Na pozvanie Michala Kráľa natáčať podcast Pricemania Academy sa dá povedať iba „áno“. Keď ma oslovil, že by chcel diel, v ktorom sa budeme baviť o copywritingu, textoch pre e-shopy a ako to robíme, súhlasil som bez rozmýšľania. Ak ťa tento rozhovor zaujíma, máme ho pre teba v troch vydaniach: video, audio alebo si môžeš prečítať prepis. Vopred ďakujem za každý feedback, ktorý mi pomôže zlepšiť sa.
Vypočuť si ho môžeš aj ako audio podcast.
Alebo prečítať:
Michal: Ahojte Pricemaniaci, vítam vás pri ďalšom rozhovore na našom Youtube kanáli, a takisto, ak počúvate naše podcasty, teším sa, že sme opäť spolu. Dnes máme ďalšiu zaujímavú tému – copywriting – čiže tvorba textov nielen pre weby. Mám tu veľmi zaujímavého hosťa, ktorým je Daniel Výcha, alias Danny. Danny, vitaj.
Danny: Ahoj Michal, ďakujem za pozvanie.
Michal: Danny má agentúru Coolwriters. Riadi tím aktuálne 13 ľudí, kde teda prevažne píšete strategické alebo aj predajné texty, alebo aj ty osobne. Plus začínaš školiť copywriting, tak pre tých, ktorí teba alebo vašu firmu nepoznajú, keby si sa trošku predstavil.
Danny: Ahojte, ako už Michal spomenul, volám sa Danny. S copywritingom som začal nejakých 4,5 roka dozadu. V podstate som si popri práci hľadal nejakú brigádu a celé to vlastne prerástlo až do toho, že asi po polroku som sa stal freelancerom. A postupne tej práce začalo byť viac a viac a hľadal som si k sebe ľudí. No a ako to rástlo, tak teraz už skôr to iba riadim, a venujem sa strategickým textom. Takže momentálne sme v takom režime, že klient niečo potrebuje a my ako agentúra mu to splníme.
Michal: Čiže ty si ten manažér, čo to celé nejakým spôsobom koordinuje, prepájaš copywriterov s klientmi, a dodávaš im hotový výsledok.
Danny: Áno. Väčšinou to ide cezo mňa, čiže v rámci tej výstupnej kontroly to aj ja kontrolujem.
Michal: Jasné. Ja mám dobrú skúsenosť s Dannym. Teraz nechcem prihrievať polievočku, ale my s ním tiež spolupracujeme a aj niektorí moji klienti, takže aj oni majú veľmi dobrú kvalitu textov. Nie je to len o tom vypľuť teraz čo najviac textu, ale tie texty sú naozaj hodnotné a kvalitné. Vidno, že robíte dobrý research predtým, ako sa tvorí samotný text, takže za toto akože pochvala. Moja skúsenosť je taká, že texty na webe a celkovo content má veľký dopad jednak na SEO, keď sa bavíme o ecommerce, inak, samozrejme, aj na nejaký UX/UI užívateľa, keď to tam má pekne naformátované a kvalitné texty na tom, či už na produktoch, alebo na kategóriách. A takisto, samozrejme, miera konverzie, čiže keď je tam ten content dobrý, tak užívateľ má skôr tendenciu nakúpiť. Otázka na teba: Ako argumentuješ klientom, prečo vlastne by mali investovať do kvalitných textov, či už na web alebo aj do newsletterov, na sociálne siete a na ďalšie formáty?
Danny: Čo sa týka SEO, UX/UI a tieto veci, vždy to závisí od cieľov toho textu. Čiže toto je jedna z tých vecí, ktoré riešime s klientmi ešte predtým, ako začneme vôbec niečo písať, v rámci tých úvodných rozhovorov. Dôležité sú ciele. Keď je cieľom zlepšiť SEO, tak venujeme sa textom, aby robili SEO. Čo sa týka UX/UI, tak tie skôr riešime pri strategických textoch. Tam je dobré, keď je tam nejaký UX/UI dizajnér, ktorý navrhne túto časť. Z mojej skúsenosti veľmi málo firiem investuje do takéhoto človeka, čiže túto robotu väčšinou suplujeme neodborne my. No a ako to argumentujem klientom? Väčšinou nás oslovujú ľudia, ktorým to argumentovať netreba, čiže už sú nejakým spôsobom znalí tejto problematiky. Väčšinou už len dolaďujeme detaily a aj to, že keď urobíme nejaký krok, čo im to prinesie.
