Ako dať život a príbeh tvojej značke? - CoolWriters

Archetypy v marketingu alebo ako dať život a príbeh tvojej značke?

Marketing sám o sebe je veda hodná štúdia empirických poznatkov, ktoré dopĺňajú kauzálne… Chŕŕŕ! Chŕŕŕ! Ak sa ti začali zatvárať viečka, tak ti plne rozumiem. Mne tiež, a to som pritom sám písal túto vetu. Čo teda funguje? Ako zistíš, či tvoja marketingová stratégia je naozaj účinná alebo len vyhadzuješ prachy von oknom?

 

Archetypy – čo to je?

Mohol by som začať so zložitou definíciou, ktorú nám na svetlo sveta priniesol C.G.Jung, ale toto nie je dizertačná práca. V jednoduchosti povedané: „Je to súbor vlastností, ktoré podvedome pripisuješ osobám či symbolom.” 

Uvediem ti príklad. Povedz mi, aké má podľa teba vlastnosti „dobrá matka?” Okamžite sa ti vynorili vlastnosti ako: „láskavá, nežná, starostlivá.” Je tak? Neboj sa, nie je v tom žiadna čierna mágia. 

Či žiješ tu alebo na druhom konci sveta, tieto predstavy máme všetci rovnaké. Sú tu s nami tisíce rokov, a ďalšie tisíce rokov budú. 

Vedel si, že ...

… symbol hada, ako jedného z ústredných postáv mýtov o stvorení sveta, je známy takmer všade na svete?

 

Silné mená: Čo ich spája?

Coca Cola, Apple, Mercedes, Pepsi, Harley Davidson, Axe či Lego. Toto sú značky, ktoré ti nemusím nijako predstavovať. Verím, že už len pri čítaní týchto zvučných mien si si začal predstavovať ich jednotlivé výrobky. 

Čo však spája tieto na prvý pohľad tak odlišné značky? Ak si odpovedal, že „medveď” jazdí na colu, tak ti gratulujem k nehynúcej viere vo všemocnosť tohto nápoja. Skutočnosť je totiž trochu iná. Tieto značky v skutočnosti spája jediná vec, a tou je príbeh, ktorý rozprávajú. Od nepamäti milujeme príbehy, hlavne tie, s ktorými sa vieme stotožniť.

Pýtaš sa, ako prebieha také stotožnenie? Veľmi jednoducho. V každom príbehu sú použité marketingové archetypy. 

 

Archetypy v marketingu – prečo na nich záleží?

Ako som ti už spomínal, marketingové archetypy pomáhajú rozprávať príbeh tvojej značky. Správne zvolený archetyp ti pomôže v tom, že tvoje hodnoty a ideály vzbudia u ľudí túžbu práve po tvojom produkte. Vybuduješ si identitu, vďaka ktorej budeš vedieť nadviazať dlhodobý vzťah s tvojimi súčasnými zákazníkmi, a zároveň prilákaš ďalších.

Zaujímavý tip

95 % našich nákupov robíme podvedome, len na základe dobre zvoleného archetypu. Vyskúšaj sa nad tým zamyslieť pri najbližšom nákupe, nech už budeš kupovať čokoľvek.

Archetypy v marketingu – koľko ich je a aké sú?

Základné druhy archetypov v marketingu zadefinovali autorky Margaret Mark a Carol S. Pearson vo svojej knihe: „Hrdina a rebel.” Tak ako mesiačikov bolo dvanásť, tak máme aj dvanásť marketingových archetypov.  

