Naštartuj svoj biznis pomocou Facebooku - Coolwriters

Jednou z najpoužívanejších sociálnych sietí, ktorú využívajú všetky vekové kategórie, je Facebook. Jeho história je dlhšia ako história iných sociálnych sietí. Funguje už viac ako 15 rokov, vďaka čomu si vytvoril niekoľkomiliónovú základňu používateľov. Ide o silného lídra a popri tvorení svojho biznis plánu by si naň nemal zabúdať. Čo všetko Facebook ponúka a ako ho využiť vo svoj prospech? 

 

Základné informácie o Facebooku

To, čo vlastne Facebook je, vie asi každý. Ide o sociálnu sieť, prostredníctvom ktorej môžeš písať správy, pridávať príspevky a zároveň ich zdieľať. Hlavnou myšlienkou Facebooku je spájať ľudí po celom svete

Rokmi sa však táto myšlienka rozšírila. Vďaka veľkému množstvu používateľov ide o skvelý marketingový nástroj. Využiť ho môžu nielen jeho zakladatelia, ale taktiež ty sám. 

Ako som už hovorila, Facebook vznikol pred viac ako 15 rokmi. Bolo to v roku 2004. Zo začiatku išlo len o sieť pre študentov Harvardu. Neskôr sa sprístupnil ďalším ľuďom. Slovenská verzia bola spustená v roku 2009

Obľúbenosť Facebooku rástla. Už v roku 2006 sa naň pripojili veľké známe firmy. V tom istom roku pokoril hranicu 7 miliónov používateľov. V roku 2014 bolo používateľov už 1,35 miliardy. Najnovšie štatistiky ukazujú, že za marec 2020 bolo aktívnych viac ako 2,6 miliardy ľudí. 

Takýto počet užívateľov ťa presvedčí o tom, že ide o sieť plnú ľudí čakajúcich na niečo zaujímavé. Ak im to ponúkneš, získaš sledovateľov, z ktorých sa môžu stať zákazníci. Facebook poskytuje široké možnosti pre každého.

Zaujímavosť

V roku 2008 Facebook predbehol počtom užívateľov dovtedy obľúbený MySpace. Sociálna sieť pomaly strácala na sile a síce dodnes funguje, využíva ju malé množstvo ľudí. 

Pre koho je Facebook vhodný? 

Facebook je vhodný pre jednotlivcov aj pre firmy. Súkromným osobám poskytuje možnosti ako sa zabaviť či spojiť s ďalšími ľuďmi. Majú možnosť sledovať stránky a ich obsah. 

Profily jednotlivcov sú často zamknuté pred inými ľuďmi. Na to, aby si mohol vidieť ich obsah, si musíš dať osobu do priateľov. Samozrejme, nie je to pravidlo. Niektorí ľudia majú profily verejné

Jednotlivci na Facebook najčastejšie pridávajú svoje osobné fotografie a píšu statusy. Nejde teda o predajné miesto, práve naopak. Skôr o zbierku zážitkov

Firemné stránky sú hneď na prvý pohľad iné. Sú verejné a jednotlivci ich môžu sledovať. Slúžia firmám na prezentovanie nového výrobku alebo služby. Vhodné sú na informovanie o akciách alebo novinkách. 

Stránky poskytujú veľké množstvo zaujímavých nástrojov. Môžeš pomocou nich pridávať zaujímavé príspevky alebo sledovať rôzne štatistiky. Jednoduchšie si vytvoríš plán, kedy príspevky zverejňovať alebo na akú cieľovú skupinu sa obrátiť. 

Rovnako ako pri bežných profiloch, tak aj pri stránkach sú dve možnosti príspevkov. Zverejňovať sa dajú klasické príspevky alebo tzv. Facebook stories. Tie na profile vydržia 24 hodín a potom zmiznú. Ty si ich však môžeš stále prezerať. Vidíš tiež to, koľko ľudí ich videlo. 