Michal: Dnes je na trhu podľa mňa obrovský rozptyl jednak v cenotvorbe tých copywriterov, jednak v tej kvalite. Podľa teba, ako sa dá vlastne rozpoznať kvalitný text od toho menej kvalitného? Alebo aj ty, keď ti chodia nejakí záujemcovia o to, aby písali pre teba, čo sú tie parametre kvalitného textu podľa teba?
Danny: Ako som už spomínal, tak veľmi dôležitý je samotný cieľ textu. A prvý taký moment je, že si musíme položiť otázku, či ten text naozaj napĺňa cieľ toho textu. Poviem príklad (blbosť trepnem úplne mimo biznis), že mám písať príhovor na pohreb, tak pokiaľ je tam niečo veselé, tak asi to nebude príliš vhodné napríklad k tomu obradu. A ja som si to vlastne rozdelil do troch textov, troch kategórií, ktoré aj my robíme. Sú to texty na web, čo sú strategické webové texty, ktoré majú predávať. Potom obsah, u nás najčastejšie články, a treťou kategóriou sú práve tieto texty pre e-shopy. Čiže vlastne všetky popisy, aké môžu byť.
Michal: Čiže kategórie, produkty, atď.
Danny: Tak, tak. Pri textoch na web je takou dôležitou otázkou toho rozpoznania, že zaujímalo by to mňa samého, čo vlastne na tom webe je? Alebo viem z tých textov zistiť, čo tá firma vlastne robí? Lebo toto sa mne stáva, že ja tomu webu, keď niekde prídem, nevenujem viac ako 30 sekúnd, akože to už je úplne strop. A často sa mi stáva, že ja za 30 sekúnd neviem zistiť po preklikaní 2 – 3 stránok, čo tá firma robí. Alebo viem, čo mám na tejto stránke spraviť a kde mám vykonať nejakú akciu? Pri článkoch prvá vec, je ten nadpis natoľko zaujímavý, aby som vôbec na to klikol ako užívateľ? Alebo je ten text zaujímavý? Rozumiem mu? Je gramaticky, obsahovo správny? Je správne naformátovaný alebo to je jedna štrúdľa dlhá textu? Viem si okom chytiť tie body, ktoré potrebujem? No a pri e-shop popisoch si môžeme položiť otázky: Nájdem pri popise produktu všetko, čo tam potrebujem? Sú tam použité psychologické prvky, ktoré zvyšujú mieru konverzie? Vedie ma ten popis, aby som mal chuť nakúpiť? Alebo je to len nejaká cena, dva riadky a podobne. A ďalšou otázkou, ktorú si tiež môžem položiť pri tom popise je, či poznám všetky benefity toho produktu. Lebo je rozdiel, či predávaš iPhone, o ktorom každý vie všetko a zaujíma ho len tá cenovka, že ho kúpi lacnejšie ako inde, alebo predávaš niečo, o čom si potrebuješ ako používateľ zistiť viac. Takže toto sú tie správne otázky, ktoré keď si položíš, tak dokážeš poznať rozdiel medzi tým textom, či je správny, alebo nie.
Michal: Len potvrdzujem, že veľmi veľa e-shopov je dnes ešte stále len takým suchým katalógom produktov, že fakt nemáš tam žiadne také tieto popisy, ani sekciu O nás nejako pekne, ani nejaké tie UX/IU na tom homepage, žiadne konkurenčné výhody, čiže ja len chcem zdôrazniť teda, že keď nás sledujú nejakí e-shopári, ktorí nejak veľmi neinvestovali doteraz do kvalitných textov, tak mali by sa minimálne začať týmto zapodievať, lebo má to veľký dopad aj na vnímanie toho zákazníka vo finále a biznisové metriky, ako miera konverzie, a tým aj ziskovosť toho shopu. Takže možno keby si nám trošku priblížil, ako prebieha spolupráca, keďže nie si teda akože jeden copywriter, ste nejaká partia ľudí, ktorých ty v podstate organizuješ. Ako to teda vyzerá, keď ti príde nejaký dopyt od klienta až po odovzdanie hotových článkov?
