Ale áno, viem, tu na začiatku mám asi tak 5 sekúnd, aby som ťa zaujal. Už? Fajn, no a napadlo ti niekedy ako, kedy a kto to vlastne zrátal a vyšlo mu práve tých 5 sekúnd? O tom snáď niekedy inokedy v ďalšom článku. Mätúci perex s meta máme ako-tak za sebou, teraz už len ten zbytok. Pár tisíc vyberaných slov venovaných SEO. V možno netušených súvislostiach. Pozrieme sa totiž pod SEO pokrievky i sukne inak, ako si možno zvyknutý. Pretože vieme, že tak je to tiež správne.
Čo sa určite nedočítaš?
10 zaručených rád a podobné „děsně free“ rýchlokvašky.
Komu píšem?
Všetkým: SEO ateistom, nepoškvrneným, nezasväteným, začiatočníkom, pokročilým i certifikovaným master školiteľom a školiteľkám.
Koľko času určite nepremárniš čítaním?
To nechám na teba.
V článku nájdeš
Kto neoptimalizuje, ten nie je?
No nie je to celkom tak…Ak chceš ale mať svoj web na prvej google stránke alebo čo budeme trocháriť: v prvej päťke zoznamu vyhľadaných, môžeš. Investuješ do reklamy a máš to tam. Ale vieš, že pomerne veľa hľadačov na nete z princípu na tie „sponzorované oné“ nekliká? Tak ako teda?
Dá sa to aj inak, SEO sa to volá a ide v princípe o to, ako tam hore ten tvoj web vystreliť. Rátaj s tým, že ak sa objavíš u googlovcov na ich prvej strane, malo by ti to zvýšiť návštevnosť. Môže, ale aj nemusí to znamenať rovno zvýšenie tvojho obratu. V každom prípade ale ide aj o kredit, ranking tvojho webu, nie len o biznis. No a nemysli si, že na to kúpiš nejaký program alebo iné udělátko a hotovo.
A že métou sú metapopisy?
Na „metapopisy“ nedajú dopustiť expresní SEO mágovia, ktorí sľubujú raketové štarty webov, ktoré im prejdú klávesnicami, na prvé priečky vo vyhľadávaní. A aj zahniezdenie sa tam zrejme navždy ako párik orlov skalných na najvyššom brale. A k tomu ešte zvýrazňovanie slov boldom majú celkom radi…
No, tiež to nie je celkom tak, tie „metapopisy“ nie sú métou, sú skôr jedným z prostriedkov dosahovania mét. Vrhacou zbraňou, diskom, guľou, kladivom, oštepom či brvnom, ak chceš – treba to však vedieť metať. Všetky tie meta popisy a meta vecičky tak, ako Diskobolos alebo možno Fibingerová tie ich disky a gule.
Profesionálne a čo najďalej, teda s čo najširším dosahom. A popri tom metaní mét aj poznať základné SEO nástroje, kľúčové faktory SEO a vedieť s nimi efektívne pracovať. Ozaj, ako budem triafať a metať všetky tie SEO meta méty v tomto článku ja? No, uvidíme… V každom prípade píšem s vedomím, že aj kvalita a jedinečnosť obsahu sú tie určujúce faktory.
O optimalizácii optimalizácie
Už ti niekto ponúkal SEO optimalizáciu? A s akým výsledkom? No vidíš, pretože takáto ponuka, je nezmysel. Optimalizácia optimalizácie, teda seo optimalizácia neexistuje, je to významovo-jazykový blud. Nie je to oxymoron, ale jeho opak, také to takmer čisté tautologické zbytočné zdvojenie slov v pomenovaní. V tomto prípade duplicita skratky, skrývajúcej v sebe výraz, ktorý je vzápätí zdvojený.
Takže lingvisticky: používajme buď len samotné SEO, čo je skratka search engine optimization, bežne prekladaná ako optimalizácia webu pre vyhľadávače. Alebo používajme len preklad bez SEO: optimalizácia webu pre vyhľadávače. Nepoužívajme “SEO optimalizácia pre vyhľadávače” a podobné jazykové bludy.
K slovenskej spisovnosti výrazov vyhľadávač – prehliadač sme dostali jasné odborné vysvetlenie: vyhľadávač = search engine = napríklad Google. Prehliadač = browser = Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera a ďalšie.
