Máš na svojom blogu desiatky alebo stovky článkov? Výborne. Si na tom lepšie ako väčšina značiek. Máš ich však rozdelené do relevantných kategórií alebo tagov? Nie? Potom riskuješ, že tvoji čitatelia sa na blogu dlho nezdržia – aj keď tvoríš hodnotný obsah. Prečítaj si, prečo sa oplatí myslieť aj na kategórie a značky.

SEO a jeho úloha na blogu
Optimalizácia webu ti určite niečo hovorí. Je to súbor rôznych nástrojov a techník, ktorými vieš zlepšiť viditeľnosť svojho webu vo vyhľadávačoch. Organicky. Nás, copywriterov a tvorcov obsahu, zaujímajú práve tie nástroje, ktoré vieme sami ovplyvniť. Preto sa opierame najmä o kľúčové slová.
Pýtaš sa, aký to má súvis s kategóriami a značkami?
Čitateľov tvojho blogu nemusia zaujať všetky články – aj keď sú pre nich relevantné. Práve tu prichádzajú na pomoc kategórie a značky (tagy). Slúžia na jednoduché zaradenie a usporiadanie obsahu na webe. Aby každý rýchlo našiel, čo potrebuje.
Optimalizácia pre vyhľadávače sa týka každej stránky tvojho webu. Sem patrí aj blog, jeho kategórie a články. A čo rozhoduje o tom, či sa tvoji čitatelia na blogu zdržia dlhšie? Rýchlosť načítania stránok, kvalita článkov, ich štruktúra, relevantnosť tém. Ale aj to, ako ľahko sa v ňom orientujú.

Rozdiel medzi kategóriou a tagom
Kategórie
- Určujú hlavné tematické zameranie blogu.
- Každá kategória združuje články, ktoré sa týkajú rovnakej témy.
- Vďaka nim sa tvoji návštevníci na stránke ľahšie orientujú.
- Jednoducho si vyberú tému, o ktorej sa chcú dozvedieť viac.
- V názvoch kategórií môžeš použiť nejaké kľúčové slovo alebo zapojiť kreativitu. Daj nudu bokom. Názvy môžu aj pobaviť a zaujať.
Tagy
- Značky, štítky, ako sa zvyknú nazývať, slúžia na detailnejšie označenie obsahu.
- Sú to konkrétne kľúčové slová a spravidla ich býva oveľa viac ako kategórií.
- Zvoľ si na začiatok 10 – 20 tagov. Tie používaj stále dokola. Nové vytváraj iba vtedy, ak vieš, že ich v budúcnosti viackrát použiješ.
TIP
Jeden článok zaraď vždy len do jednej kategórie a priraď k nemu viacero tagov.
Uprac si blog pomocou kategórií a tagov
Už poznáš rozdiel medzi kategóriou a tagom. Musíš mať aj kategórie, aj tagy? Nie. Ale je dobré, ak máš aspoň jedno z toho.
- Stretneš sa s blogmi, ktoré majú iba hlavné kategórie,
- alebo naopak, ktoré zaraďujú obsah len pomocou značiek.
Oba spôsoby sú správne.
Rátame s tým, že to s blogovaním myslíš vážne a chceš mať na blogu poriadok. Ten dosiahneš jedine tak, že vytvorený obsah niekam zaradíš. Ide ti predsa o pohodlie tvojich čitateľov. Je na tebe, aký systém si zvolíš.

Náš klient Henima používa kategórie aj značky.
Optimalizuj ich pre vyhľadávače
Vyťažíš z nich čo najviac. Vytvor každej kategórii titulok a meta popis. Použi pri tom relevantné kľúčové slová z tvojho segmentu – také, ktoré najviac sedia k danej kategórii.
Ak sa rozhodneš označovať obsah pomocou značiek, môžeš im vytvoriť popisy. Zo skúseností však majú menšiu hodnotu pre vyhľadávače. Prečo?
- Združujú menej obsahu,
- nie vždy sú zvolené správne,
- alebo sú duplicitné.
Môžeš sa rozhodnúť, že ich nechceš indexovať a budú slúžiť len na lepšiu orientáciu návštevníkov. V tomto prípade odporúčam využívať aj kategórie, ktoré sa budú indexovať.
Marianna radí
Kategóriami blogu môžeš obsadiť dobré SERP pozície – no nie je to hlavný rozhodujúci faktor. Každý obsah, každý článok potrebuje jasnú štruktúru, kľúčové slová v texte aj nadpisoch a musí prinášať hodnotný obsah.
Časté chyby pri používaní kategórií a značiek
- Duplicitné názvy. Značky by nemali mať rovnaký názov ako kategórie. Vyhni sa aj synonymám alebo rovnakým slovám v rôznych tvaroch.
- Príliš veľa značiek. Menej je niekedy viac. Veľa tagov môže pôsobiť rovnako chaoticky ako vtedy, keď obsah nemá žiadne zaradenie. Nastav si zopár značiek, ktoré zhlukujú témy, ktorým sa na blogu venuješ. Tak zabezpečíš, že každá značka bude mať pod sebou dostatok obsahu.
- Málo článkov pod jednou značkou. Nemusíš ich mať na začiatku ani 10, ak ich nevieš naplniť dostatočným množstvom obsahu. Použi ich menej alebo využívaj iba kategórie.
- Jeden článok vo viacerých kategóriách. Každý článok má byť len v jednej kategórii – takej, ktorá ho najviac vystihuje. Ak sa nevieš rozhodnúť, skús ho zaradiť konkrétnejšie práve pomocou značiek.
- Chýbajúce titulky a meta popisy. Ak máš na blogu nosné kategórie, využi to. Pridaj im meta popisy, kde použiješ kľúčové slová. Pomôže ti to v SERP výsledkoch.
Google ti fandí, keď robíš veci poctivo a pravidelne
Optimalizácia pre vyhľadávače je dôležitá. Rovnako aj tvorba relevantného obsahu, ktorý ľudia budú čítať. Ak sa každej stránke a článku budeš venovať, prinesie to radosť tebe, čitateľom aj Googlu. Plánuj, analyzuj dáta a buď konzistentný.
Nevieš, ako na to? Ozvi sa nám. Urobíme poriadok aj na tvojom blogu.