Veľa marketingových začiatočníkov si myslí, že affiliate marketing je zázračný reklamný systém, ktorý im s prstom v nose za každý klik automaticky prinesie peniaze na účet. Také jednoduché to ale nie je. Ak chceš na tom začať pasívne zarábať, treba si poriadne vysúkať rukávy a obrniť sa trpezlivosťou. V článku si povieme niečo o tom, ako to s touto marketingovou internetovou vychytávkou vlastne je.
Čo je to affiliate marketing?
Ešte donedávna o tomto slovnom spojení nikto ani len nechyroval. S rozmachom internetu si ale ľudia začali čoraz viac uvedomovať, aké neobmedzené možnosti im v biznise ponúka online priestor. Pochopiteľne, patrí tam aj reklama.
Jednoducho, affiliate marketing je proces zarábania cez províziu zo sprostredkovaného predaja produktu inej firmy. Obchodná spoločnosť (Inzerent), napríklad e-shop, môže touto formou propagovať svoje produkty a sprostredkovatelia (Publisher) môžu mať podiel z ich predaja.
Najlepšie na tejto forme reklamy je, že na rozdiel od klasickej reklamy neplatíš za umiestnenie reklamy, ani impresiu. Ako inzerent platíš len za privedenie zákazníka alebo zrealizovaný predaj.
Affiliate marketing je pre online biznis ako stvorený a omnoho efektívnejší, než bežné reklamné formáty (napríklad reklama v tlači, telke alebo bannerové kampane).
Provízia sa pritom vzťahuje vždy iba k určitej a jasne definovanej akcii. Najčastejšie je ňou samotný predaj, registrácia nového zákazníka alebo vytvorenie zákazky. Stanovuje sa ako pevná čiastka – môže ísť napríklad o jedno percento z obratu predaného tovaru a služieb.
Tip
Ak sa chceš dozvedieť niečo o zakladateľovi jednej z affiliate sietí na Slovensku (Dognet), odporúčame prečítať si rozhovor so Štefanom Polgárim, ktorého sme vyspovedali. Jedna z jeho vydaných kníh sa venuje špeciálne affiliate marketingu.
Základný princíp
Ako to funguje? Iste si už pochopil, že na jednej strane biznisu sú firmy a na strane druhej ich sprostredkovatelia. Tieto pojmy majú však aj ďalší rozmer. V medzinárodnom meradle sa najčastejšie označujú ako:
- Firmy/Inzerenti/Advertiseri – firmy alebo aj jednotlivci, ktorí ponúkajú svoje produkty (služby) online.
- Sprostredkovatelia/Publisheri (affiliate partneri) – sprostredkovávajú cez svoje marketingové kanály (web stránka, blog…) produkty alebo služby inzerentov. Rovnako to môžu byť aj firmy, ale v tomto prípade často aj jednotlivci.
Účelom aktivít publisherov je následne osloviť (blogom, web stránkou, Instagramom….) čo najväčší počet potenciálnych zákazníkov a presvedčiť ich o nákupe, z ktorého majú províziu. Ako? Veľmi jednoducho. Prostredníctvom špecifického affiliate odkazu, ktorý zákazníkov prenesie priamo na web danej firmy.
Firma si affiliate odkaz vytvára buď prostredníctvom svojho vlastného affiliate systému, alebo ho affiliate sieť (povieme si o nej nižšie) vytvára za nich. Podmienkou je, aby sa daný sprostredkovateľ zapojil do jej affiliate programu.
Odkaz funguje tak, že každá sprostredkovaná návšteva je zaznamenaná v danom affiliate systéme, a to prostredníctvom cookie súboru. Systém pritom nastavuje dĺžku platnosti cookie súboru (je to rôzne, bežne na 30 dní). Ak počas tejto doby potenciálny zákazník s danou cookie urobí nákup na stránke firmy, sprostredkovateľovi sa pripíše provízia z predaja.
Tip
Nezáleží na tom, či ide o affiliate textový odkaz alebo banner na stránke. Môžeš ho dokonca využiť aj prostredníctvom sociálnych sietí alebo v e-maili.
Aké sú výhody pre online podnikanie?
Možno sa ešte stále nevieš rozhodnúť, či sa ti táto forma reklamy vyplatí, hlavne, ak si začínajúci či malý podnikateľ, ktorý ešte len piplá svoj e-shop do krásy. Avšak, tu niet nad čím váhať. Ako sa vraví, za skúšku nič nedáš, naopak, môžeš len získať. Skúsenosti s touto formou reklamy ukazujú, že ide o efektívny spôsob, ako si zvýšiť zisky.
Tu je sľúbených 6 dôvodov, prečo sa pustiť do affiliate marketingu:
1. Zvyšuje povedomie o značke
Tým, že sprostredkovatelia zvyšujú návštevnosť tvojej web stránky (napríklad e-shopu), zvyšujú aj povedomie o tvojej značke a jej dosah medzi zákazníkmi. Sprostredkovateľom záleží tiež na tom, aby tvoju stránku navštívilo čo najviac potenciálnych zákazníkov. Odvíja sa totiž od toho ich provízia. Čím si slávnejší a známejší, tým lepšie pre nich.