  • Tvorca verí, že to, čo si dokážeš predstaviť, dokážeš aj stvoriť. 
  • Opatrovateľ je nesebecká bytosť, ktorá rada pomáha tým, ktorí to potrebujú.
  • Vládca je dominantný a rád kontroluje. Jeho mantra je prosperita a úspech.
  • Klaun si užíva život a rozdáva smiech.
  • Jeden z nás chce zapadnúť, nevytŕčať a nebyť príliš hlasný (Dokonalý sused).
  • Milenec túži, aby bol žiadaný. Miluje potešenie, intimitu a vzrušenie.
  • Hrdinová hlavná motivácia je dokázať svoju cenu skrze odvahu a odhodlanie.
  • Rebel pohŕda všetkými pravidlami a zákonmi, ktoré ho oberajú o slobodu. 
  • Kúzelník mení sny na skutočnosť tým najprapôvodnejším spôsobom.
  • Neviniatko má k životu prostý a bezstarostný postoj.
  • Objaviteľ je odvážny dobrodruh, ktorý posúva svoje hranice a limity. Život je výzva.
  • Mudrc je večný hľadač pravdy, znalostí a múdrosti, tzv. Múdrokop. 

Musím sa ti ospravedlniť za také zoštíhlenie charakteristík, za aké by sa nehanbil ani Maroš Molnár… 

 

Archetypy v praxi

Teóriu poznáš. Ako je to teda s praxou? Na začiatku som spomínal zvučné mená značiek, ktoré za svoj úspech vďačia práve použitým archetypom. Ak sa ti nechce skrolovať hore, nevadí. Zopakujem ti ich.

 

Coca – Cola 

Spomeň si na ktorúkoľvek reklamnú kampaň, ktorú táto značka mala. Vždy je plná pozitívnej hudby a obrazov, vďaka ktorým máš optimistický pohľad na svet. Šťastie a bezstarostnosť ti prinášajú známe krivky fľaše. Presne tak – Coca – Cola využíva archetyp Neviniatko

coca cola archetypy

 

Mercedes Benz

Tu myslím, že ani nie je čo dodať. Ich slogan je „To najlepšie alebo nič.” Toľko sebavedomia nemal ani bývalý prezident D. J. Trump. Mercedes vie, že je na vrchole potravinového reťazca, a svojej pozície sa nevzdá len tak ľahko. Je to Vládca, ktorý symbolizuje luxus a úspech. Pokloň sa jeho vláde!

 

Harley Davidson

 „Býval dobrým policajtom, ale potom spáchal ten najväčší hriech…” Takto sa začínal jeden zo seriálov typických pre 90. roky. Odpadlík, vlasatý týpek, ktorý jazdil na čom? No na motorke. Presne tak. Harley Davidson si buduje svoju značku ako rebel. Ničí stereotypy a konvencie, a nahrádza ich slobodou a tvorbou svojich vlastných pravidiel.

 

Pepsi

Na rozdiel od svojho červeného súpera si Pepsi zvolila iný archetyp. Väčšina ich reklám je zábavná, taká, čo ti vyčarí úsmev na tvári. Je plná života a farieb, a keď ju piješ, vždy sa niečo deje (podobnosť s filmom „Vo štvorici po opici” je čisto náhodná). Ak si niekedy bol v cirkuse, tak odpoveď poznáš. Je to Klaun. 

 

Axe (LYNX)

Si sám. Vytiahneš sprej, stlačíš dýzu a bim! Dejú sa zázraky. Zovšadiaľ sa na teba hrnú atraktívne babenky, ktoré netúžia po ničom inom, len byť s tebou. Je to splnenie krásneho sna, a venuje sa tomu Kúzelník.

Vedel si, že ...

Logo spoločnosti Apple je priamym odkazom na biblické vyhnanie z raja? Popisuje prvý ľudský rebelský čin. Apple svojimi výrobkami búra zaužívané konvencie.

Pár slov na záver

Už vieš, akú veľkú silu majú archetypy v marketingu. Je to ako s ohňom: „Dobrý sluha, ale zlý pán.” Preto je neuveriteľne dôležité vybrať si správny druh archetypu. Verím, že si si vybral správne. Ostáva ti tak už len jedna otázka, ktorou je: „Ako privediem na svet svoju ideu?

Netráp sa nad ňou. Od toho sme tu my, CoolWriters. Našu prácu robíme poctivo, pretože sme si vedomí zodpovednosti, ktorú si vložil do našich rúk. Preto sa pri našej spolupráci veľa pýtame, aby sme plne poznali tvoju ideu a pomohli ti urobiť dieru do sveta biznisu.

Zdroj: iconicfox.com

Návrat hore