Načo písať o SEO? Poďme rovno na to
Ak si zo starej školy, postupuješ isto aj vo vzťahu k SEO tak, ako k budovaniu každého vzťahu. Tak, ako sa patrí. Možno „Kunderovou metódou“: najprv registráž, potom pozvoľná kontaktáž, ľúbostná korešpondencia a tak ďalej. Ale pozor, aby to neskončilo ako persifláž.
Alebo ideš na to rovno tým proutníckym rýchlym spôsobom „á la Casanova“? Takže „optimalizujeme málo a kecáme dlouze?“ Možno, ale s miernou výstrahou: ak pôjdeš rovno na to, môžeš to celé…spackať. Radšej pekne v pokoji, s rozvahou, systematicky, pretože keď je to na dlhšie, tak vtedy je to ono.
SEO nie je holubník
A ani disciplína, kde ti stačí domáci google rýchlokurz alebo letmé preklikanie zopár článkov. Kde preletíš vyboldované slová a hotovo. Určite ti na optimálnu optimalizáciu obsahu nepostačí ani jedno, či dve školenia a na druhý deň hoja ďunďa, ruka hore a prvá priečka vo vyhľadávaní. Zabudni.
Top weby – nepíšem samozrejme o tých sponzorovaných – sú v popredí určite nie náhodou. Ale preto, že im SEO rieši profík alebo profíčka. Je ich na tej našej malej slovenskej haluške len pár a vysoko pravdepodobne sa všetci poznajú. Bratia Česi ich majú úmerne k počtu obyvateľov trochu viac, ale tiež by sa asi všetci v pohode zišli a pokecali pri pive. Tí najlepší, otcovia zakladatelia a matky rodu.
No a potom sú tu tisíce žiakov, odhadom už pomaly druhá generácia tých, ktorých vyškolili školitelia školiteľov. Buď tvrdo muklujú na poliach SEO neoraných, alebo sa vrhli tiež na školenia. Čo je, samozrejme, záslužná činnosť, odovzdávanie skúseností je master level. Nemal by sa ale do toho púšťať hocikto, nie každý odborník totiž dokáže svoje znalosti, vedomosti a skúsenosti zmysluplne posúvať ďalej. Nie každý, kto niečo vie, to vie aj učiť. Nie každý je SEO guru.
Nuž a vody SEO rybníčka kalia aj tisíce rýchlokvasených „školiteľov“, ktorí fičia systémom: „o lekciu vpredu“. A každému, kto ich neprekukne, tlačia za jeho peniaze do hlavy „zaručené recepty“. Ktoré si noc pred školením vygooglili a pozliepali do PP prezentácie. Tadiaľto priama cesta na prvú Google stranu isto nevedie.
V každom prípade v Googli – čo je pri dnešnom jeho výtlaku všetkého globálneho vyhľadávania synonymum slova vyhľadávač – sa našimi snahami o SEO zaoberajú roboti. Po zásadných aktualizačných zmenách sú už pomerne prísni a nedajú sa len tak opiť hocijakým nedopečeným SEO virtuálnym rožkom. Dnes to už je dlhodobý proces budovania toho, čo sa volá SEO stratégia. Ak teda chceš robiť SEO len pre SEO, pretože to predsa treba, radšej to ani nerob.
Príklad z golfu: SEO a CEO
Modelový dialóg medzi jamkami na greene:
„Ozaj, a tebe kto robí SEO?“
„Seo čo?“
„No tú optimalizáciu či čo to je…“
„Asi niekto z IT, neviem, kokso, budem to musieť čeknúť.“
No a v pondelok ráno na porade sa CEO oprávnene rozhorčí, že ako to, že on, CEO, nevie, kto v jeho firme za jeho prachy robí SEO. Lebo sa ho to pýtal iný dôležitý CEO. O tom, že netuší, čo to SEO je, taktne a veľavýznamne pomlčí. Vieš, aká je na toto najlepšia odpoveď – ak si teda niekto na porade trúfne?
„Šéfe, ozaj, a viete, kto je švajčiarsky prezident?“
„Nooo…“
„No vidíte, ani ja nie, a aj tak im to tam funguje ako švajčiarske hodinky na ruke švajčiarskeho bankára.“
Na toto už CEO zrejme nebude mať odpoveď a potom, čo mrkne na svoje hodinky, asistentke pošušká, nech mu po porade pošle toho kúzelníka z IT či skadiaľ vlastne, ktorý s tým SEO čaruje.
