Farby sú všade okolo nás. Obohacujú prírodu, umenie, no aj marketing. Psychologická úloha farieb v podnikaní je natoľko dôležitá, že mnohé svetové firmy si na ich výber najímajú špecialistov. Farby majú schopnosť ovplyvňovať emocionalitu ľudí, čo je v rukách skúseného marketéra silnou zbraňou. Ak aj ty chceš dostať zákazníka do pozície, ktorá ti vyhovuje, čítaj ďalej.
V článku nájdeš
Svet bez farieb
Svet bez farieb, kde všetky kvety, rovnako ako obloha a tráva sú sivé, si vieme len sotva predstaviť. Môžeme v takomto prípade vôbec prirovnávať neprítomnosť farieb k sivej? Nemôžeme, avšak robíme to. Ľudská myseľ dokáže zapĺňať prázdno nepoznaného len tým, čo pozná. Ľudský mozog nedokáže vytvoriť obraz nefarby. Už len pri základnej predstave takejto nefarby, k danému bodu v priestore priradí určitú farbu.
Čo sú to farby?
Sme zvyknutí na to, že keď ráno otvoríme oči, zaplaví nás more farieb. Aj keby len chladných a málo sýtych, predsa farieb. Pobyt v jednotvárnom a na podnety skúpom prostredí by postupne zmrzačil naše percepčné schopnosti. Stali by sa z nás otroci svetla a tieňov. Nič viac by sme totiž nemuseli a ďalej už ani nedokázali rozpoznávať.
Vnímanie týchto dvoch faktorov zabezpečujú tyčinky, zmyslové bunky sietnice oka. Rozlišujú farby na základe intenzity tieňov. Pohybujú sa na škále od bielej po čiernu, čo zahŕňa všetky odtiene sivej. Vďaka nim sa dokážeme orientovať v slabom svetle. Na druhej strane, čapíkov je v ľudskom oku až sedem miliónov. To naozaj nie je málo. Ide o druh zmyslových buniek oka, ktoré sa zameriavajú na rozlišovanie farebnosti svetla dopadajúceho do oka.
Poznáme tri druhy čapíkov. Prvý z nich rozpoznáva svetelné vlny z červenej oblasti viditeľného spektra. Druhý zo zelenej a tretí z modrej. Odrazené svetelné lúče v oku vytvárajú obraz farby. Znamená to teda, že veci okolo nás sú bezfarebné? Znamená to, že farba vzniká iba ako reakcia našich buniek na svetlo, ktoré sa od daných predmetov odráža? V zásade áno. Predmety, príroda, zvieratá, ba ani ľudia žiadnu skutočnú farbu nevytvárajú.
Červené, zelené a modré čapíky dokážu vyhodnotiť intenzitu svetelnej energie a vytvoriť k nej príbuzný farebný odtieň. Poznáme stovky farebných odtieňov, vznikajúcich aktiváciou príslušných čapíkov. Tyčinky zas dohliadajú na sýtosť farby. Preto máme pri slabom osvetlení pocit, že predmety v našom okolí sú tmavé a ich farby akosi fádne.
Farby v histórii
Spôsob, akým jednotlivec vníma farby, výrazne ovplyvňuje ich psychologický vplyv na jeho prežívanie, motiváciu a túžby. Odvtedy, čo v 17. storočí Isaac Newton identifikoval šesť svetelných dĺžok so špecifickou farbou (neskôr pridal ešte jednu), ubehlo mnoho času. Napriek tomu nie je pravda, že by sme farby začali využívať až odvtedy, čo ich Newton objavil. Jeho červenú, oranžovú, žltú, zelenú, modrú, fialovú a neskôr aj indigovú poznali už starovekí Egypťania. A nielen to. Poznali a študovali aj ich vplyv na psychiku človeka. Využívali potenciál farieb na navodenie príjemnej atmosfér alebo na vyzdvihnutie majestátu panovníka.
