Blog je perfektný nástroj online marketingu, ktorý dokáže pomôcť s internetovým predajom alebo sebapropagáciou v online svete. V spojení so SEO či inou reklamou môže byť významným prvkom, ktorý zvýši návštevnosť. Chceš sa v pár bodoch dozvedieť, ako začať tvoriť skutočne kvalitný firemný blog? Tak neváhaj a začni čítať.

1. Kto ti bude spravovať blog?

Napísať text nie je žiadny problém. Zvládne to každý, kto má čas a chuť hodiť svoje myšlienky na papier. Otázkou však je, či ten text bude dostatočne kvalitný, aby prostredníctvom firemného blogu dokázal perfektne reprezentovať branding firmy, jej produkty, služby zákazníkom a celkovo svoju firemnú filozofiu.

Tvoriť firemný blog totiž nie je len tak. Ešte pred jeho spustením je dôležité zodpovedať si otázky, ktoré ti pomôžu ujasniť si cieľ blogu. Rovnako mysli na to, že obsah jednotlivých blogových článkov musí byť tematicky relevantný, pričom je nutné zohľadniť všetky kritériá SEO.

Máš na to znalosti a dostatok času? Ak nie, jediným správnym riešením je obrátiť sa na profesionála (copywriter) alebo rovno na spoločnosť, ktorá sa zaoberá content marketingom. Pomôže ti dosiahnuť s blogom ciele, ktoré si ty ako klient stanovíš.

2. Premysli si personálne kapacity na písanie blogu

Mysli na to, že písanie blogu je tímová práca. Veď v dnešnom svete nabitom informáciami nikto nemôže vedieť všetko. Už len vyberať témy na blog ti zaberie more času. Okrem toho budeš potrebovať:

  • hlavného manažéra blogu (blogový developer), 
  • obsahového špecialistu (content manažér), 
  • jazykového korektora na kontrolu textov,
  • grafika, ktorý sa postará o obrázky do blogu,
  • tvorcu obsahu (copywriter),
  • odborného garanta projektu (pri zložitejších projektoch).

TIP

Ak vlastníš e-shop, je dobrým nápadom zapojiť do tímu pre tvorbu blogu aj produktového manažéra alebo ľudí z „praxe“. Môžu ti poskytnúť užitočné tipy a informácie, ktoré by v e-commerce blogu nemali chýbať.

 

Samozrejme, písať články alebo aspoň niektoré z nich môžeš aj sám. Avšak vždy je dobré dať si text skontrolovať copywriterovi, ktorý za teba vychytá prípadné muchy. Je totiž takmer isté, že tam niečo nájde. Ináč povedané, vďaka copywriterovi ľahšie oslovíš svoju „cieľovku“.

Môžeš sa napríklad obrátiť aj na nás. Zoznam našich copywriterov nájdeš TU.

Ak sa aj rozhodneš pre tím profesionálov, tvoja aktívna účasť bude viac ako žiadaná. Platí tu totiž základné pravidlo: „Čím viac toho od teba bude profík chcieť, tým lepšie pre teba“.

3. Analyzuj, analyzuj, analyzuj

Určite budeš súhlasiť s tvrdením, že na to, aby mal firemný web dobré pozície vo vyhľadávačoch, musí byť blog efektívny v SEO. K tomu je úplným základom vypracovať analýzu kľúčových slov. Ide tu o „výstup“, ktorým sa vyjadruje hľadanosť jednotlivých fráz a mieru ich konkurencie. V blogu by ti nemali chýbať ani long tail kľúčové slová, ktoré ti pomocou nejakej frázy pomôžu lepšie zacieliť pozornosť na tvoj blog.

Okrem toho sú dôležité aj nasledovné metriky:

  • Celková návštevnosť – počet návštev tvojho blogu za konkrétne časové obdobie.
  • Miera odchodovosti z webstránky – veľmi dôležitá metrika, ktorá ťa informuje, či máš na webe nejaký problém s použiteľnosťou, alebo atraktivitou pre návštevníkov. Pokiaľ si totiž návšteva neklikne aj na druhú stránku blogu, môže to znamenať aj takýto problém.
  • Zdroj návštevnosti – informácia o vašej dôveryhodnosti. Cenené sú najmä odkazy z iných webov.
  • Desktopy a mobily – zistíš, koľko percent návštevníkov sa na tvoj blog pripojí z desktopového alebo mobilného zariadenia. Mysli najmä na to, že webdizajn mobile-first je ten, ktorý sa z dlhodobého hľadiska vypláca.
  • Noví a stáli návštevníci – čím viac stálych návštevníkov, tým lepšie pre tvoj blog.

Vedel si, že ...

… s kľúčovými slovami v texte sa to nevypláca preháňať? Vyhľadávače totiž vedia rozoznať aj to, že sa príliš snažíš a robíš text iba za účelom SEO. V tom prípade ťa znevýhodnia a klesneš dolu. Napríklad pre 3 NS textu úplne postačuje 4 – 5 kľúčových slov.

4. Urob si publikačný plán

Tak ako všetko ostatné, aj tvorba firemného blogu by sa mala opierať o plánovanie. Publikačný či redakčný plán si pokojne zostav na niekoľko mesiacov vopred, ideálne 12. Čo k tomu treba? V prvom rade najmä názvy budúcich článkov a tém, na základe ktorých začneš tvoriť svoj blog. Nezabudni, že každý článok musí byť originálny, užitočný a zameraný na cieľovú skupinu.

