Redakčný kalendár: Ako ho vytvoriť? [Návod] | Coolwriters

Čo je redakčný kalendár a ako ho vytvoriť pre firemný blog? [Návod]

Ak máš na svojom webe blog, redakčný kalendár je skvelým pomocníkom, ktorý ti celý proces dokáže uľahčiť. Pýtaš sa, čo to je, čo všetko musí obsahovať a ako ho vytvoriť, aby ti skutočne pomohol? Pripravili sme pre teba praktické tipy, ktoré ti pomôžu.

Čo je redakčný kalendár a na čo slúži?

Redakčný kalendár, často označovaný aj ako editorial calendar, predstavuje dokument na plánovanie, vytváranie a publikovanie obsahu. Mnohí ho využívajú najmä na plánovanie článkov do firemného blogu alebo magazínu, no využiť ho môžeš aj na plánovanie iného obsahu napríklad v rámci sociálnych sietí.

Vďaka redakčnému kalendáru máš prehľad o tom, aké témy si už spracoval, takže sa ľahko vyhneš duplicitnému obsahu. Okrem toho vidíš celý mesiac či dlhšie obdobie pred sebou, takže vieš, aké sviatky alebo dni ťa čakajú a aký obsah by si mohol pripraviť.

Redakčný kalendár môže byť aj tvojím zdrojom inšpirácie. Keď sa pozrieš, aké články alebo príspevky si už publikoval, môžeš na ne niečím nadviazať. Kalendár ti môže slúžiť aj ako pripomienka na to, aby si nezabudol obsah vypublikovať.

Ako si vytvoriť redakčný kalendár?

Tvorba redakčného kalendára nie je náročná. Stačí len poznať niekoľko základných krokov:

 

Vyber si program, kde budeš kalendár tvoriť

Prehľadnú tabuľku redakčného kalendára si môžeš vytvoriť vo viacerých programoch a aplikáciách dostupných online. Vhodné sú:

  • Google dokumenty – poskytujú aj tabuľky, ktoré môžeš následne zdieľať s kolegami alebo klientmi.
  • Excel – praktické tabuľky podobné tým od Googlu. Poskytujú však viac funkcií.
  • Aplikácie na redakčné kalendáre – ak ťa nebaví plánovať v klasických tabuľkách, môžeš využiť platené alebo bezplatné aplikácie, ako napríklad Hubspot, Monday alebo Trello.

Príklad prázdneho redakčného kalendára v Google dokumentoch.

 

Vytvor si prehľadne zobrazenie údajov

Základnom redakčného kalendára je prehľadnosť. Ak sa teda nechceš v jednotlivých témach na články alebo príspevky strácať, vytvor si jednoduchú, no prehľadnú tabuľku (či obdobné zobrazenie v inom programe). Mala by obsahovať stĺpce na tieto údaje:

  • dátum publikácie,
  • typ obsahu, ktorý ideš vytvárať,
  • autora, ktorý bude tému spracovávať,
  • kľúčové slová, ktoré chceš v texte využiť,
  • kanál, cez ktorý budeš obsah distribuovať,
  • status, v ktorom sa článok nachádza (napísaný, naplánovaný, publikovaný).

TIP

Do tabuľky môžeš podľa svojich potrieb pridať aj ďalšie informácie, ako napríklad persónu, meta dáta, cieľ článku alebo poznámky pre autora.

 

Sprav si prieskum

Pri spisovaní tém, ktoré by mohli byť vhodné na tvoj blog sa možno pýtaš, o čom písať. Ktoré články sú pre mňa skutočne relevantné?

Témy na písanie článkov je vhodné vyberať na základe oblasti, v ktorej figuruješ. Ak predávaš hračky, nebudeš písať o kozmetike. Na druhej strane nemusíš sa zaoberať len témou hračiek. V blogu môžeš zverejňovať aj rôzne tipy pre rodičov spojené napríklad s výchovou.

Zisti, čo ľudia vyhľadávajú na internete v spojitosti s oblasťou, na ktorú sa zameriavaš. Pomôcť ti v tom môže Google s jeho návrhmi zobrazujúcimi sa po tom, ako napíšeš nejaké kľúčové slovo alebo slovné spojenie. Vhodná je tiež analýza kľúčových slov.