Takto by to mohlo a aj malo fungovať. Ak ti SEO nerobí konkrétny špecialista – alebo viac špecializovaných špecialistov – dajme tomu aj z IT, skôr však z e-marketingu, ak také máš, mal by to robiť niektorý profík či profíčka externe. Pretože na kolene, tak kutilsky sa to síce robiť dá. Príkladov nájdeme desaťtisíce. Ale nedá sa to takto určite robiť poriadne a zmysluplne.
Wo co teda go?
Neboj, nemám ambíciu spraviť z teba za dvadsať minút odborníka na SEO. Určite ťa ani nebudem školiť o tom, čo je, mohlo by byť, bude a čo už vonkoncom SEO nie je a nikdy nebolo. Na to sú iní majstri a majsterky, ostatne, dostanú slovo o pár tisíc slov ďalej. Ak ale chceš bez platenej reklamy dosiahnuť podľa možnosti čo najcielenejšiu a jedným šupom aj čo najvyššiu návštevnosť svojho webu, hybaj sa zamyslieť nad tým, ako sa to dá.
Ozaj, dá sa to vôbec? Alebo je to len také éterické čosi ako šaty z rosy a mesačného svitu tancujúcich víl, nepostihnuteľné, je to tam, ale v podstate to ani nevnímaš, lebo vidíš niečo iné, možno aj niečo viac, na pokraji astrológie, sci-fi a ďalších okrajových disciplín, bosoráctva a okultizmu, šmrncnuté čímsi tajomným z programovania, prikorenené lingvistikou, psychológiou komunikácie, s pikantnými dozvukmi nejakej čudesnej matematiky? Mimochodom, vieš, že päťriadková veta – tá predošlá – je vraj do textu na web príliš dlhá? Už vieš.
Áno, je pravda, že za SEO ako súčasťou e-marketingu sa od jeho vzniku ťahá ako dym pomerne výrazná mätúca stopa plná domnienok, indícií, hoaxov, fám, možno i konšpirácií a dezinformácií. Bez ohľadu na debaty o zmysle vyhadzovania peňazí na nejaké čudné optimalizácie musíme priklincovať na vráta serverovne postulát, až mierne axiomatický:
Keby SEO nebolo treba, tak sa to zrejme stále, od zrodu vyhľadávačov až doteraz, nerobí.
A to aj napriek tomu, že ako dobre vrhnutý bumerang aj zo zasväteného prostredia SEO brandže raz za čas prilietajú prognózy blízkeho konca tohto „optimalizačného segmentu“ e-marketingu.
Deti, teraz namaľujte svet v roku 2000
Starší a pokročilí isto zažili na výtvarke takéto sci-fi zadanie témy. V socíkových 70. rokoch minulého storočia sme teda odušu tvorili lietajúce autá. Alebo mierne futuristické ale najmä turistické kozmické koráby a mestá budúcnosti. Nikto ale nenakreslil internet. Možno – okrem pár chalanov z Kalifornie asi – ani PC, tablet či smart. A – prepytujem – asi ani SEO.
A na ďalšej hodine si namaľujeme, čím by ste chceli byť, detičky… pamätáme, všakže… Dnes je aj toto tiež inak, ako za našich dávnych mladých čias: žiadni veru smetiari, kaderníčky, prípadne kozmonauti a princezné po rozprávkovom vydaji… naše deti chcú byť ajťáci alebo youtuberi! A v druhom slede reperi a superstárky…
Ťažko teda byť už v detstve prorokom… ale vôbec asi, tobôž vo veku, kedy od nás okolie raz za čas vyžaduje nejaké tie vizionárske odpovede na otázky typu: sensei, ako to bude s tým lupienkom sakury? Kam ho vietor zaveje, kam sa pohne a prečo? A ako to ovplyvní existenciu samotnej existencie? A majstre, kam sa pohne SEO a ako ho vidíte o 10 rokov?