Terapia farbou
O pár tisícročí neskôr používal slávny švajčiarsky psychológ Carl Jung farby ako súčasť terapie. Veril, že expresia vlastného vnútra človeka cez obrázky a farby mu pomôže prekonať traumu. Terapia farbou sa využíva dodnes, hoci sa už neteší takej váženej podpore. V súčasnosti sa stala predmetom sporov. Väčšina materialistov zavrhuje astrálne prepojenie farieb s fyzickým telom pacienta. Súčasná medicína považuje terapiu farbou za prežitok z dôb dávno minulých, málo rozhľadených a obmedzených. V niečom má pravdu, ale je nepravdepodobné, že by sa Jung so svojím predpokladom mýlil. Je dokázané, že farby majú na psychiku ľudí ďaleko rozsiahlejší dopad než aký sme schopní zachytiť.
Modrá ako nebeská klenba
Ešte dávno predtým, v roku 431, priradila katolícka cirkev svätcom špecifické farby. Modrá, do ktorej bola zahalená aj panna Mária, spĺňala všetky požiadavky. Bola vzácna a jej dovoz zo zahraničia drahý. Stala sa symbolom dôveryhodnosti a nevinnosti. Aj preto sa ňou v dnešných dňoch prezentujú zložky Polície a armády. Modrá má tiež bohaté využitie v marketingu a reklame. Ale o tom neskôr.
Purpur: Farba kráľov
Purpur, elegantná fialová farba, bola od nepamäti symbolom bohatstva. Príčinou bolo, že jedinou cestou, ako získať 30 gramov tejto farby, bolo vyloviť 250 000 morských slimákov. Tieto slimáky ako jediný známy zdroj purpuru v antickom svete boli veľmi cenené. Dokonca až do takej miery, že kilo purpurom sfarbenej ovčej vlny stálo toľko, čo vtedajší priemerný ročný plat. Niet divu, že si ho mohli dovoliť len bohatí a vplyvní obyvatelia Egypta, antického Ríma a Perzie.
Vedel si, že...
…žiadna štátna vlajka neobsahuje fialovú farbu práve preto, lebo toto farbivo bolo nesmierne vzácne?
Majestát purpuru vládol až do roku 1856. Počas vlády anglickej kráľovnej Elizabety I. bol vydaný výslovný zákaz odievať sa do tejto farby, ak nepatríte do najbližšieho okruhu kráľovskej rodiny. Všetko sa zmenilo po už spomínanom roku 1856. Iba 18-ročný chemik William Henry Perkins neúmyselne vytvoril syntetický purpur. Jeho pôvodným úmyslom bolo vyrobiť liek proti rakovine, no jeho nečakaný výtvor zožal ešte väčší úspech. Od toho dňa si purpur môže obliecť každý, pretože má rovnakú hodnotu ako všetky ostatné farby. Iba tá psychologická ich stále prevyšuje.
Aké farby poznáme?
Na to, aby si mohol rozbehnúť úspešný biznis, musíš dať tvojmu projektu charakter. Najlepšie urobíš, ak si vybuduješ funkčný web, ale nezabúdaj ani na sociálne siete. Práve tam dokážeš zaujať nových potenciálnych klientov. Aby si vedel, čo a za akých okolností zaberá, musíš mať prehľad o farbách.
Farby výrazne ovplyvňujú emocionalitu, rozhodovanie a správanie. Na základe nich ľudia vyhodnocujú, aké pocity im daný produkt alebo služba prinesú. Až 93 % zákazníkov sa rozhoduje na základe vizuálneho podnetu. A až 85 % tvrdí, že farba je pri výbere služby jedným z primárnych faktorov. 52 % sa nevráti do e-shopu s nepekným vizuálom. 80 % hovorí, že farba je kľúčová na rozpoznanie značky. Na nasledujúcich riadkoch sa dozvieš, aké farby vládnu marketingu a aký je ich psychologický profil.
Červená
Existuje iba málo farieb, ktoré by sa v dynamike vyrovnali červenej. Má dve tváre; erotickú, respektíve vášnivú a agresívnu. Červená nabáda k impulzívnosti, rýchlemu rozhodovaniu, niekedy až výbušnosti. Mal by si s ňou pri budovaní tvojej značky narábať opatrne. Ak neponúkaš produkt, ktorý utíši vášeň, čo sľubuje farba tvojej značky, radšej sa červenej vyhni. Psychológia farieb má ďalekosiahlejšie dôsledky než sa na prvý pohľad zdá.
