Zisti, čo je LinkedIn a ako podporí tvoj biznis | CoolWriters

Čo je LinkedIn a prečo by ho tvoja firma mala mať?

LinkedIn je skvelá platforma, ktorá poskytuje tebe aj tvojej firme široké možnosti. Okrem toho, že pomocou nej šíriš povedomie o svojej značke, využiješ ju aj na získavanie kvalitných leadov, nových obchodných partnerov a zaujímavých príležitostí.

Patríš medzi tých, ktorí ešte LinkedInu nedali šancu, no chcel by si to zmeniť? Prečítaj si článok, v ktorom nájdeš dôležité informácie o firemnom profile, zaujímavé štatistiky a praktické tipy.

Čo je LinkedIn?

LinkedIn je sociálna profesijná sieť spájajúca zamestnávateľov a zamestnancov z celého sveta. Vytvorená bola v Kalifornii, 28. decembra 2002. Na jej spustenie si však ľudia museli počkať do 5. mája 2003. Jej zakladateľom je Reid Hoffman, bývalý zamestnanec spoločnosti Apple či Fujitsu.

Začiatky LinkedIn boli celkom pomalé a ťažké. Sociálne siete v dobe jej spustenia neboli tak rozšírené. Nehovoriac o sieti so zameraním ako mala LinkedIn. Časom sa to však podarilo a dnes patrí medzi najobľúbenejšie siete na internete. Počet jej užívateľov sa šplhá k 1 miliarde z viac ako 200 krajín.

Sociálne siete sú pre nás často odrazom voľného času a zábavy. Pri LinkedIn to však tak neplatí. Dokáže veľmi efektívne pomáhať ako jednotlivcom hľadajúcim si prácu, tak aj samotným firmám. To však nie je jej jediná funkcia.

Okrem hľadania nových zamestnancov využívajú firmy LinkedIn na zviditeľnenie, získanie obchodných partnerov, klientov a vytváranie zaujímavých spoluprác. Už dávno neplatí, že budovanie značky je možné len na Facebooku či Instagrame.

Prečo je LinkedIn dôležitý pre tvoju firmu?

  • Je to najväčšia profesijná sociálna sieť na svete.
  • Má viac ako 1 miliardu používateľov, pričom až 134,5 milióna ju používa denne.
  • Platforma je dostupná vo viac ako 200 krajinách.
  • Na Slovensku ju v roku 2024 najčastejšie používajú ľudia vo veku od 25 do 34 rokov. Nasleduje veková skupina 35 až 54 rokov, potom 18 až 24 rokov a približne 2,8 % používateľov je vo veku nad 55 rokov.
  • Pomáha rozšíriť povedomie o tvojej značke a získavať kvalitné leady, partnerov či zamestnancov.
  • Umožňuje ti byť bližšie k ľuďom tým, že im ponúkneš pohľad „do zákulisia” alebo im predstavíš novinky ešte pred ich uvedením na trh.
 

Aké sú najväčšie výhody LinkedInu pre firmy?

Profesijná sieť LinkedIn prináša množstvo výhod pre jednotlivcov aj firmy. Medzi tie najdôležitejšie, z ktorých môže profitovať aj tvoja značka, patria:

Viditeľnosť značky

Správne vyplneným profilom a pravidelným pridávaním zaujímavých príspevkov o produktoch, službách alebo novinkách, zvyšuješ viditeľnosť značky a rozširuješ povedomie o nej.

Funguje to podobne ako na Facebooku či Instagrame. Hlavný rozdiel spočíva v tom, že publikum na LinkedIne zvyčajne tvoria iné firmy, partneri, klienti a potenciálni zamestnanci.

Generovanie nových klientov a zákazníkov

LinkedIn, ako sieť zameraná na pracovné prostredie, je ideálnym miestom na získavanie nových klientov a zákazníkov. Tieto leady sú často veľmi kvalitné, keďže ide o biznis sieť, kde väčšina ľudí a spoločností ponúka, hľadá alebo rieši pracovné záležitosti.

Svojimi príspevkami môžeš cieliť na konkrétne odvetvia alebo oblasti, čím zvyšuješ svoje šance na úspech.

Získavanie talentov

Prepracovanými a originálnymi príspevkami môžeš prilákať pozornosť potenciálnych zamestnancov. Môžeš tiež využiť funkciu na uverejnenie pracovných inzerátov, ktorými oslovíš široké spektrum kvalifikovaných kandidátov.

Zaujímavé príležitosti na spolupráce a partnerstvá

LinkedIn je ideálnym miestom na vytváranie strategických partnerstiev a spoluprác, ktoré môžu priniesť nových zákazníkov alebo klientov, zvýšiť obrat a pomôcť dosiahnuť väčšie ciele. 

Budovanie reputácie

Sociálne siete sú dnes kľúčovým nástrojom na budovanie imidžu a reputácie. Inak to nie je ani v prípade LinkedInu, kde môžeš prezentovať firemné hodnoty, úspechy alebo kultúru.