Danny: Väčšinou to prebieha tak, že klient ma nejakým spôsobom osloví. Väčšinou je to cez náš web, cez formulár. Príde dopyt. V podstate zistím najprv nahrubo, čo by chcel a spravím mu taký hrubý nástrel ceny. Lebo pokiaľ toto nemáme za sebou, tak je zbytočné strácať môj aj jeho čas. A pokiaľ nám cena sedí, tak väčšinou si dohadujeme online call. Lebo nemáme klientov len z okolia Žiliny a podobne, ale riešime klientov po celom Slovensku. A máme aj pár českých. Takže je tam online call, kde si preberieme základné veci, pozisťujem si, následne sa dohodneme, že čo ideme robiť a väčšinou razíme takú politiku, že keď robíme články alebo e-shop popisy, tak najskôr si to otestujeme na jednom popise. Je to skvelé kvôli tomu, že tá firma si vie zistiť, akým spôsobom robíme, ako rýchlo to dodáme a podobne. A ďalšia vec je, že vieme si tam vyladiť veci. My sa na to pozeráme nejakým spôsobom a ten klient má zase iný pohľad. Keď spravíme jeden popisok alebo text alebo hocičo a máme to vyladené, tak už potom tie ďalšie spravíme dobre. Ale keď ich spravíme naraz 20 a je niekde chyba, tak potom je veľký problém to všetko prerábať. Takže v podstate pustíme sa do tejto práce, keď je to v poriadku, vyladíme, a už potom nastavujeme dlhodobejšiu spoluprácu.
Michal: Načal si trošku, že tam prebehne nejaká cenová kalkulácia o tej cene, tak aby tí, čo možno nemajú s tým skúsenosť, aby mali predstavu, že ako sa pohybujú tie ceny u vás rámcovo.
Danny: Čo sa týka tých predajných textov na weby, tak kratšie texty pre one page weby, to máme medzi 300 až 900 eur. Stredne a väčšie weby od 1000 do 2500, prípadne viac.
Michal: To je ako keby za ten web alebo?
Danny: Za celý web.
Michal: Závisí, koľko tam je podstránok.
Danny: Tak. A v podstate aj od toho, koľko času na tom strávime, ale klientovi dávam vždy, keď to naceňujem projektovú cenu, aby vedel, kde sa bude hýbať. Alebo predajný mail, tam to robíme za stovku, a keď je tam už nejaká séria, tak vždy to zase viem naceniť. Pri contente máme takú štandardnú cenu aj pri tých článkoch 45 eur za hodinu alebo normostranu.
Michal: Ešte by som povedal pre tých, čo s tým nepracujú, tak normostrana je 1800 znakov alebo?
Danny: Vrátane medzier. A príspevky na sociálne siete robíme od 30 eur za kus.
Michal: Dobre. To len, aby tí, čo nás pozerajú, mali predstavu, koľko takéto veci stoja. Poďme trošku ďalej. Aké najčastejšie chyby z tvojej skúsenosti robia e-shopy pri tvorbe textov, prípadne, ako sa im vyvarovať, respektíve aj pri netvorbe, lebo veľa e-shopov na to nejak zabúda, takže, aká je tvoja skúsenosť s týmto.
Danny: Najčastejšou chybou sú žiadne texty. To si práve spomenul. Potom tam máme okopírované texty od niekoho iného alebo tie texty nie sú dostatočné, že presne to, čo som hovoril, že nedokážu vyvolať nejakú reakciu alebo emóciu, akciu. Proste nenapĺňajú ten cieľ. Alebo chýbajú napríklad texty kategórií, čo je veľmi dôležité pre SEO. A pre SEO je takisto dôležitý blok. Vlastne kategórie a samotný blok sú dve veci, ktoré najčastejšie nosia tú návštevnosť z organiky.
Michal: Tiež chcem potvrdiť, že ten blok je často podceňovaný a ľudia si myslia, že to je nejaká iba v podstate imidžová vec, ale naozaj má to reálny dopad na návštevnosť, na SEO, na pozície a reálne, keď si presmerujete ten traffic z toho článku do katalógu, tak budete predávať cez to a aj tú SEO šťavu si vlastne prelievate.
Danny: A to nie sú len ako nejaké suché poučky, ale reálne sú ľudia, ktorí z toho profitujú dlhodobo. A ešte poslednú vec, ktorú mám, a tou je, že tí ľudia nedokážu myslieť akože out of box a naladiť sa na toho zákazníka, pričom ten copywriter má tú vlastnosť, že nie je priamo v tom biznise a pozerá sa omnoho bližšie tomu zákazníckemu mysleniu.