Charakteristika
Dnes sa nám červená farba najčastejšie spája s:
- ženským rúžom
- erotickými salónmi
- vášňou
- láskou
- ženami vo všeobecnosti
Nie vždy to tak bolo. Bývali časy, keď červená vyzdvihovala agresiu, silu a výbojnosť mužov. Stála ako symbol vznešenosti. Obsahuje impulz dobíjania, je prenikavá, energická a nabáda k zmene.
Červená je primárna farba. Je to typicky letná a jesenná farba. Je teplá.
Použitie v reklame
Na ľudskú psychiku má excitačný dôsledok. Poznali to už naši prapredkovia, u ktorých červená ako symbol krvi a bolesti signalizovala rýchlu potrebu odvrátiť nebezpečenstvo. Aj v dnešných moderných dňoch sa červená prezentuje ako agresívna, rýchla, bujará a hlučná. Červené autá sú obvykle drahé, športové a extravagantné. Červená však aj v ich majiteľoch vzbudzuje podobné pocity. Havarijné poistenia na autá červenej farby sa uzatvárajú najťažšie, keďže majú veľa dopravných nehôd.
Treba podotknúť, že tmavé, až šarlátové odtiene červenej boli a stále sú považované za veľmi elegantné. Nesú zodpovednosť, významnosť a rozhodnosť.
Červená zvyšuje pulz a krvný tlak. Výskumy dokázali, že podporuje chuť do jedla a sexu. Taktiež zvyšuje hlasitosť a môže viesť k agresívnemu správaniu. Vezmi si napríklad fast-foodové reštaurácie. Nie je to náhoda, že logá známych velikánov v sebe spájajú kontrast dvoch výrazných farieb. McDonald’s, KFC, Burger King a podobne sa skladajú z takzvaných teplých farieb, červenej a žltej. Bez použitia energickej kombinácie by možno McDonald’s nikdy nebolo tam, kde je.
Oranžová
Oranžová je farba konfliktov. Niekto ju miluje, niekto ju nemôže vystáť. Spája v sebe cieľavedomú energiu červenej a hektickosť žltej. Obvykle je prvou voľbou novátorských ľudí, ktorých fascinuje poznávanie života. Spája sa s radosťou.
Použitie v reklame
Stala sa hlavným poznávacím znamením pomarančovej malinovky Fanta.
Oranžová je sekundárna farba. Je to typicky jesenná farba. Je teplá.
Žltá
Žltá je produktom prelínania červených a zelených vlnových dĺžok. Je plná napätia, ktoré sa postupne uvoľňuje. Ľudia, ktorí žltú obľubujú, vystupujú milo a skromne, sú veľkorysí a praktickí.
Použitie v reklame
Žltá v kombinácii s červenou podnecuje chuť do jedla. Najčastejšie sa s ňou stretneme v logách reštauračných reťazcov. Dobrým príkladom je už spomínaný McDonald’s či Burger King.
Žltá je primárna farba. Je to typicky jarná a jesenná farba. Je teplá.
Zelená
Po dobrom jedle si ľudia radi odpočinú. Práve odpočinok a pocit vnútornej pohody sa spájajú s rôznymi odtieňmi zelenej a belasej, ale aj zemitými farbami. Nikoho preto neprekvapí, že väčšina kaviarní, čajovní, obchodov so spirituálnou tematikou, masážnych centier a ďalších sa prezentuje práve týmito farbami.
Tzv. absolútna zeleň je farba, v ktorej sú protikladné zložky žltej a modrej v absolútnej rovnováhe. Takýto odtieň zelenej je statický, neprejavuje sa v žiadnej dynamike. Zelená je farbou nádeje a optimizmu, nie nadarmo sa spája s ekologickým aktivizmom. Najčastejšie na zelenú narazíme v prírode, z ktorej harmóniu čerpá. Má potenciál na rast, je však skrytý. Vďaka svojmu upokojujúcemu, statickému charakteru je zelená v marketingu vždy vítaná. Záleží na tom, akým smerom chceš, aby sa tvoj biznis uberal. Pridaním modrej získava chladnejší, odmeranejší a serióznejší charakter. Naopak tóny žltej robia zo zelenej komunikatívnu, sviežu a veselú farbu. Mladícka sviežosť je pripisovaná uvoľneným mravom, nedostatočnej skúsenosti a bezstarostnosti. Zvoľ si správnu zelenú podľa toho, v akom odvetví podnikáš. Môže totiž zohrať významnú úlohu v tom, či budeš úspešný.