Práve analýza kľúčových slov je dôležitá, ak chceš blogom zlepšovať SEO webovej stránky. Pri hľadaní správnych slov a slovných spojení ti môžu pomôcť praktické nástroje, ako napríklad Marketing Miner alebo Ahrefs. Vybrané slová následne nezabudni v texte použiť, ideálne niekoľkokrát. Nie však nasilu, aby sa text stále dobre čítal.

Marketing miner Demo analýza: Pripravil Marek Cibuľa.

 

Do kalendára spíš všetky nápady

Počas toho, ako si budeš robiť prieskum, otvor si prázdny dokument a začni doň písať nápady na jednotlivé témy. Píš všetko, čo ti v súvislosti s tvojím podnikaním alebo s prácou napadne.

Na zoznam nápadov sa následne pozri a vymaž duplikujúce alebo nie príliš dôležité témy. Témy, ktoré ti zostali, následne spíš do redakčného kalendára

Pamätaj aj na to, že témy by si mal do kalendára písať jasne a zreteľne, aby sa náhodou nestalo, že ich niekto pochopí inak, prípadne si ty sám nebudeš pamätať, čo si chcel vlastne spracovať.

Napríklad, ak chceš napísať článok o najnovších trendoch na sociálnych sieťach, do kalendára nenapíš len „Článok o sociálnych sieťach”. Toto nemusí správne pochopiť iný redaktor a ani ty po krátkom čase. Namiesto toho do kalendára napíš „Trendy na sociálnych sieťach 2023”. Takáto formulácia je zrozumiteľná a každý ju hneď pochopí.

Príklad vypísania tém

 

Spolupracuj s kolegami

Pracuješ na obsahu blogu s ďalšími redaktormi alebo copywritermi? Porozmýšľajte nad témami spoločne. Každý má na určitú oblasť alebo problematiku iný pohľad, vďaka čomu môže priniesť zaujímavé nápady.

 

Zapísané témy si ešte raz prejdi

Po tom, ako dokončíš plánovanie, si jednotlivé témy rozdeľ do niekoľkých kategórií. Tie si vytvor aj na svojom blogu. 

Celý plán si následne prejdi ešte raz. Zisti, či nie sú niektoré témy veľmi podobné, alebo rovnaké, a či sa niektoré informácie neopakujú. Skontroluj taktiež, či máš dostatočne pokryté všetky oblasti alebo kategórie magazínu, ktoré potrebuješ.

Ak sa ti zdá, že niektoré témy nie sú dostatočne jasné, dopíš k nim bližšie informácie. Uistíš sa tým, že ty aj ďalší autor budete presne vedieť, akú tému budete spracovávať.

Napríklad takto môžeš témy kategorizovať.

 

Kalendár sa neboj upraviť podľa svojich potrieb

Redakčný kalendár je tvojím pomocníkom, preto sa ho neboj upraviť podľa svojich potrieb. Ak sa ti zdá, že v ňom chýba stĺpec s nejakou dodatočnou informáciou, pridaj ju tam.

Keď používa kalendár viacero osôb, opýtaj sa aj na ich názor. Zisti, čo im v ňom chýba, čo by pridali a naopak, čo by z neho odstránili.

Napríklad takto môže vyzerať redakčný kalendár bez dát pre SEO.

Základné body, na ktoré musíš pri tvorbe kalendára myslieť

  • Najprv si vyber systém, v ktorom budeš redakčný kalendár tvoriť.
  • V systéme vytvor prehľadnú tabuľku so všetkými údajmi, ktoré pri tvorbe obsahu budeš potrebovať.
  • Sprav si prieskum a spíš si zoznam všetkých tém, ktoré ti napadnú.
  • Pri hľadaní tém spolupracuj s kolegami, ktorí ti vedia skvelo pomôcť.
  • Jednotlivé témy rozdeľ do niekoľkých kategórií, ktoré následne vytvor aj na blogu.
  • Zapísané témy si ešte raz prejdi a vymaž tie, ktoré sú veľmi podobné alebo rovnaké.
  • Ak sa ti zdá, že v kalendári niečo chýba, doplň to. Kalendár upravuj presne podľa seba, aby ti dobre slúžil.

Ak sa ti zdá tvorba kalendára náročná a nevieš, ako na to, obráť sa na nás. S celým procesom ti radi pomôžeme a zaistíme ti, že budeš tvoriť obsah ako profesionál.

Prečítaj si ešte jeden

Návrat hore