Slovné spojenie konverzný pomer znie ako niečo veľmi komplikované, ale v skutočnosti ide o jednu z metrík, ktorá ti poskytne ľahko čitateľné dáta. Metrika predstavuje jeden z najdôležitejších ukazovateľov marketingu. Čo to teda je a ako tento pomer zvýšiť pomocou textov?
V článku nájdeš
Čo je konverzia?
Ešte predtým, ako zistíš, čo je to konverzný pomer, musíš vedieť, čo je konverzia. Konverzia je činnosť, pri ktorej návštevník tvojho webu interaguje s online reklamou a následne vykoná nejakú akciu.
Akcia, ktorú návštevník vykoná, sa spravidla označuje ako cieľová. Znamená to, že online reklama ju podnietila, čiže priviedla zákazníka do tvojho e-shopu, kde niečo nakúpil, prípadne sa prihlásil na newsletter alebo vyplnil anketu.
Čo je konverzný pomer?
Konverzný pomer predstavuje percento zákazníkov, ktorí na tvojej webovej stránke alebo e-shope vykonali požadovanú akciu. V praxi to znamená, že z bežných návštevníkov prehliadajúcich web sa stali zákazníci.
Aby si si vedel konverzný pomer lepšie predstaviť, vyskúšame ho na jednom príklade:
Tvoj internetový obchod navštívilo počas minulého mesiaca 1 000 návštevníkov, pričom 100 z nich si u teba niečo kúpilo. Konverzný pomer je v tomto prípade 10 %.
Požadovanou akciou, ktorú návštevník tvojho e-shopu alebo webu spraví, nemusí byť len nákup. Môže to byť aj:
- registrácia na webovej stránke,
- registrácia do newslettera,
- vyplnenie ankety,
- vyplnenie kontaktného formulára,
- stiahnutie súboru.
Ako vypočítať konverzný pomer?
Počítanie konverzného pomeru je jednoduché a zvládneš to v priebehu niekoľkých minút. Stačí, aby si počet konverzií, čiže návštevníkov, ktorí spravili nejakú akciu, vydelil počtom návštev a následne vynásobil číslom 100.
Príklad
100 (počet konverzií) / 1 000 (počet návštevníkov) x 100 = 10 %
Ideálny konverzný pomer neexistuje. Odlišuje sa v závislosti od toho, akú akciu chceš, aby tvoji návštevníci urobili a v akej oblasti pôsobíš.
Prečo je konverzný pomer dôležitý?
Konverzný pomer je dôležitý z niekoľkých dôvodov. Hlavným je, že vďaka nemu môžeš zistiť, aké máš silné a slabé stránky. Takýmto spôsobom budeš vedieť, čo robíš dobre a na čom by si mohol ešte zapracovať.
Keď budeš sledovať svoje konverzie, budeš vedieť, do čoho investovať a na čo netreba vôbec míňať peniaze, pretože ti to vôbec neprináša zisk.
Ako zvýšiť konverzný pomer pomocou textov?
Konverzie prinášajú peniaze, preto platí, že čím je ich viac, tým lepšie. Ako majiteľ e-shopu či akejkoľvek webovej stránky by si sa mal preto zamerať na ich zvyšovanie. Urobiť tak môžeš viacerými spôsobmi, no základ predstavujú kvalitné a dobré texty. Pomocou nich dokážeš navnadiť návštevníkov k tomu, aby vykonali nejakú akciu.
V tomto smere ti vedia pomôcť CTA prvky. CTA, čiže call to action, je prvok, ktorý vyzýva k akcii. V rámci článku ho môžeš umiestniť do stredu alebo na jeho koniec. CTA sa využíva aj v newsletteroch, na webových stránkach, vo vyskakovacích oknách alebo v banneroch. Malo by ísť o výstižné slovo alebo slovné spojenie, ako napríklad „Zisti viac”, „Objednaj” alebo „Zaregistruj sa”.
Po tom, ako návštevník na CTA klikne, sa dostane na požadovanú webovú stránku – môže ísť o e-shop, produkt alebo registračný formulár. Osoba je tak bližšie k tomu, aby vykonala nejakú konverziu, čiže akciu.
Na to, aby sa však mohol návštevník dostať k nejakému CTA tlačidlu, musíš písať výstižne a zaujímavo. Najlepšie tak, aby človek po pár riadkoch webovú stránku nezatvoril. Dbaj preto nielen na štylistiku a gramatiku, ale aj na tému a obsah. Nepíš len preto, aby nebol tvoj blog či magazín prázdny. Píš, aby si odovzdal nejaké užitočné informácie.
Články v magazíne alebo blogu na tvojej webstránke nie sú jedinými textami. Konverzný pomer môžeš zvýšiť aj použitím CTA prvkov v textoch na hlavnej stránke alebo v textoch kategórií a produktov. V súčasnosti sú originálne a výstižné CTA prvky dôležité dokonca aj na sociálnych sieťach.
Skvelým príkladom je webová stránka Epic.net, ktorá má zaujímavý CTA prvok: “Start a new project with us”.
Niečo jednoduchšie, no stále efektívne má Dropbox.com. Webová stránka stavila na to, čo priťahuje ľudí najviac – niečo zadarmo. Jej CTA je “Start for free”.
Ak nevieš, aké originálne a príťažlivé CTA by si použil, prejdi internet a inšpiruj sa ostatnými. Nemusíš navštevovať len slovenské weby. Pokojne si prezri aj zahraničné stránky. Uvidíš, nájdeš veľa originálnych nápadov, ktoré môžeš pretvoriť podľa svojich predstáv a potrieb.
Rýchly tip
Keď chceš pritiahnuť k textu čo najviac čitateľov (pretože viac čitateľov znamená viac kliknutí na CTA prvky), nezabudni na SEO. Sprav si menšiu analýzu kľúčových slov a nezabudni ani na meta popis. Ak ti tieto pojmy nič nehovoria, potrebuješ ako soľ SEO špecialistu alebo SEO agentúru.
Existujú ešte nejaké možnosti zvýšenia konverzného pomeru?
Konverzný pomer sa dá zvýšiť viacerými spôsobmi. Okrem samotných textov môžeš využiť aj optimalizáciu landing page. Znamená to, že stránka, na ktorú sa návštevník dostane po interakcii s online reklamou, bude prehľadná a kvalitne spracovaná. Osoba nebude chcieť po niekoľkých sekundách doslova ujsť.
V rámci stránky mysli aj na kvalitu obrázkov a rýchlosť načítania stránky. V roku 2022 nikto nečaká na načítanie webu viac ako dve sekundy. Každý sa niekam ponáhľa, preto ani na tvoj web nebude nikto čakať donekonečna.
Konverziu podporíš aj tým, že budeš dôveryhodne vystupovať. Ináč povedané, vyplníš kontaktné údaje o sebe alebo svojej spoločnosti a pravidelne svoju webovú stránku aktualizuješ. Aj v tomto prípade je dôležitý dizajn. Zbytočne na ňom nešetri a radšej si ho daj urobiť profesionálovi.
Zvýš svoj konverzný pomer
Konverzný pomer je dôležitou metrikou, ktorá by mala zaujímať každého majiteľa e-shopu alebo webovej stránky. Jeho hodnota sa dá zvýšiť viacerými spôsobmi, no jedným z najefektívnejších sú rozhodne kvalitné texty. Zameraj sa na ne a zvýš nielen konverzný pomer, ale aj svoje zisky.