V športe sa počíta len prvé miesto. Zvyšné sú do počtu, aby sa víťaz na stupienku necítil osamelý. Vo svete copywritingu to neplatí. Reč je, samozrejme, o perexe, ktorý je druhým najdôležitejším prvkom skvelého článku na firemnom blogu. Rozhoduje o tom, či článku dáš šancu alebo na tomto mieste odídeš z webu. Čítaj ďalej a dozvieš sa, ako má vyzerať neodolateľný úvod.
V článku nájdeš
Aj blog má svoje zloženie
Každý text, ktorý píšeš, sa skladá z niekoľkých častí. Či už ide o slohovú prácu, román, alebo tvoj blog. Majú svoju funkciu, ktorá je pre celistvosť textu dôležitá:
- Titulok – najdôležitejšia časť celého textu. Je to akýsi zvodník slov, Don Juan, ktorý ťahá kurzor tvojej myši na to správne miesto, kedy stačí urobiť „klik“. Tu si daj ale pozor, pretože tvorba sexi titulku má svoje pravidlá. Vyhýbaj sa clickbaitom – ide o zavádzajúci titulok, ktorý ťa priláka na web, ale po jeho prečítaní budeš sklamaný.
- Perex – druhý najdôležitejší prvok článku, ktorý rozhodne, či pokračuješ k ďalšej časti.
- Jadro článku – tu sa nachádza samotný obsah tvojho článku. Titulok a perex s ním musia ladiť.
- Záver – mal by obsahovať zhrnutie a výzvu k akcii. Hovoríš, že to nepotrebuješ, lebo nič nepredávaš? Omyl! Ak si pamätáš náš článok „4 otázky, ktoré si polož pred spustením firemného blogu“, musí ti byť jasné, že predávaš seba.
Perex: Vstupná brána k článku
Slovo „perex” je vytvorené z dvoch latinských slov „per extensum” (v slovenčine „zoširoka”). Nebudem ti tu písať ďalšie nudné fakty, ktoré nie sú podstatné. Dôležité je to, aby bol perex napísaný extrémne dobre a pútavo. Je to totiž úplne prvý odstavec, ktorý tvoj čitateľ vidí, keď navštívi tvoj firemný blog.
Keď ho napíšeš dobre, máš vyhraté a všetka tvoja námaha pri tvorbe redakčného kalendára padla na úrodnú pôdu. Čitateľ si tvoj článok prečíta do konca, v tých lepších prípadoch ho zhltne na jeden nádych.
Keď ho pokazíš, všetok svoj čas a peniaze, ktoré si do toho investoval, si jednoducho vyhodil do koša. Pretože blog, ktorý nikto nečíta, si neplní ciele, ktoré si si na začiatku stanovil. Nikto o tebe nevie, padáš do zabudnutia a dovidenia.
Ako napísať dobrý úvod?
Na to, aby si dokázal napísať dobrý perex, potrebuješ veľa času, pevné nervy, štipku talentu a dodržať základné pravidlá. Jedným z nich je to, že musíš byť stručný. Priemerná dĺžka perexu sa pohybuje od 3 do 6 viet. To je naozaj malý priestor, aby si dokázal pripútať čitateľa k displeju.
Ďalšou vecou, čo potrebuješ vedieť, je to, čím zaujmeš. Perex by mal logicky nadväzovať na titulok a rozšíriť ho. Vytvor pútavý mikropríbeh, v ktorom načrtneš, o čom článok bude. Buď záhadný, klaď otázky alebo ponúkaj riešenia. Všetko toto pôsobí ako lepidlo, ktoré udrží čitateľovu pozornosť až do konca.
Omáčka patrí na špagety, nie do textu. Preto buď pri tvorbe svojho perexu stručný, ale zaujímavý.
Pozor si daj aj na to, aby si v perexe nepísal o niečom, čo sa v článku nenachádza. Ak v úvode spomínaš jablká, článok musí byť o jablkách. Keď to nedodržíš, návštevníka svojho blogu sklameš. Bude sa cítiť podvedený a ďalším tvojim článkom nedá vôbec šancu.
TIP
Ak si s perexom nevieš dať rady, napíš ho až potom, čo dokončíš článok. Budeš mať lepší prehľad o tom, čo si napísal. Takto ti tvorba úvodu pôjde oveľa jednoduchšie.
Vytvoril som pre teba 3 rôzne príklady, ktoré ti ukážu, ako na to.
Takto, prosím, nie… 🙁
Prvý perex je pre PR článok imaginárneho startupu, ktorý chce na trh uviesť svoju novinku – špeciálne gumené návleky na topánky. Tieto návleky majú ochrániť vaše topánky pred zašpinením alebo namočením podobne ako návleky, ktoré si musíte obuť v čakárni u svojho lekára. Ako teda začať, aby si sa pre tento produkt nadchol?
Spoločnosť Nohy v suchu, s.r.o. prináša na trh nový sortiment zameraný na ochranu vašich topánok – latexové návleky, ktoré účinne chránia vašu obuv pred vodou. Ponúkame rôzne farby a veľkosti. Objednavajte si ich ešte dnes na www.nohyvsuchu.sk.
Ako vidíš, tento úvod stratil akúkoľvek šťavu. Je to len obyčajné a suché znenie promo výrobku, o ktorom si myslíš svoje. Po niečom takomto by mi ani nenapadlo čítať ďalej. Prečo by ma mali zaujímať nejaké návleky na topánky?
A ani takto
Nový, vymakaný startup, ktorý získal tri víťazstva v designovej súťaži RedDot, uvádza na trh nový produkt, ktorý udrží vaše nohy v suchu. Ideálny pre všetkých, ktorí milujú letnú obuv a nechcú sledovať predpovede počasia. Často sa ale stáva, že ich zaskočí dážď a topánky sa premočia. S novými návlekmi od spoločnosti Nohy v suchu, s.r.o., ktoré sú dostupné v rôznych farebných prevedeniach, taká situácia nehrozí.
Myslím, že k tomu nie je čo dodať. Dlhé, bez ladu a skladu. Absolútne netuším, čo tým autor myslel.
Takto má perex vyzerať 👍
Určite to dobre poznáte, vonku je krásne počasie, slnko svieti a vy si konečne obujete svoje obľúbené plátené topánky. Vyberiete sa na prechádzku. Ako naschvál sa na nebi objaví mrak, potom dva, nakoniec sa rozprší a vaše topánky sú o pár sekúnd premočené. Pri každom vašom kroku sa ozýva nepríjemné „čvacht“. Pýtate sa, ako tomu predísť? Čítajte ďalej a dozviete sa.
Tento vydarený perex obsahuje všetko potrebné, aby si dal článku šancu, hoci sa zaoberá igelitkou navlečenou na topánkach. Ponúka pútavý príbeh, riešenie na načrtnutý problém, pýta sa a vyzýva k akcii.
Zhrnutie
Pamätaj, človek je tvor lenivý, najmä pokiaľ ide o čítanie. Ak ho v úvode nenadchneš, máš smolu a z tvojho webu odíde. Dbaj preto na to, aby bol tvoj perex šťavnatý, nie zbytočne dlhý. S čitateľom sa musíš doslova hrať a vyvolať v ňom zvedavosť, aby čítal ďalej. Ak dodržíš tieto pravidlá, budeš mať úvody ako pán. Myslíš si, že nemáš čas alebo si s tým neporadíš? Nevadí, klikni na toto tlačidlo a my ti pripravíme cenovú ponuku.