Funkcie firemného účtu

Keď si na LinkedIn vytvoríš profil ako jednotlivec, môžeš sa stať administrátorom firemného účtu. Firemný účet umožňuje:

  • správu komponentov stránky,
  • uverejňovanie a úpravu príspevkov,
  • analýzu stránky,
  • uverejňovanie pracovných príležitostí,
  • vytváranie reklám,
  • prijímanie správ od členov,
  • zasielanie pozvánok (túto funkciu môžu využívať správcovia),
  • interakciu so sledovateľmi.

Funkcie sa neustále rozširujú a menia. Preto je dobré sledovať aktuálne dianie na LinkedIne, napríklad prostredníctvom jeho blogu. Nájdeš tam praktické tipy na zlepšenie výkonnosti príspevkov, inšpirácie na témy článkov a množstvo užitočných informácií.

Rada odborníka

S budovaním imidžu ti môžu pomôcť aj aktivity tvojich zamestnancov, ako napríklad spomínanie značky priamo v ich príspevkoch. Vďaka tomu bude firma pôsobiť osobnejšie a bližšie k ľuďom.

Ako by mal vyzerať správne vyplnený profil? 

Ak chceš, aby tvoj LinkedIn profil zaujal a získal sledovateľov, musí byť správne vyplnený. Nemali by v ňom chýbať nasledujúce detaily:

  • Profilová fotografia – najlepšou voľbou je logo spoločnosti. Uisti sa, že je v dobrej kvalite, aby stránka pôsobila profesionálne.
  • Titulná fotografia – mala by ladiť s logom aj celkovým brandingom. Zároveň by nemala byť príliš komplikovaná. Vhodné sú napríklad jednoduché dizajny s jednofarebným pozadím a krátkym sloganom.
  • Krátky a výstižný titulok – pod názvom spoločnosti sa nachádza sekcia BIO, kde by si mal stručne uviesť hlavnú informáciu o tom, čo tvoja spoločnosť robí. Napríklad my v CoolWriters máme titulok: Tvoríme svieže texty, články, posty, slogany pre ambiciózne firmy. Potrebuješ vybrať správne slová? Ozvi sa 🙂
  • Zhrnutie o spoločnosti – táto podstránka poskytuje priestor na detailnejší popis toho, čo robíš a aké služby poskytuješ. Môže obsahovať až 2 000 znakov, kde spomenieš obchodných partnerov, klientov, zákazníkov či zamestnancov. Uveď aj ďalšie informácie, ako je webová stránka, oblasť pôsobenia, počet zamestnancov, sídlo a rok vzniku. 
  • Príspevky a články – jedna z najdôležitejších častí LinkedIn profilu. Pomocou nej môžeš odhaľovať zákulisie firmy, poskytovať tipy, predstavovať nové produkty a pod. Príspevky je potrebné uverejňovať pravidelne, aby si bol so sledovateľmi v neustálom kontakte.

Čo pridávať ako firma na LinkedIn?

Ako firma môžeš na LinkedIn pridávať rôzne typy obsahu. Odporúča sa kombinovať viaceré z nasledujúcich možností:

  • Obsah na interakciu – tvor príspevky a články, ktoré budú ľudí motivovať k lajkovaniu alebo komentovaniu. Skús robiť prieskumy, pýtať sa otázky alebo uverejniť príspevok typu „Vedeli ste, že…”, ktorý môže používateľov prekvapiť a vyzvať k zdieľaniu ich poznatkov.
  • Recenzie od zákazníkov a partnerov – LinkedIn je ideálnym miestom na uverejnenie recenzií. Ak nechceš, aby sa z firemného profilu stala len stránka s recenziami, spracuj tieto dojmy napríklad do formy kratšej prípadovej štúdie.
  • Prezentovanie firemnej kultúry – zdieľaj fotky z firemných večierkov, stretnutí, meetingov alebo bežných dní v kancelárii. Takýto obsah pomáha prezentovať spoločnosť ľudskejšie a priblížiť ju sledovateľom.
  • Vzdelávací obsah – ako odborník v danej oblasti môžeš zdieľať svoje poznatky so sledovateľmi. Tvor obsah (krátke príspevky alebo dlhšie články), ktorý bude mať pridanú hodnotu a priláka ľudí späť na tvoj profil. 
  • Úspechy a míľniky – ak firma alebo zamestnanci získali ocenenie, prekonali míľnik alebo dosiahli iný úspech, pochváľ sa tým. Takéto príspevky sú motivačné a zároveň ukazujú, že je spoločnosť úspešná a dôveryhodná.
  • Multimediálny obsah – okrem textových príspevkov pridávaj obrázky, fotky, infografiky, videá alebo GIF-y, ktoré vedia zaujať a zvýšiť dosah príspevkov.