Zelená je sekundárna farba. Je to typicky jarná a letná farba. Je studená.
Použitie v reklame
Jednou z najznámejších firiem, ktoré sa prezentujú zelenou, patrí Starbucks. Svojím logom dávajú najavo, že v ich káve nájdeš uzmierenie a pokoj.
Modrá
Flegmatická farba symbolizujúca pokojnú vodnú hladinu, vernosť, dôveru, nehu. Vzhľadom k chuti reprezentuje sladkosť. Tak, ako je červená symbolom patriarchátu, modrá je symbolom matriarchátu. Je stabilná, seriózna, zodpovedná a dlhoveká. V závislosti od pridania ďalších zložiek sa jej profil mení.
Modrá je primárna farba. Je to typicky zimná farba. Je studená.
Použitie v reklame
Modrá je farba stability, pokoja, harmónie, rozjímania. Značky, ktoré ju používajú, stavajú na svojej otvorenosti voči zákazníkovi a svojej bezpečnosti. Dobrým príkladom je Facebook alebo Twitter.
Pridaním čiernej získame tmavomodrú. Je to farba hlbokého oceánu, predstavuje diaľky rozjímania. Je rozvážna.
Ak chceme siahnuť po istote, bezpečí a serióznom prístupe, zvolíme si radšej banku s tmavo modrým alebo čiernym logom.
Tmavé odtiene modrej a zelenej predstavujú hlboký mier a pokoj, zároveň však vyjadrujú veľkú múdrosť, eleganciu, dôstojnosť a galantnosť. Omnoho častejšie narazíš na limuzínu takejto farby ako oranžovej alebo žltej.
Naopak, bledomodrá patrí už dlhé roky k najobľúbenejším farbám. Je veselá a bezstarostná, čo mnohým ľuďom imponuje. V mysli sa nám najčastejšie spája s belasou oblohou a sviežim vzduchom. Ticho je to, čo cítime, keď sa na ňu dívame.
Fialová
Rozporuplnou farbou v psychologickom ponímaní je farba fialová. Spája v sebe utlmenú agresiu červenej a melanchóliu atramentovo modrej. Má teda na rozličných ľudí rozličné vplyvy. Faktom však zostáva, že fialová bola v minulosti nesmierne vzácna farba a dovoliť si ju mohli iba tí najbohatší z najbohatších. To jej pridáva na prestíži. V súčasnosti sa s fialovou v marketingu stretávame zriedka. Podobne ako žltá a oranžová, aj ona má značne dvojtvarú fanúšikovskú základňu.
Fialová je sekundárna farba. Je to typicky zimná farba. Je studená.
Použitie v reklame
Keďže sa spája s bohatstvom a kráľovským pôvodom, nikoho neprekvapí, že má v sebe fialové logo Hallmark korunu. Fialová sa tiež objavuje v logách masážnych salónov či iných relaxačných komplexov. Vyzdvihuje zákazníka nad priemer a sľubuje mu kráľovský zážitok. Ďalšími známymi spoločnosťami, ktoré do svojej značky implementovali fialovú, sú Yahoo! a Craiglist.
Biela
Biela ako farba čistoty, pokory, panenstva. Farba svadieb, doktorov a svetla. Tak ju vníma západný svet. Pre mnoho afrických a ázijských kmeňov však odjakživa symbolizovala smrť, chlad, biedu alebo hladomor. V mnohých kultúrach je ešte aj dnes biela prítomná na všetkých pohrebných ceremoniáloch.
Biela je farbou čistoty, panenstva, elegancie, pasivity a neutrality. Prezentuje čisté, úprimné city. Narábať s ňou v marketingu treba opatrne. Psychológia farieb je jedna vec, no fyziológia je vec druhá. Ľudské oko neznesie dlhý pohľad na veľkú bielu plochu ožiarenú slnečným svetlom. Pre svoju jasnosť je však biela farba ideálna na roztiahnutie priestoru. Perfektne sekunduje všetkým ostatným farbám, je ľahko kombinovateľná a neruší.
