne, ale nehodia sa na každý typ podnikania a nie vždy sú také efektívne, ako sa hovorí. Instagram ich síce pretláča dopredu, čím vám zadarmo získa pozretia od nových ľudí podobne, ako keby ste si platili reklamu, ale to ešte neznamená, že sú to tí ľudia, ktorých chcete osloviť. Ja osobne Reels neobľubujem a ani ich nevytváram.
Stories
S IG sa neodbytne spájajú aj stories, ktoré pomáhajú tvorcovi komunikovať s klientelou.
Stories by mali byť osobnejšie ako príspevky, mali by odhaľovať viac zo života brandu alebo persóny. Taktiež sú výborným priestorom na predaj, čo mnoho marketérov nevyužíva. Vďaka rozličným nálepkám a funkciám zvyšujú engagement profilu a vytvárajú silnejšiu komunitu. Nie je teda prekvapením, že tvorbu stories odporúčam.
Ani s tými to ale nie je také jednoduché. Na základe výskumu, ktorý som spravil na svojom profile @faktyzfleku, kde ma sleduje viac než 10-tisíc ľudí, môžem s čistým svedomím prehlásiť, že ľudia dávajú prednosť stories pred príspevkami vo feede.
Tým, že sa väčšina pozornosti sústreďuje práve na stories, však dochádza k rovnakému konkurenčnému boju, o akom som rozprával v súvislosti s hashtagmi. Ruku na srdce, kto nikdy nepreskočil ani jedno story?
Realita je taká, že pokiaľ sa stories (ach, aký to len príhodný názov…) netýkajú príbehov reálnych ľudí, len málokedy im venujeme pozornosť.
Práve preto existujú:
- ankety,
- kvízy,
- nálepky,
- avatary,
- GIF-y
- a ostatné gamifikačné prvky,
ktoré robia z prezerania stories hru. Nenápadne vtiahnu diváka do diania a ten sa len čuduje, ako to, že sa mu vybíja mobil, keď mal pred „chvíľkou” 100 %.
Zatiaľ som nevidel story, kde by bolo príliš aktívnych prvkov. Netreba sa toho báť. Ja osobne mám najradšej ankety a kvízy. Aktívny prvok by mal korešpondovať s tým, čo sa na Instagrame snažíš hlásať.
Ten istý dôvod, prečo na svoj feed nepublikuješ príspevky hlava nehlava, ale snažíš sa, aby všetky podporovali tvoj brand imidž, či už prostredníctvom dizajnu, alebo textov, sa vzťahuje aj na stories.
Story template ti pomôže vystúpiť z radu konkurenčných účtov (pretože na IG je tvojím konkurentom každý, nielen iné firmy). Ľudia sa ho postupne učia rozoznávať a keď sa s ním spája hodnota, zapamätajú si to.
TIP
Story template (unikátny grafický návrh stories formátu) by mal obsahovať logo, prípadne meno tvojej značky, ideálne oboje.
Napríklad tento som vytvoril pre nás:
Hashtagy
Poďme sa trochu porozprávať o hashtagoch. Znovu.
Nie sú mŕtve. Ani zďaleka. Hoci to mnohí ľudia radi rozhlasujú. Zrejme s nimi len nevedia správne narábať.
Hashtagy ti pomáhajú osloviť nové publikum. Je však rozdiel v tom, ako sa správajú na rozličných sociálnych platformách. V prípade Facebooku je ideálny počet hashtagov 1 – 3, zatiaľčo pri Instagrame to môže byť až 30, v závislosti od ich relevantnosti.
Pár čísel o hashtagoch
- Pri použití viac než 11 hashtagov dokážeš na Instagrame vygenerovať až o 79 % vyššiu návštevnosť.
- Dlhšie hashtagy medzi 21 – 24 znakmi performujú lepšie ako krátke hashtagy.
- 93 % hashtagov tvorcovia umiestňujú do popisu instagramových príspevkov.
- Zvyšných 7 % ich umiestňuje do komentárov. O tom, či hashtagy v komentároch sú menej, alebo rovnako efektívne ako tie v popise, sa stále vedú debaty. Liekom na túto nevedomosť je umiestňovať ich vždy do popisu.
Ako pracovať s hashtagmi
S relevantnými hashtagmi dokážeš na Instagrame osloviť tisícky ľudí. Poznám to z vlastných skúseností.
Výhodou hashtagov na Instagrame je aj to, že s ich pomocou sa môžeš dostať na Explore page, kde tvoj obsah uvidia noví diváci. Niekedy sú ich stovky, ale pri správnom obsahu a hashtagoch to môžu byť aj desaťtisíce. To ti hovorím z vlastnej skúsenosti.
Na jednom príspevku sa mi (ale to ešte dával IG algoritmus ako tak zmysel a nesnažil sa tvorcom podrážať nohy) vďaka umiestneniu na Explore page podarilo získať viac než 140-tisíc pozretí. Nič nie je nemožné. Treba snívať vo veľkom.
Pri Facebooku je dôležité, aby boli všetky príspevky nastavené na public, takže vďaka hashtagom sa môžu šíriť medzi nových potenciálnych sledovateľov.
Záver
Spravovať sociálne siete nie je med lízať. Okrem toho sa niekedy k úľu prirúti podráždený medveď (a.k.a nový algoritmus) a poriadne ti poprehadzuje kosti. Ale ja si to užívam, ja sa cítim dobre. Veľmi rád sa o tvoje sociálne siete postarám. Ty si zatiaľ užívaj voľný čas a investuj ho do podnikania. Nech sa ti peniažky kotúľajú do peňaženky, nie po stole.