2. Posilňuje sociálny rozmer
Zákazníci sú dnes náročnejší a majú väčšie očakávania, ako kedykoľvek predtým. Čoraz viac sa začínajú spoliehať na pozitívny ohlas a sociálny dôkaz kvality tvojej obchodnej značky. Prostredníctvom affiliate marketingu máš ale našťastie možnosť vytvoriť si vzťah s cieľovou skupinou zákazníkov, napríklad prostredníctvom recenzií od sprostredkovateľov na tvoj produkt alebo službu, ktoré poskytujú potenciálnym kupujúcim dôveryhodný sociálny dôkaz.
3. Oslovuje širšiu cieľovú skupinu
Affiliate marketing rozširuje dosah tvojej značky v porovnaní s bežnou reklamou doslava raketovým tempom. V online priestore je všetko rýchlejšie a akoby na dosah ruky. V rámci jednotlivých reklamných kampaní máš navyše možnosť vybrať si medzi pridruženými spoločnosťami a nasmerovať tam potenciálnu klientelu.
4. Zlepšuje mieru konverzie
Pomocou tohto systému môžeš ľahko robiť prevádzkové vylepšenia. Dokážeš si napríklad rýchlo zistiť základné informácie o tom, odkiaľ tvoji zákazníci pochádzajú, a prečo u teba nakupujú. Na základe týchto informácií je už potom hračka urobiť si štatistiku a prispôsobiť tomu obchodnú stratégiu.
Samozrejme, principiálne tu ide hlavne o zlepšenie konverzie – akcie, ktorá sa započíta vtedy, keď zákazník interaguje s reklamou, a potom vykoná online nákup tvojho tovaru. Môže tiež zavolať do tvojej firmy.
5. Šetrí peniaze
V porovnaní s bežnou reklamou, ako ju poznáš z tlače alebo telky, je affiliate marketing omnoho finančne efektívnejší. K inzerentom je ďaleko úspornejší, pretože platia za reklamu až vtedy, keď sa vygeneruje predaj. Jednotlivé provízie sú dohodnuté fixne a s jasnými pravidlami. Máš tak možnosť vyhnúť sa plytvaniu peňazí za neefektívne reklamy s neistým výsledkom.
6. Zabezpečuje vyššiu návratnosť investícií
Nasmerovaním tvojho propagačného úsilia prostredníctvom affiliate marketingu máš možnosť získať vplyv a priamy prístup k zákazníkom tvojej krvnej skupiny, čiže k zákazníkom, u ktorých je najvyššia šanca, že od teba niečo kúpia. Zvyšuje sa tým aj miera návratnosti tvojich investícií do biznisu.
Affiliate siete
Pokiaľ uvažuješ nad affiliate marketingom, máš dve možnosti, ako to zariadiť:
- vytvoríš si vlastný affiliate systém
- zapojíš sa do existujúcej affiliate siete
Cieľom je zabezpečiť, aby bol každý sprostredkovaný predaj zaznamenaný. Potrebuješ mať vytvorený systém, ktorý dokáže správne identifikovať a spárovať sprostredkovanú návštevu web stránky s konkrétnym nákupom. Pochopiteľne, druhý spôsob je jednoduchší, pretože náročnejšiu časť za teba odvedú skúsení odborníci.
Aké máš možnosti výberu affiliate siete? Na Slovensku môžeš vyskúšať napríklad tieto:
Affiliate siete združujú a tvoria databázu inzerentov, kde každý z nich má svoju kampaň, ktorá obsahuje informácie o inzerentovi, výške provízie, ako aj ďalšie podmienky propagovania kampane.
Jednotlivé kampane si môžeš na Dognete vyberať napríklad podľa krajiny alebo kategórií biznisu.
Affiliate marketing je čisto výkonnostný online marketingový kanál. Práve preto je najväčším dôvodom na spustenie affiliate programu fakt, že predajca platí iba províziu z predaja za dokončenú, zákazníkom prevzatú a nevrátenú objednávku. Teda naozaj zaplatí za sprostredkovanie objednávky, až keď má fyzicky peniaze za ňu na svojom účte. Okrem vopred dohodnutej odmeny predajca nezaplatí ani cent. Ide o férovú spoluprácu a navyše získava množstvo reklamných plôch zdarma, ktoré by inak nevedel zasiahnuť.
Petronela Pivarčiová
Country Manager Dognet Slovakia
Záver
Veríme, že uvedené základné informácie o affiliate marketingu a dôvody, prečo sa doň pustiť, ti aspoň trochu pomohli ozrejmiť túto problematiku.
Pamätaj však, že tebe ako inzerentovi affiliate marketing efektívne pomôže iba v prípade, ak budeš mať v ponuke niečo, po čom bude dopyt. Sprostredkovateľ by sa mal zase zamerať na kvalitný obsah svojej web stránky alebo blogu, a mať čo najvyššiu návštevnosť. V oboch prípadoch je základom dôkladná analýza trhu.