Michal: Čiže ako keby nevolia správny tone of voice, čiže ten štýl toho textu.
Danny: Nie až tak tone of voice, ale skôr to, že aké problémy ten klient rieši. Že čo by tam mali byť také tie spúšťače, ktoré tam treba napísať, aby ten klient vykonal akciu, lebo ten človek je moc v tom biznise.
MIchal: Už sa nevie odosobniť od toho.
Danny: Ja keď napríklad píšem texty pre nás, tak to je strašná bolesť. To proste nejde. Ale pre niekoho iného je to omnoho inšie, lebo dívam sa na to úplne iným pohľadom.
Michal: Hej, to potvrdzujem inak tiež. Aj keď robím konzultácie pre e-shopy, tak veľakrát ten majiteľ vlastne, má to aj nejaký výraz, myslím prevádzková slepota alebo niečo také, že nevidí už veľa tých vecí, ktoré pre človeka zvonku sú hneď zjavné. Dobre. Spýtam sa, lebo veľa e-shopov má tisícky produktov a teraz, samozrejme, bolo by veľmi nákladné aj časovo, aj teda finančne náročné, aby teda tvorili nejaké kvalitné, unikátne predajné texty na každý produkt alebo každú podstránku. Tak ako by si k tomu ty pristúpil? Že ktoré podstránky na tom webe, prípadne, aký algoritmus pri tom zvoliť, že ktoré produkty a ktoré kategórie vytunovať, nazvime to.
Danny: Veľmi často sa stáva, že e-shop má 5000 položiek a 120 z nich reálne nosí 90 % obratu. Tak najskôr riešime tie najdôležitejšie, tých 120 položiek. Takisto odporúčame kategórie. Väčšinou, keď začíname, tak ideme tým spôsobom, že najprv kategórie, a keď ich máme hotové, tak až vtedy sa presúvame na popisy produktov, a popritom nejako simultánne začíname riešiť blok. Lebo ja to aspoň vnímam tak, že tie kategórie máme na to, aby nám nosili tú návštevnosť, a pokiaľ tej návštevnosti je dosť, ale je napríklad problém s konverzným pomerom, tak sa zameriavame na tých popisy tých produktov, že prečo to tí ľudia nekupujú.
Michal: Jasné. Čo sa týka tých popisov kategórií, tak aká by mala byť podľa teba optimálna dĺžka toho popisu kategórií? Lebo videl som alebo teda bežne sa používajú nejaké veľmi krátke texty, ja neviem 3 – 4 riadky, niekedy je ten text fakt dlhý a vieš si ho nejakým spôsobom rozbaliť, myslím že aj AIza tlačí takéto dlhšie texty, a tak ty máš na to aký názor, lebo asi to bude trošku iný pohľad copywritera vs. SEO špecialistu vs. nejakého UI/UX.
Danny: Určite áno. Mne sa veľmi páči to, že máš produkty a nad nimi je nejaký text. Ten text väčšinou sa snažíme spraviť tak, aby tí ľudia klikli do toho a vybrali si niektorý z tých produktov. Čiže ladíme ho tak predajne. A ešte je možnosť dať ten text pod produkty a ten zameriavame na SEO, takže tam berieme všetky tie dáta dôležité pre to, aby tam tá návštevnosť prišla. A ladíme to tak, aby to nebolo len pre vyhľadávače. Ale keď niekto si tam klikne, lebo sú aj ľudia, čo si radi čítajú, tak väčšinou je to rozbaľovacie, klikne na viac a číta si. Taká optimálna dĺžka je niekde na úrovni 1,5 – 2 normostrany pod tým textom a hore 3 – 4 riadky.
Michal: Jasné. Dobre. Bavili sme sa trošku o tom tone of voice, čiže tom jazyku, ako prispôsobiť texty tej cieľovej skupine, tak ako veľmi je to podľa teba zásadné, prípadne, ako to vy robíte, keď máte nejaké zadanie, či skôr sa pýtate klienta, aká je to cieľovka alebo vy sami sa to snažíte navnímať z toho ich webu alebo z toho daného segmentu, alebo ako k tomu pristupujete?