Postuláty, piliere a základné kamene
Každý, kto so SEO nie že flirtuje a koketuje, ale aktívne pracuje, veľmi dobre vie, že podstata, zmysel a princípy sa v tejto oblasti prakticky nemenia. Menilo, zmení, aktualizuje a upgraduje sa mierne, adaptuje sa a reaguje na zmeny prostredí a podmienok okolo…
Fundament, základ, esencia SEO sú od zrodu nemenné: urobiť to tak, aby našu správu vo fľaši aj niekto v tých moriach a oceánoch netu aj našiel. A aby ju ten vyhľadávač vyhľadal a prehliadač neprehliadol, ale predal tomu, komu je určená. A to všetko čo najrýchlejšie, najcielenejšie, najvyššie a rádovo v čo najvyššom možnom počte.
Nie je to pritom ani veľmi tak, že naša správa, naša odpoveď na vyhľadávanú požiadavku musí byť najlepšia na svete. Iste nie, toto nie je zmyslom SEO snaženia. Naša odpoveď by ale vyhľadávačom a prehliadačom mala byť ponúknutá tomu, kto ju hľadá. Ideálne ako prvá, realisticky medzi prvými v poradí. A reálne na prvej stránke vyhľadávania. Ak je to inak, nie je to kóšer a niečo nefunguje, ako má.
A toto ti ešte nenapadlo?
Je na vážne zamyslenie: Ako to, že keď už vážne pomerne veľkú časť práce v net vesmíroch a oceánoch prebrali roboti, prečo rovno nepíšu a nerobia to podľa matríc, šablón, vzorcov a algoritmov SEO? Prečo ešte nezanikla profesia SEO špecialista a copywriter, prečo nám našu prácu tie umelo inteligentné roboty už dávno nevzali? No pretože by sa to asi nedalo čítať… uvedom si jedno: nepíšeš pre robotov Googlu, píšeš pre ľudí, človeče.
Na margo podstaty
Len tak mimochodom, vieš o tom, že každý klame? Nebudem písať ďalšiu recenziu, načo, veď priatelia vedátori to dali celkom exaktne. Nebuď naivný, neklam sám seba: každý klame. Naozaj, môžeš mi veriť… Keď raz človek, ktorý v Google okrem iného roky analyzoval big data, napíše knihu o tom, že každý klame, je to jednoducho tak. Nič nové, viem… ale pre mnohých až skľučujúco nič nové…
Kde bude SEO o 10 rokov?
Je to síce možno kľúčová, ale v podstate primitívna otázka. Viem, že prognózy vývoja SEO sú ako-tak rámcovo načrtnuté. Niektoré sa dokonca pomerne cyklicky opakujú ako El Niňo. Ale viem aj to, že vôbec nie je ľahké v tejto konzervatívnej a paradoxne aj dynamickej oblasti predpovedať zásadné, limitné, zlomové míľniky vývoja. Tento duálny paradox už teda stojí za to, aby vygeneroval nejakú tú otázku, nemyslíš?
O diernych štítkoch, vykopávkach, disketách a algoritmoch
Áno, hýbu sa ešte medzi nami živé IT fosílie. Žijúci matuzalemovia, ktorí sa počítačové systémy učili na mašinách komunikujúcich cez dierne štítky a diskety. Ale v dobrom to myslím, pozitívne, vonkoncom nie hanlivo.
Keď si vtedy od počítača, ktorý zaberal jednu väčšiu miestnosť výpočtového strediska, niečo chcel, musel si vedieť programovať. Nuž a v nejakom tom programovacom jazyku, ktorému tá mašina rozumela, vytvoriť algoritmus požiadavky. A podobne zložito otázku, zadanie do tej mašiny dostať, teda pre ňu zrozumiteľne ho zadať.
Takto nejako to v tých časoch fungovalo. Ani sa nám nesnívalo o PC, tobôž internete. Nie, nepíšem o období pred pár sto rokmi, toto bolo ešte v 80. rokoch minulého storočia. Takže z pohľadu histórie pomerne nedávno. Z pohľadu IT histórie je to nie just pravek, ale taký možno prechod od gotiky k renesancii. Historicky dávna minulosť, lebo v tomto svete sa vývoj deje nie síce celkom skokovo, ale ako by v inej, rýchlejšej časovej dimenzii.
Dnes už smart vašej maloletej dcéry zvládne viac ako celé to socíkové výpočtové stredisko. Nechcem ale brblať ako starec, spomínajúci na síce zašlé, ale staré dobré časy. Bez ohľadu na staromilstvo stále v našich končinách v IT brandži fungujú ľudia, ktorí začínali koncom socíka. V 80. rokoch minulého storočia a prakticky na vlastnej koži prežili celý vývoj IT v Československu.