Samozrejmosťou sú správy. Facebook predstavuje jednu z možností ako kontaktovať zákaznícky servis. Ľudia chcú odpoveď hneď, a preto by si mal tento priečinok sledovať. 

 

Výhody 

Facebook má, rovnako ako iné sociálne siete, veľké množstvo výhod. K tým najhlavnejším sa radia: 

  • veľké množstvo používateľov 
  • skvelé nástroje pre stránky 
  • nástroj Facebook Business pre podnikateľov
  • možnosť pridávať viacero typov príspevkov 
  • zaujímavé nástroje pre príspevky a na úpravu fotografií
  • bezplatnosť 
  • zvyšovanie kredibility 
  • ďalšia možnosť komunikácie so sledovateľmi a zákazníkmi
  • rozširovanie pôsobiska. 

A množstvo ďalšieho. Facebook sa rokmi stal jednou z najlepších sociálnych sietí. Poskytuje veľké množstvo výhod pre každého. Je jedno, či si influencer, malá firma alebo veľká továreň. Rozhodne si tu prídeš na svoje. 

 

Ako založiť stránku pre firmu? 

Keď si sa rozhodol, že je čas založiť stránku pre firmu, je potrebné, aby si mal založený súkromný účet. Ak ho ešte nemáš, založ si ho. Facebook registrácia je rýchla, nezaberie viac ako 10 minút. S veľkou pravdepodobnosťou však účet už niekoľko rokov máš. Preto sa môžeme presunúť ďalej. 

Možnosť na vytvorenie stránky nájdeš v kategórii “Stránky”. Tá by sa mala nachádzať v ľavom paneli. 

Klikni na možnosť “Stránky” a v pravom hornom rohu nájdeš “Vytvoriť stránku”. Mala by byť v zelenom obdĺžniku.

 Po kliknutí si vyberáš z dvoch možností a to stránku pre: 

  • biznis alebo značku
  • komunitu alebo osobnosť. 

Akonáhle na jednu z možností klikneš, objavia sa ti možnosti ako vyplniť názov stránky a kategóriu. Ďalej vypĺňaš adresu. Keď máš všetko hotové, klikni na “Pokračovať”. 

V ďalšom kroku pridávaš profilovú fotku

A hneď potom titulnú, tzv. Facebook cover. Oba kroky sa dajú preskočiť. Ak však bude tvoja stránka bez profilovej alebo titulnej fotky, nebude pôsobiť dobre. Ľudia si ju nebudú vedieť spojiť so službou alebo produktom. Taktiež jej nebudú dôverovať. 

Práve preto pridaj obe fotky. Poprípade aspoň profilovú a titulú neskôr doplníš. Dobré je, ak je na mieste profilovej fotky logo. 

Keď nahráš titulnú fotku, dostaneš sa na vytvorenú stránku. Tá by mala vyzerať obdobne: 

Stránka síce vytvorená je, no máš pred sebou ešte veľké množstvo práce. Je dôležité vyplniť napríklad základné informácie, pozvať priateľov a ďalšie. Spolu sa na to všetko pozrieme. 

 

Ako vyplniť stránku? 

Keď je stránka založená, môžeš sa pustiť do jej vypĺňania. Na ľavej strane, hneď pod profilovou fotkou, máš niekoľko možností. Ponuku si vieš rozbaliť, keď klikneš na “Zobraziť viac”.

Zaujímavosť

Jednotlivé možnosti, ktoré sa nachádzajú pod profilovou fotkou, sa dajú meniť. Môžeš ich tam mať viac alebo menej. Všetko nastavíš v položke “Nastavenia” a “Šablóny a karty”. 

Po kliknutí sa ti objaví možnosť “Informácie”. Na tú klikni

Na tejto karte máš zatiaľ len zopár informácií. Preto je potrebné doplniť ich. V sekcii „Informácie o firme“ vieš pridať cenové rozpätie služieb alebo produktov. Taktiež si nastavuješ dátum, kedy tvoja spoločnosť vznikla, poprípade typ podnikania.

