Twitter je veľmi obľúbená sociálna sieť, ktorú využívajú milióny ľudí po celom svete. Prináša široké možnosti použitia nielen pre jednotlivca, ale taktiež pre firmy. A síce u nás tak rozšírená ešte nie je, rozhodne sa ju oplatí využívať. Dokáže ti viacerými spôsobmi pomôcť v podnikaní.
V článku nájdeš
Čo je Twitter?
Twitter je sociálna sieť, ktorá vznikla v San Franciscu v roku 2006. Vo svojich začiatkoch sa mala volať “twttr”. Dôvodom bolo, že doména Twitter.com bola už obsadená. Zakladateľ Jack Dorsey tak musel názov trochu skrátiť. O 6 mesiacov neskôr však Jack doménu kúpil a z twttr sa stal Twitter.
Obľúbenosť Twitteru rástla rapídnym tempom. Už začiatkom roka 2007 mala viac ako 400 000 uverejnených tweetov. Na začiatku roku 2008 to bolo 100 miliónov. Do roku 2009 sa sociálna sieť stala treťou najobľúbenejšou na svete. S počtom viac ako 54,2 miliónov mesačných návštev predbehla stránky ako Yahoo či LinkedIn.
Rokmi sa využitie sociálnej siete menilo. Kým v minulosti slúžila na bežné príspevky od užívateľov, dnes funguje ako skvelá marketingová platforma. Dokážeš si na nej sledovať rôzne štatistiky alebo vytvárať reklamy.
Firmy ju využívajú rôzne. Niektorí sa orientujú skôr na komunikáciu so zákazníkmi, iní pridávajú príspevky s najnovšími produktmi. Ako ju budeš využívať ty, je na tebe. Pre tvoje podnikanie sa však rozhodne oplatí.
Na čo je Twitter vhodný?
Twitter je vhodný pre úplne každého, kto rád využíva sociálne siete. Na svoje si však prídu nielen jednotlivci, ale aj firmy. Prostredníctvom tejto siete vieš rozšíriť svoje pôsobisko, nadviazať kontakty či budovať vzťahy.
A ako Twitter funguje? Ak patríš k používateľom iných sociálnych sietí, nebude to pre teba nič nové. Twitter je bežná platforma, kde pridávaš príspevky alebo na ne reaguješ. Dajú sa „retweetnuť”, čiže zdieľať na svojej nástenke.
Taktiež je tu možnosť sledovania ľudí. Okrem svojich priateľov pokojne sleduj známe celebrity alebo firmy. Ich príspevky sa ti budú objavovať na hlavnej nástenke. Princíp je veľmi podobný ako na Facebooku. Sú tu však isté rozdiely.
Profily na Twitteri sú verejné. Je jedno či si jednotlivec alebo firma. Každý môže vidieť to, čo pridávaš.
Jednotlivé príspevky, tzv. tweety sú taktiež určitým spôsobom obmedzené. Jeden tweet má maximálne 280 znakov. Je to síce málo, no v minulosti to bolo ešte menej. Len 140.
Pointou tweetov je to, že sú rýchle. Vedia vystihnúť pointu v krátkom texte. To je dôvod, prečo mnohí pridávajú k tweetom fotografie alebo grafiku. Celý text doplní.
Vďaka obmedzeniu znakov sa dá povedať, že Twitter je najmä pre zaneprázdnených ľudí. Príspevky si prečítaš rýchlo a informáciu zistíš bez zbytočne dlhého textu.
Na jednotlivé funkcie Twitteru sa však dá pozerať z pohľadu jednotlivca a firmy rozdielne.
Zaujímavosť
Twitter v minulosti skutočne poskytoval možnosť len 140 znakových tweetov. Toto číslo však nebolo náhodné. Sociálna sieť mal byť v minulosti bezplatnou SMS platformou. Zakladatelia sa preto inšpirovali počtom povolených znakov v SMS-kách.
Z pohľadu jednotlivca
Pre jednotlivcov je Twitter ďalšou sociálnou sieťou, kde môžu vyjadriť svoje myšlienky. Na rozdiel od Facebooku je však verejná. Tvoje myšlienky si môže prečítať každý, kto na tvoj profil narazí.
Okrem pridávania príspevkov sleduješ svojich priateľov alebo známych. Taktiež vieš reagovať na ich príspevky alebo ich dokonca retweetnuť. Retweetovanie je najmä v zahraničí veľmi obľúbené. Mnohé profily najčastejšie fungujú na takomto zdieľaní. Nájdeš v nich minimum vlastných príspevkov.
Rovnako ako na Facebooku či Instagrame, aj tu nájdeš známe celebrity. Dokonca vo väčšom zastúpení ako kdekoľvek inde. Niet sa však čomu čudovať. V zahraničí, a najmä v Spojených štátoch, je Twitter je veľmi populárny.
Na základe sledovaných ľudí ti bude Twitter v položke “Explore” vyhadzovať príspevky a trendy. Objavíš tak vždy nové účty a nových ľudí. Nechýba ani možnosť posielania správ.
Twitter je pre jednotlivcov slobodnou a voľnou platformou. Zdieľaj to, čo ťa baví. Píš svoje myšlienky. Pridávaj fotografie či krátke videá. Zaujať vieš kohokoľvek a to aj pomocou hashtagov. Twitter nie je výnimkou a využíva ich rovnako, ako iné sociálne siete.
