Ani sme sa nenazdali a ďalší rok je za nami. Prichádza čas hodnotiť. Opäť som hľadal otázku, ktorá by bola prínosom pre teba – nášho budúceho klienta – a zrkadlom pre nás. Preto som sa niektorých kolegov spýtal: „Ako si sa posunul/a vpred v roku 2022?“
V článku nájdeš
Rišo
Rok 2022 bol pre mňa plný veľkých zmien najmä v osobnom živote. Bol som preto prinútený začať lepšie manažovať svoju prácu a efektívnejšie si prideľovať úlohy.
Naučil som sa niekoľko zaujímavých SEO trikov a začínam uvažovať nad tým, že by som sa začal venovať firemnej optimalizácii na Google.
V tomto roku som preložil aj viac textov do češtiny ako po minulé roky, takže som si dobre precvičil aj svoj materinský jazyk.
A hlavne som zistil, že niekedy je dôležité povedať aj NIE.
Jano
„Písanie nie je nevyhnutne niečo, za čo by ste sa mali hanbiť, ale robte to v súkromí a umyte si potom ruky.“ Robert A. Heinlein
Každý, kto niečo niekedy napísal a nie je narcis, dostáva na frak vždy, keď si prečíta niečo, čo by nikdy v živote nenapísal lepšie.
A trápi sa a zožiera a napriek tomu to robí zas a denne tú nakladačku dostáva. Lebo vie, čo má vedieť každý, kto chce písať: musí mať nažité a musí mať aj načítané.
Takéto každodenné prefackanie dokáže zraziť hrebienok každému, kto si myslí, že písať vie. Nie je to masochizmus, ale nevyhnutnosť a niekedy koncom minulého storočia ma to naučil Jožko Urban. Takže priatelia, čítajte.
Tento smutný rok som sa naučil umývať ruky nielen v biblickom zmysle. Vážne nie je dlhodobo únosné a ani zdravé písať mesačne 130 normostrán, ktoré aj niekto číta, môžete sa pod ne podpísať a za ktoré sa nemusíte hanbiť. Sú aj dôležitejšie veci na svete.
Naďa
Rok 2022 bol plný zaujímavých výziev, vďaka ktorým som sa posunula vpred míľovými krokmi. Mnohokrát som sa pustila do tém, na ktoré som si v minulosti netrúfala alebo ktoré mi neboli veľmi blízke.
Okrem toho boli pre mňa posledné mesiace návratom k sociálnym sieťam, ktoré som za posledné roky odsúvala na vedľajšiu koľaj, pretože som si na ne nevedela nájsť čas. Sčasti som sa vrátila aj k redakčnej práci, s ktorou som pred rokmi začínala, aby som rozšírila svoje obzory a pracovné možnosti.
Vo všeobecnosti predstavoval rok 2022 čas, kedy som oveľa viac vystupovala zo svojej komfortnej zóny a učila sa tak množstvo nových vecí. Dúfam, že táto zvedavosť skúšať niečo nové a nebáť sa robiť aj to, čo nepoznám, mi v ďalšom roku zostane, a získam vďaka nej ďalšie poznatky 🙂
Dano
Posledných 365 dní boli ako výťah v obchodnom centre. Vyskúšal som si, aké je to, keď sa nakopí množstvo roboty a nie je čas na oddych. Časom sa mi to podarilo vybalansovať a obnoviť radosť z písania.
Spoznal som nových ľudí z brandže, od ktorých sa mám čo učiť. Mám za sebou 2 neúspešne pohovory v agentúrach, čo znamená, že ešte je na čom makať. Dokázal som za 1 mesiac uspokojiť všetkých klientov a získať maturitu.
Snažím sa dávať viac ako je odo mňa očakávané. Viem, že mi to nejde, ale pracujem na tom. Aktuálne ti okrem dobre napísaných textov prinesiem aj jedlo ako donáškar. Pomáha mi to stať sa lepším vodičom.