V možnosti „Ďalšie kontaktné údaje“ pridávaš e-mailovú adresu, webstránku a profily ďalších sociálnych sietí. Tieto možnosti sú voliteľné, nemusíš ich pridať. Čím viac však toho stránka má, tým lepšie.

V tretej možnosti „Viac informácií“. Pridávaš krátky popis do 255 znakov, prípadne tiráž či menu. Vyplniť môžeš aj príbeh spoločnosti.

Keď sú informácie vyplnené, vráť sa na hlavnú stránku, kde budeš pokračovať. Navrchu, pri možnostiach ako “Páči sa mi to” alebo “Sledovať” máš “Pridať tlačidlo”. Klikni naň. 

Pomocou tohto tlačidla vie sledovateľ či zákazník spraviť objednávku alebo ťa kontaktovať. Je to rýchly a intuitívny spôsob. Pomáha pri nákupe alebo zisťovaní informácií. To, čo bude predstavovať tvoje tlačidlo, je na tebe.

Na výber máš toho hneď niekoľko. Mnohí stavia na klasiku vo forme kontaktovania. Niektoré spoločnosť však majú aplikácie alebo poskytujú rezervácie. V rámci tlačidla sa im teda oplatí iná funkcia.

Každá možnosť poskytuje ďalšie podkategórie možností

Jednu vyber a klikni na “Ďalej”. 

V druhom kroku už vyberáš, kam ľudí presmeruješ po kliknutí. Keď si si vybral kontakt, najlepšie spravíš ak do možnosti “Odkaz na web” vložíš link na sekciu kontaktov na stránke. Zákazník si vyberie jednu z možností, ktorú ponúkaš

Následne už len klikni na “Dokončiť”

Tým pádom máš hotové tlačidlo na hlavnej stránke. Čo teraz? Všetky základné informácie si vyplnil. Ak nemáš titulnú fotku, ešte ju nahraj a stránka je pripravená na používanie. 

 

Nástroje stránok 

Každá stránka poskytuje zopár nástrojov. Možno si ich po jej vytvorení už aj preklikal. Nájdeš ich v hornom paneli nad titulnou a profilovou fotkou. Delia sa na:

  • Reklamy
  • Prijaté správy
  • Upozornenia
  • Štatistiky
  • Nástroje publikovania 
  • Kvalita stránky

 

Reklamy 

Ak plánuješ využívať na Facebooku reklamy, túto podstránku budeš navštevovať veľmi často. Nájdeš v nej všetky informácie spojené práve s nimi. Okrem minutých peňazí sú tu tiež oslovení ľudia, interakcie s príspevkom či kliknutia na odkaz. 

Štatistiky reklám si vieš filtrovať podľa obdobia. Výhodou je, že každý príspevok má svoje vlastné štatistiky. Všetky máš vďaka tomu na jednom mieste bez toho, aby si zo stránky odišiel. 

Vytváranie reklám je jednoduché. Stačí kliknúť na možnosť “Vytvoriť reklamu”. Následne ťa Facebook prevedie krok po kroku k vytvoreniu tej najlepšej. Platí tú jednoduchá priama úmera. Čím viac peňazí za reklamu dáš, tým viac ľudí oslovíš. 

Propagovať vieš samotné príspevky bez fotiek, fotky a videá. Dokonca je tu možnosť propagovať samostatne celú stránku

 

Prijaté správy 

V druhej karte nájdeš všetky prijaté správy. Sú prakticky rozdelené. Nikdy ti nijaká neujde. Výhodou je, že keď si stránku prepojíš s Instagramom, správy z neho ti budú chodiť tiež sem. Tým pádom budeš mať všetko na jednom mieste. 