Niektorí po rozdelení v roku 1993 pokračovali v Česku, iní na Slovensku. Veľa vedia, pretože si veľa pamätajú a majú neoceniteľné skúsenosti. Boli totiž medzi prvými, ktorí všetky tie západné IT a neskôr net záležitosti u nás rozbiehali, zavádzali, testovali… Áno, sú to tí legendárni školitelia školiteľov.
Nezbohatli na dovoze lacných taiwanských počítačov vtedy, keď zrazu štátne úrady a firmy zistili, že ich potrebujú. Nie, naopak, vždy sa skromne a zanietene venovali tomu, aby to celé pochopili a aby to fungovalo. Čistokrvní ajťáci. Možno sa budete diviť, ale zopár ich to stále ešte baví. A niektorí sú aj ochotní – aj mimo školení – sa o svoje názory podeliť.
Českým a slovenským SEO expertom sme položili rovnakú otázku:
Ako bude podľa Vás vyzerať SEO o 10 rokov?
Viete, kto je bez debaty najväčšia autorita v oblasti SEO v Česku aj na Slovensku, školiteľ školiteľov, autor prvých článkov o SEO v češtine, ktorého verejnými kurzami prešlo už viac než tisíc absolventov? Dámy a páni, slovo má legenda československého IT a e-marketingu
Marek Prokop
„SEO se věnuji něco málo přes 20 let a za tu dobu se skoro nezměnilo. Proto si myslím, že se skoro nezmění ani za dalších 10 let. Je to ale trochu zkratka, která vyžaduje minimálně dvě upřesnění:
1) Ve skutečnosti se SEO prvních pár let, přibližně mezi roky 1998 a 2003 měnilo hodně. Ale abych byl upřímný, neumím takhle zpětně rozlišit, zda se opravdu měnilo SEO jako takové, nebo to, co jsem o něm tehdy věděl a jak jsem ho uměl. Intuitivně sázím spíš na to druhé.
Samotné slovo SEO jde použít ve třech významech: SEO jako ideál, SEO jako reálný obor a SEO každého jednotlivého člověka. SEO jako ideál se zřejmě nemění. SEO každého jednotlivého člověka se mění tím, jak ten člověk SEO lépe a lépe poznává, čímž se postupně blíží tomu ideálu. A SEO jako obor se mění tím, jaká je v něm zrovna skladba lidí a jak se tito lidé posouvají ve svém poznání.
2) I když se nemění SEO jako ideál, a i kdyby se neměnilo SEO jako obor, což už tak 10 posledních let víceméně platí, pak se stále mění vyhledavače a chování hledajících lidí. V reakci na to se mění i konkrétní postupy v SEO.
Abych předpověděl, jak bude vypadat SEO za 10 let, musel bych vědět, jak se za tu dobu změní vyhledavače a jak se změní chování hledajících lidí. Moc si na tyhle předpovědi netroufám, ale kdybych musel, tipnul bych si, že to velká změna nebude. Lidé samozřejmě budou hledat něco jiného než dnes, ale tahle proměnlivost je konstantní a SEO s ní už od začátku pracuje. Otázka spíš tedy zní, zda budou lidé hledat jinak, třeba mnohem víc hlasem, ukazováním nějaký příkladů, v cizím jazyce, který neznají apod. Možná ano, ale nečekal bych v tom velký zlom, spíš pomalý vývoj.
Revoluci by mohla způsobit nějaká zásadní změna paradigmatu, třeba kdyby lidé z nějakého důvodu přestali sami hledat úplně a delegovali to na nějakou umělou inteligenci. Pak by přibyla další vrstva, protože člověk by nejprve formuloval zadání pro svého virtuálního, uměle inteligentního asistenta, ten by se pak spojil s umělou inteligencí velkých vyhledavačů, získal výsledky, nějak by je interpretoval a teprve tu interpretaci by vrátil svému člověku.