Použitie v reklame
Biela je neutrálna farba. Vyskytuje sa ako vedľajší prvok na mnohých logách svetových značiek. Stala sa poznávacím znamením firiem ako Nike, Adidas či Lego, zvyčajne v kombinácii s čiernou. V prípade zdravotníckych a hygienických spoločností je biela dôkazom čistoty a nehy. Často sa objavuje v spoločnosti ružovej či iných pastelových farieb.
Čierna
Čierna nie je tak celkom farbou, hoci za ňu býva označovaná. Je odtieňom akejkoľvej farby, respektíve absenciou akéhokoľvek svetla. Azda práve tým, že čierna je odvrátenou stranou slnka, sa stala obrazom noci, strachu, smrti a bolesti. Čierna je však taktiež veľmi elegantná. Na ľudí pôsobí upokojujúco. Nesie v sebe stopy po bolesti, ale taktiež veľa rozumu a skúseností. Ľudia, ktorí sa obliekajú do čiernej, sú obvykle vysoko vážení a vzdelaní. Nie je bežné, aby sme na ulici stretli muža v ružovom obleku.
Použitie v reklame
Na Slovensku používa čiernu J&T banka a Tatra banka. Obe spoločnosti sa reprezentujú ako spoľahlivé, lojálne, seriózne a solventné. Rovnako aj mnohé automobilky používajú čiernu k tomu, aby pôsobili elegantne a luxusne.
Ako farby kombinovať?
Psychológiu farieb využíva v marketingu čoraz viac firiem. Pri návrhu vášho loga či grafickej podoby webstránky musíte vychádzať z presných pravidiel kombinácie farieb. Odvodzujú sa z farebného šestnásťuholníka. V ňom sú jednotlivé farby umiestnené oproti svojim komplementárnym farbám, teda opačným. Ostatné farby v útvare sú produktom zmiešavania. Existujú štyri spôsoby, ako docieliť, aby bolo vaše logo pútavé a estetické.
Tón v tóne
Je známe, že nepestré farby, napríklad čierna či biela, zvýrazňujú silu pestrých farieb, ak sú umiestnené vedľa seba. Na ploche by sa nemali objaviť viac než dve pestré farby. Metóda kombinácie tón v tóne sa uplatňuje, ak sú kombinované dve susediace farby. Je možné využiť aj kombináciu ob jedno pole.
Pravidlo jednej štvrtiny
Kombinácie farieb v zvolenej štvrtine mnohouholníka sú oku lahodiace. Teplota farieb tak zostáva zachovaná. Kombinujete modré s modrými, zelené so zelenými, červené s červenými a fialové s fialovými.
Pravidlo jednej polovice
Teplota farieb zostáva zachovaná, už však neplatí, že kombinujeme výhradne modrú s modrou.
Pravidlo kontrastu
Toto pravidlo radí používať farby v mnohouholníku protiľahlé.
Juro radí
Pri výbere vhodných farieb sa riaďte týmito štyrmi pravidlami. Nikto vám však nezabráni použiť farby podľa vlastného uváženia. Niekedy sú zdanlivo nefunkčné farebné kombinácie pri správnom spracovaní veľmi účinné.
Kontrast
Farby môžu byť navzájom odlišné, avšak nemusia byť ešte kontrastné. Kontrastné farby sú také, ktoré vynikajú vo vzájomnej kombinácii. Nízky kontrast má negatívny dopad na čitateľnosť textu a rozpoznanie menších detailov. Na otestovanie toho, či je tvoje logo alebo dizajn webstránky dostatočne kontrastný, ho preveď do čiernobielej škály. Viac o tom, ako funguje kontrast, nájdeš tu.
Teplota farieb
Farby členíme na teplé a studené podľa toho, aké pocity sa nám s nimi spájajú.
Teplé farby
K teplým farbám radíme červenú, oranžovú, žltú a ich kombinácie. Prívlastku „teplé” vďačia za to, že si ich spájame s teplými, ak nie priam horúcimi vecami. Dobrým príkladom je oheň, slnečný svit, láva. Teplé farby sú vášnivé, hravé, kreatívne a túžobné.