 

Upozornenia 

Vďaka tejto karte ti neujde ani jedno upozornenie. Budeš vidieť, kto ti dal like na príspevok alebo kto ťa zdieľal. Taktiež tu nájdeš komentáre, na ktoré by si mal v krátkom čase reagovať

 

Štatistiky

Zaujímavou kartou sú Štatistiky, kde nájdeš veľké množstvo údajov. Zídu sa ti, pretože vďaka nim lepšie zameriaš reklamu alebo príspevky. Nájdeš tu počet prezretí stránok, počet páči sa mi to alebo dosah príspevkov a príbehov. 

Nižšie nájdeš jednotlivé príspevky a to, ako sa im darí. Aké interakcie dosiahli a či sa ľuďom páčia. 

A úplne najnižšie sú podobné stránky. Ide o návrhy stránok na sledovanie. Konkurencia, ktorú sa oplatí sledovať, pretože to robí dobre. 

Vďaka štatistikám sa vieš zamerať na správnych ľudí. Pomáhajú ti pri tvorení príspevkov a vytváraní reklám. Dôležité je však vedieť, že štatistiky ti pomôžu, keď už bude stránka zabehnutá. Vtedy bude mať viacerých sledovateľov. Od tých sa jednotlivé informácie odvíjajú. 

 

Nástroje publikovania 

Prostredníctvom nich vieš publikovať jednotlivé príspevky. To môžeš robiť aj na hlavnej stránke, no tu nájdeš omnoho viac nástrojov. Príspevky si vieš naplánovať, pozrieť si interakcie s nimi a dosah.

Na ľavej strane nájdeš ponuku ďalších nástrojov. Sú tu napríklad koncepty alebo plánované príspevky. Ďalej je to knižnica videí, kde sa nachádzajú publikované videá. 

Veľmi zaujímavou kategóriou sú Nástroje ako Creator Studio a Zvuková kolekcia. Po kliknutí na jednu z možností sa ti otvorí ďalšia karta. Ide o nástroje pre úpravu videí. Sú vhodné pre pokročilých používateľov. 

Creator studio je vhodné tiež pre Instagram. Niet sa však čomu čudovať. Instagram od roku 2012 patrí práve pod spoločnosť Facebook. Obe sú viac-menej prepojené. 

Je na tebe, či budeš tieto pokročilé nástroje využívať. Nemusíš. Publikovanie zaujímavých príspevkov, vytváranie reklám a množstvo ďalšieho ide aj bez nich. 

 

Kvalita stránky 

A posledná možnosť je kvalita stránky. Ide skôr o informačnú kartu

 

Roly na stránke 

Výhodou stránok na Facebooku je možnosť pridávať ľudí a priraďovať im rôzne roly. Ty si pravdepodobne administrátor, pretože si stránku založil. 

Ďalší ľudia môžu byť taktiež administrátori, ale aj redaktori, moderátori, inzerenti či analytici. Výber je na tebe. Každá rola, okrem administrátora, má ohraničené funkcie a právomoci. 

To, čo všetko daný človek môže v role robiť, sa ti objaví, keď ho pridáš

Ak chceš niekoho pridať, stačí ísť do sekcie “Nastavenia” a následne kliknúť na “Roly na stránke”. 

Okrem toho, že si pozrieš, kto na stránke už je a akú rolu má, vieš niekoho nového pridať. Stačí zadať jeho meno alebo e-mailovú adresu. 

 

Ako stránku prepojiť s Instagramom? 

Keď si tvoríš stránku spoločnosti, je dobré, ak funguješ tiež na iných sieťach. Hneď po Facebooku je najčastejšie používanou sieťou Instagram. Ak si tam už vytvoril účet svojej stránke, jednoducho ho prepoj

Stačí, aby si v nastaveniach klikol na položku “Instagram”. Objaví sa ti takáto karta: 

Klikni na možnosť “Pripojte účet”. Otvorí sa ti ďalšia karta, kde sa prihlásiš do svojho instagramového účtu spoločnosti. Hotovo. Stránky sú prepojené

Ak máš WhatsApp, prepojiť ho vieš aj s tým.