Jo, to by bylo hodně zajímavé, ale upřímně, do deseti let bych to taky spíš nečekal.“
Ak sa v českých luzích, borech a na štítech, ale i v slovenských kotlinách, na hrebeňoch a končiaroch ozve SEO, pomerne silná ozvena môže byť aj: Ungr. Na našu „prorockú“ otázku odpovedá jedna zo stálic česko-slovenskej SEO scény
Pavel Ungr
„SEO je tu s námi už od 90 let minulého století. V nepravidelných intervalech (poprvé už pár let po založení Google) se opakuje sdělení: “SEO je mrtvé”. To znamená jen jednu věc, lidé moc netuší co SEO bylo, je a bude. Jednalo se, jedná a bude se jednat o optimalizaci nalezitelnosti a to kdekoliv. A je jedno jestli budeme optimalizovat výsledky fulltextového vyhledávače, telefonního seznamu, hlasových asistentů nebo holografické vyhledávání, které zatím známe spíše ze sci-fi filmů. Dokud lidé budou hledat, bude co optimalizovat a SEO bude mít význam – bude živé.
Pokud se budeme dívat na SEO v tom užším významu, tedy optimalizace webů pro lepší nalezitelnost ve vyhledávačích typu Seznam, Google nebo Bing, pak se v principu desítky let nic zásadního nemění a nemyslím si, že se změní. Základní cíl je stále stejný. Vytvořit uživatelsky přívětivý, technicky způsobilý a obsahově kvalitní web, který bude správně odpovídat na otázky uživatelů. To platilo v roce 1998, 2012 i v roce 2020. A troufám si odhadovat, že i v roce 2025. Takže v tomto ohledu šokující novinky nehledejme.
Co se ale změnilo, mění a bude se měnit, jsou různá zařízení a techniky, které to, jak lidé hledají, co hledají a co jim vyhledávače poskytují, výrazně mění. Před 10 lety jsme si asi nepředstavovali, že mobily a chytrá zařízení ovládnou náš online svět, že budeme řešit, jak odpovědi budou vypadat na různých zařízeních od mobilů po hodinky.
Taky jsme netušili, že klasické fulltextové hledání se díky strojovému učení, umělé inteligenci přetvoří na odpovídání přímo ve výsledcích vyhledávání. Z vyhledávače se tak stává odpovídač, kde pro organické výsledky bude čím dál tím méně místa a SEO se tak posouvá více k brandingu, online PR a tvorbě obsahové strategie založené na fází SEE, THINK a CARE z frameworku Avinashe Kaushika a logicky opouští fázi DO. Řešíme hlasové vyhledávání, lokální hledání, UX, důvěryhodnost a expertízu a bojujeme proti fake news. Řešíme renderování webů běžících na Javascriptových frameworcích a optimalizujeme crawl budget a technické znalosti jsou stále kriticky důležité. Přesto všechno se musíme držet původního axiomu: poskytovat dobré odpovědi.
To je SEO v roce 2020 a takové bude, velmi pravděpodobně, i za 10 let. Možná už nebude řešit textové hledání a převládne hlasové nebo vizuální zadávání a vrátíme se trochu ke kořenům klasického marketingu a k pozici značky samotné. Ale pořád budeme chtít, aby naše značka její obsah byla nalezitelná a poskytovala ty nejlepší možné odpovědi.“
„Slovenskú školu“ a prvú slovenskú SEO ligu v našom článku reprezentuje jeden z najrešpektovanejších odborníkov na SEO v našej krajine
Tibor Peták
„Pred niekoľkými rokmi sa hovorilo, že SEO konzultanti pravdepodobne zaniknú. Zdôvodnenie vyzeralo veľmi logicky – SEO špecialista „len“ nahrádza neznalosť v iných profesiách, tie sa ale vzdelávajú a teda postupne SEO konzultantov nebude treba. Webdizajnéri sa naučili lepšie kódovať a programovať stránky, marketéri viac a viac pracujú na brandingu a linkbuildingu, odborníci na použiteľnosť zlepšujú weby, atď…
Nastal ale presný opak. Nielenže SEO konzultanti nezanikli a je ich viac ako kedykoľvek pred tým, ale dokonca sa špecializujú. Máme zvlášť špecialistov na technické SEO, zvlášť na obsahové SEO, máme analytikov, linkbuilderov, odborníkov na lokálne SEO a ďalšie.
