Tento poznáš? „Kto ešte nie je copywriterom, nech sa hlási u súdruha Žinčicu!“ L+S by mi určite prepáčili parafrázu, hodí sa mi tu ako detská prdelka na šerblík. Dnes už vraj píšu všetci. A ak nepíšu, tak tweetujú, pinujú, komentujú a inak zamorujú virtuálny priestor. Ak nedokážu dať dokopy ani tých pár slov, tak zdieľajú, sharujú a lajkujú, prípadne fotečky či videjká kade-tade vešajú. Každý, kto zúfalo na svoj web potrebuje napísať poriadny text, zistí, že nájsť profesionálneho copywritera je poriadne ťažké. A nájsť úžasného copywritera je pravdepodobné asi tak, ako výhra v lotérii. Poďme sa spolu pozrieť na 7 spôsobov, ako sa to dá.

1. Vieš vôbec, kedy potrebuješ hľadať skvelého copywritera?

Existuje viacero situácií, keď je pár minút po dvanástej a obsah na tvojom webe potrebuje profesionálny copywriterský upgrade. Často až resuscitáciu a permanentnú profi copywriterskú starostlivosť. 

Problém je v tom, že indície zjavné školenému oku zvyčajne nevidíš, pretože od obsahu svojho webu nemáš objektívny odstup. Tu sú základné „príznaky”:

  • už sa ani sám nevyznáš v obsahu na svojom webe
  • strácaš kontrolu nad obsahom
  • analytika bliká v „sekcii konverzie” na červeno
  • zákazníci sa nevedia preklikať k nákupu cez záľahu zbytočného balastu
  • nemáš šajnu, ako zlepšiť alebo prekopať obsah svojho webu
  • tvoj obsah nemá koncepciu ani stratégiu
  • nevieš si to poriadne napísať sám
  • niekto, kto sa vyzná, ti povedal o tvojom obsahu pravdu
  • atakďalej, a tak podobne…

2. Hľadaj top level

Na heurékach úžasného copywritera ani copywriterku nenájdeš – veru aj dievčence a dámy vedia písať, vážne…niektoré. Skús sa zamerať na profiligu. 

Ale neprežeň to. Rovnako ako Messi nebude kopať v Slovane, ani na tvoj web určite nebude písať niekto ako Sonia Simone.

Jednak ju nezaplatíš a okrem iného by s vďakou odmietla aj preto, že nepozná reálie tej našej malej slovenskej halušky. 

Áno, pravidlá biznisu aj copywritingu sú síce globálne, ale na Slovensku by sme fakt mali písať slovensky. So znalosťou kontextu a jazyka. 

Ak si niekde čítal článok, ktorý by si chcel mať na svojom webe, skús popátrať po autorovi. Ver tomu, že pod kvalitnými copy textami sú ich autori aj podpísaní.

3. Hľadaj expertný level

Pokiaľ potrebuješ predaj čohokoľvek podporiť top copywritingom, bolo by fajn nájsť experta. Iste, na články o betónových podlahách nemusíš angažovať hneď vedecký univerzitný tím, ale profíka potrebuješ. 

Ušetríš si kopec starostí. Pretože ak to bude písať niekto, kto si nedokáže vyžiadať kompletné podklady, budete sa trápiť obaja. 

Predstav si, že čítaš text, kde si jeho autor bez škrupulí – pretože je bez znalostí – pomýli adhézny mostík so somárskym mostíkom

Nerátaj ale s tým, že experti píšuci o oblasti tvojho biznisu vedecké práce dokážu napísať aj kvalitné copytexty. Možno by to niektorí aj dali, ale nemajú na to čas. 

Potrebuješ niekoho, kto dokáže presvedčivo napísať o tom, čo robíš a predávaš. Aby zákazníci, konkurenti aj experti iba uznanlivo pokyvkávali hlavami.