Danny: Tone of voice. Keby som to mal k niečomu prirovnať, tak je to asi ako keď ideš kupovať darček žene. Pokiaľ ju nepoznáš, tak kúpiš nejaký štandardný darček, čo sa kupuje, kytica, voňavka a podobne, ale pokiaľ tú ženu poznáš a vieš, čo má rada, tak jej môžeš kúpiť darček, ktorý ju skutočne poteší. Vnútorne. No a podobne to je s tým tone of voice. Že pokiaľ nevieme, čo máme písať, tak napíšeme nejaký univerzálny text pre všetkých, ktorý nemusí robiť toľko konverzií, ako keď tú cieľovku presne poznáme, vieme, čo má rada a aké spúšťače sú tie, ktoré rozhodujú o tom nákupe.
Michal: No a teda, aby ste ju spoznali lepšie, skôr preferuješ teda tie informácie od klienta alebo vy sa to snažíte nejako vyťažiť z toho webu, alebo sa nejako dovtípiť?
Danny: Je to kombinácia. Väčšinou je to diskusia o tých ľuďoch a väčšinou sa snažíme si vytvoriť nejaké povedzme persóny, aj keď teda podľa jedného českého experta vytvorenie persóny trvá rok, takže väčšinou to zjednodušíme, aby sme si tých ľudí vedeli predstaviť, že komu to adresujeme a často sú rôzne typy adresované rôznym tým persónam. Teda rôzne typy textu.
Michal: Jasné. Dobre. Poďme trošku ešte na nejaký taký battle, nazvime to, medzi teda SEO, UI/UX a možno v tých textoch. Lebo tak viem si predstaviť, že napríklad pre SEO asi bude chcieť ten SEO špecialista, aby tam tých textov bolo čo najviac a boli tam tie keywordy a bolo to naformátované a, samozrejme, aby to bol unikátny kvalitný text s pridanou hodnotou. A zároveň UI/UX špecialista, keď tam uvidí nejaké siahodlhé texty, asi nebude z toho nadšený a bude hovoriť, že to môže nejakým spôsobom negatívne ovplyvňovať aj mieru konverzie, tak čo si myslíš ty súkromne, že ako nájsť ten správny balans medzi týmito dvoma pohľadmi, z hľadiska UI/UX a SEO.
Danny: Tak, ideálne je, keď si títo dvaja ľudia rozumejú a keď dokážu nájsť nejaký balans, ale často to v tých firmách vidím tak, že napríklad má prednosť ten SEO-čkár. A už čo povie UX/UI nie je až také veľmi dôležité. Konzultoval som jednu agentúru a mali predajnú stránku, a že prečo im nerobí tá predajná stránka konverzie. Tak ja som si ju otvoril a tá stránka mala asi 20 rôznych blokov, každý ten blok mohol mať pol normostrany textu a boli tam také veci, že čo to je, prečo to je a podobne. A vlastne ten človek, aby vykonal tú konverziu, tak sa musel prescrollovať celou tou stránkou a fakt akože ona bola veľmi dlhá tá stránka. A ja som im teda povedal, že toto vám nemôže fungovať, že človek, ktorý sem príde a je vaším klientom, tak jeho tieto veci nezaujímajú a kým on sa prescrolluje dolu, tak vy ho zabijete. A ten pán mi hovorí, že som veľmi rád, že mi to hovoríte, lebo ja som to u nás vo firme hovoril, ale nikto to nejakým spôsobom neakceptoval, tak budem mať už druhý akože hlas, takže tam jednoznačne bolo povedané, že robíme všetko pre SEO, oni mali brutálnu návštevnosť na tú stránku, ale nekonvertovala.
Michal: Jasné. Dobre. Poďme sa ešte trošku pozrieť na tú kvalitu tých textov a vlastne ľudí, že ako to ty robíš, keď teda vyskladávaš ten tím z externých, remote copywriterov, že podľa čoho si ich vyberáš, ako ich hodnotíš alebo čo je podľa teba kľúčové kritérium pri výbere.
Danny: Mám taký formulár. Vždy, keď dostanem nejaký dopyt od nejakého copywritera, tak mu poviem, že momentálne mám toľko ľudí, koľko potrebujem, ale je možné, že v budúcnosti budeme hľadať. Tak mu dám ten formulárik a on mi spadne do takej tabuľky a vždy, keď potrebujem, tak nemusím robiť nejaké výberové konania alebo vyhadzovať inzeráty, ale siahnem rovno do tej tabuľky, vyberiem si koho potrebujem a vyskúšame si ho. Prvá vec teda predtým ešte ako skúšame je, že si pozrieme jeho tvorbu a v rámci tej tabuľky chcem od neho nejaké ukážky, aby sme reálne videli, že čo už kde napísal, a pokiaľ je to dobré, tak mu dáme niečo napísať. Väčšinou to u nás nie je tak, že niekto príde a zrazu 160 hodín píše, ale že postupne si budujeme tú dôveru. Že viem, že keď mu zadám niečo väčšie, tak viem, že sa na to nevykašle a nenechá ma, ako sa hovorí na holičkách pred tým klientom, deň pred deadlineom, takže postupne a podľa šikovnosti.