 

Aké príspevky publikovať? 

Na Facebook pridávaš štyri typy príspevkov a to: 

  • “čisté” príspevky obsahujúce len text bez fotografie
  • fotky 
  • videá
  • stories. 

Obsah, ktorý budeš pridávať, sa odvíja čisto od teba. Mal by sa spájať s odvetvím, kde pôsobíš. Ľudí by si mal prostredníctvom príspevkov informovať o zľavách a akciách. Taktiež by si im mal predstavovať nové výrobky. 

Dávaj si však pozor. Ak budeš pridávať len propagačné príspevky, ľudí to nebude baviť. Kombinuj ich s niečím zaujímavým. Môže to byť tip alebo trik, zaujímavosť, štatistika, čokoľvek. 

Ľudia majú radi grafiku. Preto sa vyhýbaj čistým príspevkom obsahujúcim len text. Tie sú vhodné na rýchle upozornenie napríklad o otváracích hodinách. Inak sa snaž pridávať príspevky s obrázkami alebo videami. 

Tip

Facebook má skvelú možnosť zdieľania. Ak nájdeš niečo zaujímavé, čo sa spája s tvojím biznisom, jednoducho príspevok zazdieľaj. Pritiahneš pozornosť nielen sledovateľov, ale aj danej stránky, od ktorej si príspevok prevzal. V budúcnosti možno bude zdieľať niečo tvoje.  

Facebook Business Manager

Okrem všetkých spomenutých nástrojov má Facebook ešte jeden s názvom Facebook Business Manager

Ide o skvelý nástroj, pomocou ktorého vieš: 

  • sledovať a vytvárať reklamy
  • spravovať všetky stránky 
  • pridávať biznis partnerov a tvoriť spolu marketingové plány.

Je vhodný najmä pre profesionálov a veľké firmy. Na začiatok ho nebudeš potrebovať, no pokojne ho vyskúšaj. 

 

Aké stránky sledovať? 

Sledovanie iných stránok na Facebooku nie je tak časté, ako na ďalších sociálnych sieťach. Ich príspevky sa ti medzi novinkami nebudú ukazovať, ak ich nesleduješ na súkromnom profile. 

Stránky sledovať môžeš, ale nemusíš. Je to na tebe. Ak by si chcel, stačí prejsť na danú stránku a kliknúť na tri bodky pri možnosti “Zdieľať”. 

Vyber možnosť “Označiť páči sa mi to ako vaša stránka”. A už len vyber svoju stránku. 

 

Kto je na Facebook odborníkom? 

Na Facebooku nájdeš veľké množstvo stránok, ktoré ťa môžu inšpirovať. Najlepšie je zvoliť tie z tvojho odvetvia. Pomôcť ti však vedia aj stránky s iným zameraním. Vieš sa od nich inšpirovať v tom, čo pridávať či ako písať príspevky. 

Medzi zahraničné stránky považované za profesionálov na Facebooku sa radia: 

  • Forbes – veľmi aktívna stránka. Pravidelne pridáva nielen články, ale taktiež zaujímavé ilustračné obrázky či inú grafiku. 
  • Tasty – stránka s receptami sa zameriava na krátke a jednoduché videá. Tým priťahuje pozornosť každého človeka, nielen profesionálneho kuchára. 
  • Intrepid Travel – ide o stránku pre cestovnú kanceláriu. Od tých ostatných sa odlišuje v tom, že ľuďom poskytuje zaujímavé články z blogu, videá a vlastné fotografie. Cítiš sa, akoby si pozeral cestovateľský denník jedného človeka.