4. Univerzálni vojaci vymierajú

Môžeš naraziť na veľa dorastencov a dorasteniek, ktorí sa chvália tým, že dokážu „napísať všetko“. Problém je ale v tom, že väčšinou je to „všetko“ o ničom, diletantské, povrchné a celkovo nanič. 

Nájdu sa ale ešte sem-tam borkyne a borci vycvičení na „univerzálnych vojakov“ používajúcich ako zbraň klávesnicu. Ale je to druh na pokraji vyhynutia. 

Väčšinou sú už vyhorení. Ak ich stále písanie baví, už sa im ani veľmi nechce a dokážu si patrične zapýtať. 

Ak ale takú alebo takého nájdeš, máš to v suchu. Napíšu nie že všetko, ale čokoľvek a tak, ako sa patrí.

5. Zalov u konkurencie

Konkurencia je aj v tom našom malom slovenskom tiežkapitalizme ak nie jeden z hnacích reakčných motorov, tak určite pohoničov biznisu. 

Je v podstate jedno, v čom točíš peniaze. Určite striehneš na konkurenciu a snažíš sa byť lepší. 

Ak na to máš, skús preplatiť toho, kto pre konkurenciu píše tie úžasné texty. Je to úplne bežná súčasť konkurenčného boja – lanárenie tých najlepších, aby písali prvú copy ligu u tých najlepších. 

Iste, nájdeš aj zazmluvnených autorov, ale každá dobrá zmluva sa dá predsa rozviazať.

6. Napíš si to sám

Nežartujem. Existuje výnimočný model copywritingu aplikovaný copywriterkou, ktorá nepíše, Michaelou Weikertovou

Ona dokáže všetkých, ktorí potrebujú profi copy, cielene nasmerovať k tomu, aby texty na svojich weboch v podstate prekopali sami. 

Pre mnohých je to bolestivá pracná metóda. Ale všetci, s ktorými Míša pracovala, potvrdia, že dokázali doslova vydolovať zo svojich vlastných netušených kreatívnych zásob maximum. 

Funguje to. Treba na to hĺbkovú analýzu, „tretie oko“, copy mapy a ochotu pozrieť sa na svoj biznis inak, napríklad očami tvojich zákazníkov. 

Veď kto by mal vedieť najlepšie čo, ako, prečo a pre koho vyrába, tvorí alebo predáva? Nikto iný, iba ten, kto vyrába, tvorí a predáva. 

Problém je jedine v tom, že nie každý o tom vie aj pútavo písať.

7. Neprestávaj hľadať

Ak toto čítaš, máš na to určite svoje dôvody. A zaslúžiš si pochvalu za to, že chceš svoj obsah zveriť do profesionálnych copy rúk. Je dobre, že chceš mať na svojom webe úžasné texty. 

Uvedom si, že už teraz si o krok vpredu pred všetkými, ktorí na copy zvysoka kašlú a nie sú ochotní za kvalitné texty platiť.

Neprofesionálne, amatérske texty odrádzajú zákazníkov od akejkoľvek akcie, doslova ich vyháňajú z webu a pre biznis sú absolútne kontraproduktívne. 

Neprestávaj teda hľadať a ak nájdeš, ver, že sa ti to oplatí. Neprestávaj však hľadať aj vtedy, keď už nájdeš, pretože aj v tvorbe copy potrebuješ to, čo sa volá zastupiteľnosť

Ver mi, ak sa ti biznis rozbehne aj vďaka top copy textom, tak ten úžasný copywriter časom nebude stíhať písať. Pretože ty a tvoji zákazníci budete chcieť stále viac a nebudete sa vedieť dočkať ďalších skvelých textov. 

BONUS TRACK

Ak vyskúšaš všetky alebo len niektorý z navrhovaných spôsobov a stále to nebude to pravé orechové, vyber si u nás. Alebo nič neskúšaj, urob to hneď a máš po starostiach.

Prečítaj si ešte jeden

Scroll to Top