V ďalšom kroku si vytiahni z analýzy kľúčové slová k článkom, interné a externé odkazy, a tiež anchor text, ktorý ti vo veľkej miere uľahčí vkladanie odkazov. A konečne tu máme hlavné členenie tvojho blogu, na základe ktorého budeš články na blog umiestňovať – hlavné kategórie a ďalšie podkategórie.

Čo sa týka množstva článkov, mysli na to, že je lepšie propagovať 2 kvalitné články mesačne ako 10 nekvalitných a nepropagovaných.

Pre informácie, ako vytvoriť redakčný kalendár pre tvoj firemný blog, klikni SEM.

Takto vyzeral náš redakčný kalendár na rok 2022

5. Píš s rozumom a k veci

Nielen bezchybná gramatika a štylistika sú dôležité. Absolútnym základom je zaujať čitateľa do 30 sekúnd čítania. Pokiaľ sa ti to nepodarí, máš smolu, návšteva odíde preč a pravdepodobne sa na tvoj blog už nevráti. 

To najdôležitejšie, čo z tvojho blogu urobí magnet na čítanie, je preto dať mu šťavu hneď na začiatku. Krátke úderné vety, ktoré budú smerovať priamo k tomu, čo návštevník na tvojom blogu hľadá. Len tak si ho prečíta až do konca.

Okrem textu však nezabudni myslieť aj na formu a štruktúru článku. Je jasné, že halda nahusteného textu bez formátovania a štruktúry odradí aj toho najzarytejšieho návštevníka. Chce to niečo také, čo nie je len informačne bohaté, ale aj príjemné na pohľad a ľahko čitateľné. Skúsený copywriter vie, čo si v tomto smere môže dovoliť. Pre začiatočníkov platí jednoduché pravidlo – čo odstavec, to jedna myšlienka.

Tu sú barličky, ktoré ti pomôžu urobiť text pre čitateľa už na prvý pohľad atraktívnejším:

  • Bohaté členenie – odstavec by mal mať maximálne 5 riadkov. Hustý text nerobí nikomu dobre. Mysli aj na to, že text by mal mať aspoň jedno odrážkovanie.
  • Boldovanie a kurzíva – kľúčové dôležité slová a slovné spojenia zvýrazni.
  • Obrázky a videá – grafické prvky na rozbitie textu. Ideálne, ak budú k veci.
  • Odkazy – ďalší grafický prvok, ktorý ti pomôže nielen s členením textu, ale zvýši ti aj dôveryhodnosť článku alebo pomôže s návštevnosťou iného.

6. Propaguj, kde len môžeš

Len málokto je spokojný so svojou návštevnosťou. Mysli ale na to, že úplne každý, hoci i ten najúspešnejší bloger, musel nejako začínať. Práve tu sa dostáva k slovu propagácia, ktorá je kľúčom k tomu, aby si svoje myšlienky alebo podnikanie vykričal do sveta.

Môžeš začať napríklad tým, že si na svoju homepage pridáš banner s informáciou, že tvoj e-shop má aj blog, ktorý stojí za to si prečítať. Ďalším užitočným nástrojom je vkladanie odkazov na blog do newsletterov a používanie e-mail marketingu (mailchimp…).

V neposlednom rade mysli aj na sociálne siete, ktoré sa v tomto smere stávajú čoraz lepším pomocníkom. Znamená to zdieľanie článkov na sociálnych sieťach a upozornenia na nový obsah blogu prostredníctvom diskusných fór. Najlepšie v nejakej facebookovej skupine, kde sa združujú a prispievajú ľudia rovnakého tematického zamerania.

Samozrejme, možností propagácie je veľmi veľa. Niekde sú dokonca na to celé tímy ľudí, čo sa tomu venujú.

7. Vyhodnocuj návštevnosť

Aj vyhodnocovanie návštevnosti je veľmi dôležité. Nedostaneš tým odpoveď iba na to, do akej miery je tvoj web známy, ale výrazne ti to pomôže aj s propagáciou tvojho brandu. Ako na to?

Väčšina firiem (aj my) používa Google Analytics. Tento šikovný nástroj pozná odpovede na všetky tvoje otázky. Nedostaneš sa tu iba k číslam, ale môžeš si napríklad zistiť aj to, ktoré témy majú najvyššiu návštevnosť a z akého zdroja k tebe návštevnosť prichádza. 

Na základe toho vieš upraviť články a stratégiu, ak zistíš, že nesmeruje presne k tvojmu cieľu.

Takto sa napríklad vyvíjala návštevnosť u nás na webe v roku 2022

Záver

Tvorba firemného blogu nie je žiadna sranda. No zároveň je to aj radosť a keď sa dostavia výsledky práce, je to na nezaplatenie. Ide o tímovú záležitosť, pretože kvalitný firemný blog zhltne veľa z tvojho pracovného času. Minimálne pomoc a rada od skúseného copywritera ti príde vždy vhod. 

Nezabudni si stiahnuť náš checklist, kde si môžeš pozrieť presný zoznam krokov, ako na tvorbu firemného blogu.

Prečítaj si ešte jeden

O autorovi

Scroll to Top