Bez ohľadu na to, aký typ príspevku si zvolíš, nezabúdaj, že ak chceš niekoho zaujať, musíš písať výstižne a k téme. Vyhni sa prázdnym frázam a opakujúcim sa informáciám. Skús používateľom ponúknuť niečo originálne, čo u iných ešte nevideli.

TIP

Aktivita na LinkedIne je kľúčová. Okrem pridávania príspevkov a článkov sa zapájaj aj do diskusií. Z firemného profilu lajkuj a komentuj príspevky iných. Tým sa udržíš na očiach a zvýšiš svoje dosahy.

Ako zvýšiť počet sledovateľov?

Rovnako ako na firemnom Facebooku alebo Instagrame, aj na firemnom LinkedIn profile máš sledovateľov. Platí, že čím viac ich máš, tým väčší dosah môžeš dosiahnuť. Ako ich zvýšiš? 

Správne vyplnený profil

Správne vyplnený profil je základom úspechu. Ukáže návštevníkom, kto si, čo robíš a aká veľká je tvoja spoločnosť. Navyše im poskytneš ďalšie zdroje informácií, ako sú príspevky, články alebo odkazy na siete a web.

Mysli na optimalizáciu

Tak, ako optimalizuješ články a príspevky na webe, mal by si to robiť aj na LinkedIne. Pri vypĺňaní profilu a písaní príspevkov používaj relevantné kľúčové slová, ktoré ťa pomôžu zviditeľniť.

Príspevky na stránke

Nikto nechce sledovať stránku spoločnosti, ktorá je prázdna. Na začiatok publikuj aspoň jeden alebo dva kratšie a výstižné príspevky. Doplň ich kvalitnými fotografiami alebo grafikou, aby zaujali na prvý pohľad.

Aktívnym a prepracovaným profilom zaujmeš viac ľudí, ktorí sa rozhodnú sledovať tvoju firmu a stať sa súčasťou jej komunity.

Píš zaujímavo a výstižne

Na LinkedIne môžeš uverejňovať kratšie aj dlhšie príspevky. V oboch prípadoch sa snaž písať výstižne a zaujímavo. Hlavnú myšlienku pokojne prezraď už na začiatku, aby si používateľa zaujal.

Ak máš viac informácií, napíš článok. Vyvaruj sa prázdnym frázam a dbaj na správne formátovanie – použi odrážky, krátke vety a kratšie odseky.

Zašli pozvánky

Každá stránka získava mesačné kredity na pozvánky, ktoré môžu správcovia využívať na kontaktovanie ľudí v 1. stupni prepojenia. V prípade prémiového účtu môžeš pozývať aj ďalších používateľov.

Komunikuj s ľuďmi

Zapájaj sa ako firma do konverzácií pod príspevkami. Lajkuj, odpovedaj na otázky a ponúkaj rôzne tipy. Týmto spôsobom bude tvoja značka pôsobiť ľudskejšie a priateľskejšie.

Spoznaj svoje publikum

Využívaj štatistiky a analýzy, ktoré ti LinkedIn ponúka. Na základe nich zisti, aké publikum najviac zaujímajú tvoje príspevky, a prispôsob tomu svoj spôsob komunikácie (tone of voice), obsah a štýl príspevkov.

Zamestnancov motivuj k aktivite

Rast značky podporíš, ak tvoji zamestnanci budú zdieľať príspevky firmy alebo ju spomínať vo svojich príspevkoch. Motivuj ich k tomu, aby boli na LinkedIne aktívnejší.

Zaujímavosť

LinkedIn môže osobám, ktoré interagujú s tvojím obsahom, no nie sú sledovateľmi, automaticky poslať pozvánku na sledovanie. Tieto pozvánky sa neodpočítavajú z mesačných kreditov, no táto funkcia je dostupná len pre prémiové účty.

Kto to na Slovensku robí dobre?

Hoci LinkedIn na Slovensku nie je taký rozšírený ako v iných krajinách, využíva ho vyše 743-tisíc používateľov. Medzi najlepšie firemné profily patria:

  • Slovak Telekom – pravidelne uverejňuje rôzne typy príspevkov vrátane fotografií, ilustračných obrázkov a videí. Nechýbajú informácie o nových produktov či službách.
  • O2 Slovakia – podobne ako Telekom sa zameriava na vizuálne atraktívne príspevky, často s obrázkami a videami. 
  • Slovnaft – najčastejšie zdieľa videá a grafiku s informáciami zo svojho odvetvia.
  • Forbes Slovensko – aktívne zdieľa nové články zo svojho webu a pridáva kratšie príspevky s dôležitými informáciami. Dennodenne publikuje niekoľko príspevkov.

Tip na záver

Zaujali sme ťa a chceš sa o LinkedIne dozvedieť viac? Navštív hodnotné konferencie – zo slovenských odporúčame infestival alebo LinkedIn Menu. Za hranicami nájdeš vysokú hodnotu na každoročných podujatiach LiDAY alebo LISUMMIT.

Preferuješ osobný kontakt a návod step-by-step? Ozvi sa Dannymu 🙂

Návrat hore