Teplé farby, ako červená, oranžová a žltá sú veľmi obľúbené v radoch extrovertov. Taktiež oni uprednostňujú výrazné a sýte farby, zatiaľčo introverti siahajú po farbách pastelových. Voľba oblečenia, samozrejme, nemusí súvisieť s preferenciou danej farby. Častokrát ide len o módny trend, povolanie alebo potrebu pôsobiť uhladeným dojmom.
Studené farby
Zelená, modrá, fialová a ich odtiene voláme studené preto, lebo nám pripomínajú ľad, vodu, les, sneh a trávu. Sú relaxačné a pokojné. Sú preferované introvertmi. Predtým, než začneš budovať tvoju značku, treba mať presné informácie o tom, z koho sa bude tvoja cieľová skupina skladať.
Vedel si, že ...
… pridaním bielej do jednotlivých farieb získaš jemné, pastelové farby? Uplatňujú sa v kozmetickom odvetví.
Použitie farieb v biznise
Teraz poznáš charakteristiky všetkých základných farieb. Vieš, aký dopad na emocionalitu majú a aký druh klientely priťahujú. V nasledujúcich štyroch krokoch sa naučíš, ako poznatky o psychológii farieb aplikovať v marketingu.
Krok 1: Vyber si dve hlavné farby
Predtým, než sa pustíš do návrhu loga tvojej firmy, sprav si menší prieskum farieb. Na základný rozbeh ti postačí aj zoznam farieb, ktoré sme uviedli. Ak sa však chceš do psychológie farieb ponoriť hlbšie, ďalšie užitočné informácie nájdeš tu.
Vyber si dve základné farby, z ktorých sa bude tvoje logo skladať. Dve farby si zákazník zapamätá jednoduchšie ako spleť rozličných odtieňov. Ber si príklad z globálne úspešných značiek, ako sú napríklad McDonald’s či FedEx.
Krok 2: Dizajn webstránky
Dizajn webstránky by sa aspoň čiastočne mal zhodovať s farbami tvojho loga. Najlepšie je, keď zvolíš rovnaké farby. Výber farieb závisí od toho, čo tvoj biznis ponúka a kto je cieľová skupina. Pri predaji veselých, adrenalínových či detských predmetov zvoľ sýte, žiarivé farby. Ak chceš, naopak, pôsobiť konzervatívnejšie a seriózne, siahni po tmavých odtieňoch modrej, zelenej či hnedej.
Krok 3: CTA tlačidlo
Tlačidlo CTA (Call To Action), ktoré nabáda k vykonaniu nejakej konverzie, na tvojom webe nesmie chýbať. Najlepšie urobíš, keď použiješ červenú alebo žltú. Žltá je už tradične symbolom varovania. Stretávame sa s ňou na rôznych varovných tabuliach. Červenú hádam spomínať netreba. Menej efektívna je zelená a modrá. Čiernej, hnedej a bielej sa vyvaruj úplne. Čím výraznejšie tlačidlo CTA, tým vyššia pravdepodobnosť, že naň návštevník webu klikne.
Krok 4: Sociálne siete
Na sociálnych sieťach, ako sú Instagram, Facebook a LinkedIn, vždy dbaj na to, aby profilový obrázok tvojho biznis konta spĺňal základné parametre loga. Tie isté farby, maximálne obmena sýtosti či jasnosti.
Viac sa dozvieš tu.
Rada na záver
Pri prezentovaní tvojich služieb na tlačených letákoch alebo billboardoch mysli na to, za akých svetelných podmienok budú farby prezentované. Výsledný efekt môže byť značne odlišný.
Zhrnutie
Farby sú, našťastie, vždy prítomné. Pomáhajú nám pri poznávaní sveta aj seba samých. Preferencia určitej farby môže o človeku veľa vypovedať. Psychológia farieb zohráva v marketingu významnú, hoci stále ešte podceňovanú úlohu. Predbehni konkurenciu a zapíš sa do pamäte ľudí fungujúcim dizajnom. Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube aj tvoj web ponúkajú mnoho príležitostí, ako farby použiť a využiť.