Medzi slovenské stránky sa radia: 

  • SME – na stránku sú pravidelne pridávané články, videá a fotografie. Ľudia sú vďaka tomu neustále informovaní o dianí doma a vo svete.
  • Martinus – stránka obľúbeného kníhkupectva je plná knižných tipov a zaujímavých fotografií. Samozrejmosťou sú taktiež videá. 
  • Dedoles – obľúbené ponožky majú skvelé stránky na mnohých sociálnych sieťach. Výnimku netvorí ani Facebook. Stránka je pravidelne aktualizovaná o nové príspevky. Tvorené sú najčastejšie obrázkom alebo videom. 

 

Ako získať sledovateľov?  

Základom toho, aby bola tvoja stránka pre ľudí príťažlivá, je pravidelné prispievanie. Pridávaj fotky, videá či zaujímavú grafiku. Poskytni ľuďom dôvod, prečo by ťa mali sledovať. 

Okrem propagačných príspevkov sa zameraj tiež na zaujímavosti, tipy a triky. Fotky nemusia byť len ilustračné. Pokojne nejakú urob sám. Ak predávaš hrášok, odfoť svoje hráškové rizoto na obed. Ukáž ľuďom, že to, čo predávaš, máš rád aj ty. 

Na začiatok pošli pozvánky svojim priateľom. Dostaň sa do povedomia čo najviac ľuďom. Svoj odkaz na stránku nezabudni dať tiež na webstránku, poprípade na iné sociálne siete. 

Počet sledovateľov vieš zvýšiť ešte prostredníctvom reklamy. Do tej je však už potrebné investovať. 

 

Prečo je najvyšší čas začať teraz?  

Čím skôr začneš, tým lepšie. A toto pravidlo platí na úplne všetky sociálne siete. Facebook ti vie priniesť nových zákazníkov a rozšíriť obzory. Preto zbytočne nečakaj a vytvor svojej firme stránku ešte dnes. Zo začiatku ťa to nemusí stáť nič. Investuješ len svoj čas. 

 

Časté otázky 

Má Facebook aplikáciu? 

Áno, Facebook ich má rovno dve. Jedna je aplikácia Facebook, poskytujúca všetky funkcie sociálnej siete a druhá s názvom Facebook Messenger. Tá sa využíva na posielanie správ. 

 

Koľko času by som mal investovať do Facebooku? 

Je to na tebe. Čím viac času na ňom stráviš, tým lepšie. Dôležité je, aby si včas odpisoval na všetky správy a pravidelne pridával príspevky. 

 

Oplatí sa Facebook pre môj biznis? 

Samozrejme. Facebook sa stále berie ako najhlavnejšia sociálna sieť. Na rozdiel od Instagramu ho využívajú všetky vekové kategórie a má veľký počet užívateľov.

 

Je Facebook bezplatný? 

Facebook je úplne bezplatný. Neposkytuje žiadne platené členstvo. Platiť budeš až vtedy, keď si vytvoríš reklamu. 

 

Poskytuje Facebook nejaké nástroje? 

Áno, poskytuje. Facebook dokonca poskytuje omnoho viac nástrojov ako iné sociálne siete. Samotné stránky majú nástroje publikovania či štatistiky pre sledovanie rôznych informácií. 

Samostatnou kategóriou je Facebook Business Manager pre profesionálov. Pomocou neho sa dajú vytvárať marketingové či iné plány. 

 

Zhrnutie 

Facebook sa dnes považuje za jednu z najpoužívanejších sociálnych sietí. Využívajú ju milióny ľudí po celom svete. Poskytuje široké možnosti uplatnenia, jednoducho sa používa a dokáže ti pomôcť v podnikaní. Vytvor si stránku na Facebooku ešte dnes a uvidíš, že nebudeš ľutovať. 

Rada na záver

Na Facebooku by si mal byť pravidelne aktívny. Všeobecne platí, že počas týždňa by si mal uverejniť 2 – 3 príspevky. Ľudia na teba nesmú zabudnúť a musíš byť s nimi v neustálom kontakte.

Návrat hore