Michal: Jasné. Dobre. Teraz by som dal takú zaujímavú tému podľa mňa, ktorá je veľmi aktuálna minimálne posledné mesiace. Vidieť na sociálnych sieťach, že veľa sa hovorí o umelej inteligencii a o tom, ako dokáže stroj generovať texty, sú aj rôzne nástroje teraz rozšírené, tak ma to tak prinútilo sa zamyslieť nad tým, že aká je budúcnosť aj tohto celého odboru copywritingu. Tak ako to vnímaš ty, vzhľadom k tomu, že vy tvoríte manuálne fakt kvalitné texty písané ľuďmi vs. to, že sú tu nejaké možnosti, ako keby strojovo vypľuť kvantum textu na základe nejakého zadania, že vnímaš v tom nejaké ohrozenie možno pre vás alebo ako si myslíš, že sa možno aj pod vplyvom tohto zmení tento celý váš odbor.
Danny: Sa to nahráva, a ja teraz poviem, že nemám ohrozenie, a za 2 roky nás to vymaže 🙂 Momentálne si teda nemyslím, že by umelá inteligencia nejakým spôsobom dokázala nahradiť to, čo ľudia chcú. Veľmi bude závisieť od toho, ako sa napríklad k tomu bude stavať SEO. Že či vypľutý text, ktorý si niekto nahodí na stránku, sa dokáže napríklad prebojovať povedzme len na prvú stranu. Takže to je otázka budúcnosti. A ja teda pripravujem školenie akurát momentálne na túto tému pre našich copywriterov, a to školenie sa volá, že Ako článkom pridať pridanú hodnotu a poraziť AI, čiže tá pridaná hodnota je niečo, čo umelá inteligencia momentálne nevie a sú to také veci, čo asi vedieť ani v budúcnosti nebude.
Michal: Prepáč, vieš aj nejaký príklad na takéto niečo?
Danny: Emócie napríklad. Umelá inteligencia vie len to, čo momentálne už na internete je. Takže čokoľvek, čo do toho človek doplní z nejakej vlastnej skúsenosti, z nejakého vlastného researchu urobí naviac, dokáže spraviť ten text omnoho hodnotnejším, ako tá umelá inteligencia. A ona je teda zaujímavá v tom, že napríklad zadáš tam: daj mi 5 dôvodov, prečo umelá inteligencia nenahradí copywriterov, a on ti ich dá. A teraz vymažeš to, stlačíš znova a on ti dá 5 iných. A neviem teda, že ako ďaleko ešte siaha, a potom keď spravíš opak, že prečo nahradí, tak zase ti dá dôvody. Takže ona vie vypľuť zaujímavé dáta a tie by podľa mňa mali byť podkladom pre copywritera, môže si nimi pomôcť pri tom písaní, ale vždy ako to zloží a čo tam pridá svoje, tak bude na ňom.
Michal: Jasné. Som zvedavý, ako sa to bude celé vyvíjať. Videl som teda niektoré také vyjadrenia, že naozaj na také tie basic texty, kde naozaj nepotrebuješ nejakú šťavu, že to funguje dobre, ale priznám sa, že som to ešte netestoval, ale viem, že niektorí e-shopári, s ktorými sa bavím, už to nejako testujú, zavádzajú, alebo minimálne na účely možno aj nejakých live chatov, že chcú mať čo najviac vecí automatizovaných. Ale tak verím, že to bude tak, ako ty hovoríš.
Danny: Ja som ešte chcel dopovedať, že myslím si, že čo sú skvelí copywriteri, tak tí ohrození nie sú. A myslím si, že vznikne nová profesia, ktorá vlastne bude ovládať toto AI, a tam sa vlastne môžu preklopiť tí copywriteri, ktorým povedzme tá robota už ubudne, alebo teda na úkor AI, že ju mať nebudú, tak môžu napriklad toto ovládať a byť tým človekom, čo to ovláda. Neviem momentálne, ako sa to bude volať.