Plánujem sa opäť vrátiť k písaniu copy na plnej čiare a v ďalekej budúcnosti aj ku vlastnej high-end kaviarni v centre Košíc. Teším sa, čo mi prinesie ďalší rok. Už teraz viem, že ma to o niečo posunie vpred, aj keď to bude znamenať, že sa na chvíľu vrátim vzad.
Jana
Rok 2022 bol pre mňa obrovským prínosom. Tesne pred pôrodom prvej dcérky som si otvorila živnosť a po svojich dlhoročných skúsenostiach v rámci jaspravim.sk či copywriteri.cz som sa konečne odvážila skúsiť to na vlastnú päsť.
A vôbec neľutujem. Podnikanie v oblasti copywritingu mi prinieslo do života mnoho skvelých ľudí a dlhodobých klientov, akými sú napríklad veľké spoločnosti (planeo.sk a mojdom.sk), ale aj vynikajúce spolupráce, ako coolwriters.sk.
V apríli 2022 som bola dokonca odhodlaná, aj napriek čerstvo narodenému bábätku, skúsiť študovať na Právnickej fakulte Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, pričom som zároveň získala v rámci klientely aj samotných právnikov, čo ma zároveň posúva nielen v profesijnom, ale aj súkromnom a študentskom živote.
Ako copywriter mám v úmysle naďalej sa zdokonaľovať, naberať skúsenosti a čeliť novým výzvam.
Tomáš
Tento rok bol pre mňa plný osobného aj profesijného rastu. Tri pre mňa najdôležitejšie poznatky, ktoré som sa v tomto roku naučil:
- Efektivita: „Zadanie zaberie toľko času, koľko naň máme,“ už pre mňa neplatí. Prioritizovaním dokážem urobiť viac za kratší čas. To viedlo k vyššej produktivite, ale aj k nižšiemu vyťaženiu a stresu.
- Time-management: Stanovením jasných cieľov a vytvorením harmonogramu s predčasnými deadlinami si viem lepšie zorganizovať čas a udržať sa v práci. Pomohlo mi to vyhnúť sa prokrastinácii a sústrediť sa na úlohy predo mnou.
- Oddych: Tak, ako sa drevorubač s tupou sekerou len zbytočne spotí, mne nepomôže do noci sedieť nad rovnakou prácou. Krátka prechádzka mi pomôže dokončiť článok lepšie než 2 hodiny presedené nad ním.
Ich zaradením do svojej každodennej rutiny sa mi podarilo dosiahnuť väčší úspech aj radosť z práce. Pomohli mi byť produktívnejším a vyhnúť sa vyhoreniu.
Danny
V máji som ukončil 9-mesačnú Školu mistrů textu. Ide o projekt pod vedením najznámejšieho českého copywritera Otta Bohuša. Dovolila mi dvihnúť moje umenie copywritingu opäť na vyšší level. Cenným benefitom bola spätná väzba od Otta a ostatných spolužiakov na moje texty.
V júli som začal pravidelne publikovať príspevky na LinkedIN. Darí sa mi každý týždeň pridať 3 posty. Na základe feedbacku od ľudí mám chuť v tom pokračovať aj v budúcom roku a ešte sa v tom zlepšiť.
Teraz v decembri som po 9 mesiacoch zakončil vzdelávaciu cestu „prezentačné majstrovstvo“ v Toastmasters. Chcel som sa naučiť postaviť pred ľudí a vedieť pútavo rozprávať. V budúcom roku mám naplánovaný výstup aj na menšej konferencii.
Najviac mi však robí radosť, keď vidím, ako sa zlepšujú moji kolegovia. Pravdupovediac vidieť progres u copywriterov je nezvyčajný jav. Väčšinou dosiahnu istý level, s ktorým sa uspokoja, a vyššie ich človek nedostane ani párom volov. Preto ma veľmi teší, že moji kolegovia sú iní a makajú na sebe, aby priniesli vyššiu hodnotu nielen sebe, ale aj našim cteným klientom.