Ak chcete niečo predpovedať, zameriate sa na dostupné informácie a z toho sa snažíte vytvoriť si príbeh. Lenže v dynamicky sa vyvíjajúcich systémoch, akým SEO je, v budúcnosti prídu veci, ktoré teraz nie sú a môžu úplne zmeniť vývoj. Preto sa odpovedi na takúto otázku vyhýbam. Jednoducho, neviem. Príbehy si samozrejme vytváram, postupne sa menia, ale nevidím zmysel toho, aby som sa o ne podelil.
V SEO nevyhráva ten, kto vie predpovedať trendy. Základné princípy SEO sa nezmenili, odkedy SEO vzniklo, t.j. stále je to o tom, byť najlepšou odpoveďou na to, čo ľudia hľadajú. Máme na to lepšie nástroje, lepšie procesy, ale stále je to v princípe to isté. No a ak príde niečo nové, ako to bolo napr. pri vyhľadávaní na mobiloch, vyhľadávače nám dali vždy dostatok času na to, aby sme svoje weby prispôsobili.
Ak ste majiteľom alebo správcom webu, riešte radšej to, aby váš web/firma/obrázok/video/aplikácia/… bol najlepšou odpoveďou na čo najviac relevantných hľadaní. Teraz, aj o rok, aj o dva.“
Síce netradične na koniec, nie z neznalosti bontónu, ale ako milé vyvrcholenie dostane slovo dáma, zastupujúca malý, unikátny, čisto dámsky SEO tím
Šárka Jakubcová
„Nerada si hraju na jasnovidce, ale můžu se trochu zasnít a zkusit odhadnout, kam se náš obor posune. Myslím, že za 10 let výrazně posílí hlasové vyhledávání oproti textovému s tím, jak se bude rozmáhat využívání zařízení jako Google Home a dalších chytrých vychytávek. Ty si necháme pro rychlé odpovědi na jednoduché otázky, složitější vyhledávání však zůstane na poli mobilů, desktopů a dalších zařízení s obrazovkou.
Také myslím, že se výsledky vyhledávání maximálně personalizují a budou výrazně lépe odpovídat přesnému záměru uživatele.
Vyhledávače budou o mnoho vyspělejší v rozpoznávání kontextu napříč obsahem. V rámci pro život důležitých nebo odborných témat bude pokračovat velký tlak na kvalitu obsahu a E-A-T. Také bude určitě snazší vyhledávat konkrétní obsah uvnitř videí, obrázků nebo dalších netextových prvků. Ale naopak pro rezervaci místa v restauraci nebo zjištění ordinačních hodin lékaře nebudete potřebovat víc než pár slov.
V rámci práce SEO specialisty se toho zase tolik nezmění. Stále bude důležité zjistit, jaké jsou potřeby uživatelů v rámci oboru a na základě toho zpracovat co nejlepší obsah. Neméně důležité bude postarat se o jeho dostatečnou autoritu a samozřejmě i efektivní distribuci v rámci všech služeb vyhledávače.“
Pár stovák znakov na záver
Ono sa to v podstate nepatrí, ale po slovách kapacít sa vždy natíska ešte niečo dodať. Rád a bez škrupulí si to dovolím:
Ak si si doteraz náhodou myslel, že nepotrebuješ o SEO vedieť viac, asi to nebola pravda, však?
Je jasné ako polárna žiara, že v českých zemích a slovenských končinách máme solídnu IT tradíciu a šikovné, rozhľadené hlavičky. Ako jasné, žiariace, svetovo viditeľné príklady – bez prvoplánovej reklamy – uvediem dva za všetky: ESET má rodokmeň na Slovensku, AVAST zase v Česku. Máme veru byť na čo hrdí.
A buďme radi, že aj v SEO aréne máme na oboch stranách hranice borcov a preborníkov, expertov na slovo vzatých. Má nás veru kto v našom jazyku, zrozumiteľne a k veci školiť aj v oblasti SEO. Pretože keď sa poriadne porozhliadneme po tých našich weboch, vidíme, že sa máme všetci ešte stále čo učiť. A tak je to dobre, veď ak si tvoj web v pohode lebedí v Googli na prvých priečkach, zrejme vieš, prečo je to tak. A vieš aj to, že nesmieš zaspať na vavrínoch. A ak tam hore ešte nie si, máš veru čo doháňať. Tak poďme na to, dočítať a optimalizovať!
Zdroje:
Sova v síti | Vedátor | The Art of SEO | Computer History Museum | Udemy | ResearchGate | Google | Majestic | Bookdepository | Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra SAV