Michal: Ja som sám zvedavý, lebo fakt sa veľa hovorí o tom, že potrebuješ unikátny obsah na tom webe, a pokiaľ akože ti ho ten stroj vie vlastne vygenerovať. Samozrejme, priznám sa, že nie som na to expert, že teda ako k tomu Google pristupuje, viem, že teda tvrdí, že to vie nejakým spôsobom identifikovať, tak nič iné teraz tvrdiť asi ani nemôže, lebo keby povedal, že to nevie, no tak v momente bude zaplavený internet nekvalitným alebo proste strojovo vygenerovaným textom. Nemusí byť ani nekvalitný. Takže sám som zvedavý, ako sa bude táto téma vyvíjať a tá diskusia. Dobre. Úplne na záver Danny, možno keby si nám povedal, aká je tvoja dlhodobá vízia aj osobná, možno aj v rámci Coolwriters, aké máte plány, či už na tento rok alebo na dlhšie obdobie.
Danny: Čo sa týka Coolwriters, tak chceme byť prvou voľbou slovenských firiem, ktoré chcú kvalitné texty, kvalitnú firmu, čiže v podstate na tom pracujeme. V roku 2023 sa chceme k tomu maličkými krokmi priblížiť, nemáme nejaké ambície, že teraz rozbijeme slovenský internet a podobne. Pomaličky robíme, čo vieme, snažíme sa tú našu prácu ukazovať, prezentovať, a postupne nám prichádzajú klienti a zase u nich robíme to, čo vieme, aby zase o nás hovorili pozitívne ďalej. Čo sa týka mňa, tak ja v tomto roku chcem začať školiť. Čo sa týka copywritingu, som sa na to pripravoval celý minulý rok.
Michal: Psychicky? 🙂
Danny: Aj psychicky, aj chodil som do Toastmasters, lebo mal som teda obrovský problém rozprávať pred ľuďmi. Takže toto je preč a verím teda, že určite niečo odškolím v tomto roku.
Michal: Jasné. Verím, že toto je dobrá skúsenosť pre teba v rámci tohto tunovania prezentačných skills, a ešte jedna otázka, ktorú nemám pripravenú, ale ty osobne, akým spôsobom sa samovzdelávaš, máš nejaké zdroje z posledného obdobia, ktoré ťa zaujali, či už nejaké knihy, alebo možno ľudia na Twitteri, Linkedine. Máš také niečo, z čoho čerpáš nejakú, či už inšpiráciu alebo celkovo?
Danny: Ešte, keď som kedysi začal pracovať, tak som išiel na školenie k Ottovi Bohušovi. To je český najznámejší copywriter. A mnohí teda hovoria, že aj najlepší. Čiže ja celú tú moju copywriterskú kariéru čerpám hodne od neho. Minulý rok som ukončil u neho 9-mesačnú školu, ako to tak nazvať. A ono to má ešte akože také dozvuky. Jednak sme mali teda pokračovanie školu v prírode. Bola to taká víkendová akcia, kde sme okrem teda nejakej turistiky aj rozprávali sa o tomto. A vlastne tí spolužiaci, ktorí tam ostali, tak každý mesiac poriadame mastermind. To je teda, že niekto prednesie toto som napísal a ostatní mu na to dajú spätnú väzbu, takže toto je veľmi hodnotné a plus keď sa snažím trošku cvičiť, pozerám videá, napríklad aj minule som pozeral tvoje video, tuto sedel Michal Truban, čiže toto sú parádne veci. Knihy napríklad ešte som nikdy nedočítal Ogilvyho, O reklame, mám ho rozčítaného. Takže tých možností, kde sa vzdelávať, je hodne, len teda nájsť si treba na to čas a chuť.
Michal: Jasné. Super. Danny, ďakujem ti, že si prišiel. Bolo to zaujímavé a verím teda, že to pomohlo aj nejakým e-shopárom pochopiť, prečo teda tie kvalitné texty na tých weboch sú dôležité, a teda ďakujem aj vám, že ste nás sledovali. Budeme radi za každý komentár, otázku, prípadne nejaké lajky, subscribes, follows, hodnotenia v mobilnej appke, aby sme to odovzdali čo najviac ľuďom, takže ďakujem ešte raz a majte sa pekne, vidíme sa.