Ako vytvoriť GIF za 5 minút | CoolWriters

Chceš zaujať vlastným gifkom?

Krátke, výstižné a pútavé. Tak by malo vyzerať ideálne gifko, ktoré využiješ na všetkých sociálnych sieťach, pri posielaní správ, v blogu aj na web stránkach. Dynamickým, eye-catching prvkom často povieš viac ako dlhým textom. Hodila by sa ti inšpirácia? Máme pre teba jednoduchý postup, ako vytvoriť gif za pár minút.

Čo je GIF?

Skratka GIF znamená Graphic Interchange Format.

Je to pohyblivý obrázok:

  • bez zvuku,
  • s príponou .gif,
  • veľkosťou do 1 MB
  • a dĺžkou maximálne 6 sekúnd.

Tento formát grafiky vznikol v roku 1987 a bol veľmi populárny v začiatkoch World Wide Webu. Neskôr sa jeho využitie začalo obmedzovať – súbory boli príliš veľké. Nahradili ho iné moderné formáty, ako napríklad MP4. Dnešné GIFy teda nie sú tými pravými z 80. a 90. rokov, no fungujú na podobnej báze.

Vo veľkom sa používajú predovšetkým na sociálnych sieťach. Okrem toho sú originálnym a praktickým doplnkom textu, ktorým vieš čitateľov pobaviť, zaujať alebo im niečo lepšie vysvetliť.

Prečo je gifko skvelé?

Ak premýšľaš, či medzi kamošmi alebo zákazníkmi používať GIF formáty, odpoveď je určite áno.

  • Priťahujú viac pozornosti – a presne to je tvoj cieľ. Chceš, aby sa zákazník pozrel na tvoj príspevok, článok alebo newsletter a pustil sa do jeho čítania. 
  • Zvyšujú engagement – vtipný alebo zaujímavý „skeč” motivuje ľudí k tomu, aby príspevok lajkli, zdieľali alebo okomentovali, vďaka čomu sa zvýši jeho dosah.
  • Vyvolávajú emócie – GIFom môžeš vyčarovať úsmev na tvári, rozosmiať alebo dojať a vytvoriť si tak osobnejší vzťah s protistranou.
  • Sú výstižné a originálne – na rozdiel od statických obrázkov sú originálnejšie, v porovnaní s dlhším videom zase výstižnejšie. Emóciu, myšlienku aj produkt vedia opísať v niekoľkých sekundách.
  • Sú univerzálne – môžeš ich používať úplne všade. Oživia web, článok, príspevok, storku aj newsletter.

GIF vs. video

GIFy majú viacero spoločných znakov s videami – nie sú statické, vedia zaujať pozornosť a dokážu lepšie prezentovať tvoj produkt alebo službu ako statické obrázky. Na druhej strane, treba myslieť aj na niekoľko rozdielov:

  • GIF nemusíš nahrávať na YouTube alebo inú platformu. Vieš ho bez akýchkoľvek problémov umiestniť priamo na web, do článku, newslettra.
  • GIF sa okamžite prehráva. Máš tak istotu, že si ho sledovateľ pozrie aj bez spustenia.
  • Krátke a výstižné gifko vie v niekoľkých sekundách povedať viac ako niekoľkominútové video.
  • Načítavajú sa veľmi rýchlo, takže nespomaľujú web.

Jediná GIF nevýhoda – nemá žiaden zvuk

Vizuál preto musíš vytvoriť dostatočne atraktívny, aby pritiahol pozornosť.

Existujúci vs. vlastný GIF

Keď sa rozhodneš použiť GIF, máš dve možnosti:

  1. Buď nájdeš nejaký hotový
  2. alebo si vytvoríš svoj vlastný

Hotové gifko je klasika, keď si nepotrpíš na vlastnom

K dispozícii sú dnes tisícky rôznych GIFov. Niektoré sú animované, iné sú zas vytvorené zo scén z obľúbených filmov. Veľké percento z nich obsahuje aj krátky text v angličtine, ktorý je prípustný aj v čisto slovenskej komunikácii.

Tvorba vlastného GIFu ti pár minút zaberie

Celý proces je jednoduchý a intuitívny – nižšie nájdeš popis.

TIP

Medzi najlepšie zdroje hotových gifiek patria stránky GIPHY a Tenor. Odtiaľ ich môžeš veľmi jednoducho sťahovať priamo do svojho zariadenia a používať.

Ako vytvoriť GIF – postup

1. Nahraj video do počítača

Potrebuješ nejaké krátke video, prípadne sériu fotiek. Môže to byť nahrávka obrazovky alebo video tvojich kamarátov. Video by malo mať len zopár sekúnd. Ulož súbor(y) do počítača.

2. Vyber si nástrojov na gifká 

Na internete ich pod spojením “gif maker” nájdeš niekoľko. Ja spravidla používam dve stránky: 

Na ukážku som si vybrala Ezgif.com, pretože idem robiť gifko z videa

Na začiatok musíš do nástroja nahrať obsah.

Keď si vyberieš súbor s videom, klikni na “Upload files!”. Chvíľku počkaj. Po nahratí súboru sa objavia ďalšie možnosti.

Vybrať si môžeš sekundy z videa, kde by malo nové gifko začínať a končiť. Môžeš upraviť aj veľkosť a dodatočné parametre. Ja nechávam nastavenia tak, ako sú. Klikni “Convert to GIF!”

3. Výsledný GIF ulož

Keď je všetko v poriadku, nižšie na stránke objavíš tieto možnosti:

Klikni na posledné vpravo “Save” a gif ulož. Môj výsledok vyzerá takto:

Výsledný gif môžeš posielať priateľom, vkladať do textu či prezentácií. Je to na tebe. Celý proces je rýchly a jednoduchý. Rozhodne stojí za vyskúšanie.

Rada odborníka

Okrem spomenutých stránok môžeš na tvorbu GIFov používať aj iné nástroje. Veľmi populárna je napríklad Canva, s ktorou spravíš vlastný GIF aj priamo v mobile. Prípadne skús aplikáciu Picsart, ktorá využíva umelú inteligenciu.

Gifká používaj s mierou

Pri používaní pohyblivých obrázkov mysli na niekoľko pravidiel:

  1. GIFy používaj v rozumnej miere a zbytočne to s nimi nepreháňaj. Do príspevku na sociálnu sieť stačí len jeden. Rovnako aj do krátkeho newslettera alebo článku. Ak je text dlhší, môžeš použiť dva či tri.
  2. Vyberaj také, ktoré skutočne sedia do kontextu. Len tak nimi zabavíš a zaujmeš.
  3. Sleduj ich veľkosť. Ideálne, keď sú do 1 MB a maximálne 6 sekúnd. Ak by túto veľkosť presahovali, optimalizuj ich. Zabrániš tak tomu, že sa web bude načítavať príliš dlho.
  4. Vyberaj dostatočne ostré a farebné výsledky, na ktoré sa dobre pozerá.
  5. Keď budeš vytvárať svoj vlastný GIF, snaž sa, aby bol krátky a výstižný. Dlhšie GIFy nemusia byť také úderné a zaujímavé.

 

Teraz už vieš, ako vytvoriť GIF. Ideš to hneď vyskúšať?

Gifká sú skvelým oživením príspevkov na sociálnych sieťach, newsletterov aj článkov. Vieš nimi upútať pozornosť pri scrollovaní, zvýšiť počet sledovateľov a podporiť predaj. Ak chceš zaujať originálom, sprav si zásobu svojich vlastných. Jediné, čo na to budeš potrebovať, je správny nástroj a pár minút tvojho času.

Návrat hore