Z pohľadu firmy
Na Twitteri je okrem jednotlivcov veľké množstvo firemných účtov. Ide najmä o zahraničné a známe firmy. Ak sa však rozhodneš založiť si na tejto platforme účet, tvojmu podnikaniu to len pomôže.
Firmy bývajú na Twitteri veľmi aktívne. Za deň pridajú niekoľko príspevkov, vďaka čomu sú svojim sledovateľom neustále na očiach. Zaujímavé príspevky mnohí zdieľajú na svojich profiloch. Tým sa spoločnosť dostane k ďalším ľuďom a rozširuje svoje pôsobisko.
Je dôležité stále myslieť na to, že všetky profily sú verejné. Ak teda niekto tvoj príspevok zdieľa, bude ho vidieť omnoho viac ľudí. Je to rozdiel v porovnaní s Facebookom, kde príspevok vidia len priatelia.
Twitter je pre firmy taktiež ďalšou možnosťou kontaktu so zákazníkmi. Ľudia sa stále niečo pýtajú, sú zvedaví. Daj im všetky informácie a komunikuj s nimi. Okrem komentárov je na Twitteri možnosť správ. Pravidelne ich sleduj a snaž sa odpísať čo najskôr.
Netreba zabudnúť ani na reklamy. Tie sú súčasťou každej sociálnej siete a na Twitteri rozhodne nechýbajú.
Všetky údaje, napríklad dosah tweetov, sa dajú sledovať. Twitter poskytuje rôzne nástroje, ktoré sú pre firmy veľmi prínosné.
Výhody
Twitter má veľké množstvo rôznych výhod pre každého užívateľa. Pri jeho používaní ich rozhodne objavíš. Medzi tie najhlavnejšie sa radia:
- rozšírenie pôsobenia značky
- nadväzovanie vzťahov
- ďalšia možnosť kontaktu so zákazníkmi
- propagácia firmy
- možnosť zverejňovania noviniek, produktov či služieb
- možnosť reagovania na príspevky.
Ako vytvoriť firemný profil na Twitteri?
Na začiatok je potrebné dodať, že na Twitteri sa účty nedelia na tie pre jednotlivcov a pre firmy. Ide o jeden typ profilu, ktorý si následne prispôsobíš presne podľa seba. Ak si firma, tvoje príspevky budú orientované najmä na produkty a služby. Ak si jednotlivec, príspevky budú osobného charakteru.
Vytvorenie firemného profilu na Twitteri je teda rovnaké ako vytvorenie osobného. Ak si ho však nikdy nevytváral, nemusíš sa báť. Je to jednoduché.
Najprv musíš ísť na Twitter.com, kde klikneš na Zaregistrovať sa.
Následne vyplň svoje meno a a zadaj e-mailovú adresu alebo telefónne číslo. Je to na tebe.
V ďalších krokoch zadáš kód. Ten by ti mal prísť na potvrdzovací e-mail alebo telefónne číslo. Potom si nastavíš profilovú fotografiu. Mala by zodpovedať tvojej firme. To znamená napríklad logo.
Ďalej ide jeden z veľmi dôležitých krokov a tým je vyplnenie tvojho „bio”. Máš na to len 160 znakov, a preto musíš vystihnúť pointu. Ak nevieš, čo sem napísať, pokojne tento krok preskoč. Neskôr sa k nemu vrátiš.
Dobré je, ak sa necháš inšpirovať známymi značkami. Coca-Cola má napríklad: “Wherever we see hope, we’re sharing it.” Jednoduché a výstižné. Bio sa dá po čase zmeniť.
Keď klikneš na “Next”, Twitter sa ťa opýta, či by si chcel zistiť, či na platforme už niekoho poznáš. Sociálna sieť to vie zistiť prostredníctvom tvojho e-mailu. Ak chceš, klikni na “Upload contacts” ak nie, klikni na “Not now”.
Keď si s kontaktmi hotový, vyberáš si jednotlivé záujmy. Podľa nich sa ti budú na nástenke zobrazovať príspevky. Keď vytváraš osobný profil, pokojne si zaškrtni všetko, čo máš rád. V prípade firemného sa však zameraj len na danú oblasť. Tá bude pre teba najdôležitejšia.
Podľa toho, čo zaškrtneš sa ti objavia návrhy, aké profily sledovať. O tom, koho na Twitteri sledovať, si povieme niečo viac neskôr. Je však dobré vybrať profily z tvojho odboru. Nájdi svoju konkurenciu a sleduj ju. Vieš sa od nej veľa priučiť.
Akonáhle si vyberieš všetky profily a začneš ich sledovať, so základným nastavením si skončil. Tvoj profil je vytvorený. Na to, aby si však pôsobil ako firma dôveryhodne, ho musíš ešte prispôsobiť.
V ľavej časti stránky máš možnosti ako “Home”, “Explore” a ďalšie. Vyber si položku “Profile”.
Po kliknutí sa ti objaví tvoj profil so všetkými informáciami. Klikni na “Edit profile”.
V tejto karte upravuješ všetky dôležité informácie. Pridaj titulnú fotografiu, doplň bio, ak si ho nepísal. Nezabudni ani na miesto, kde sa firma nachádza. Čím viac údajov zákazníkom poskytneš, tým väčšiu dôveru si vybuduješ.
Klikni na “Save” a profil máš hotový.
Zaujímavý tip
Ak by si nechcel Twitter v angličtine, dá sa prepnúť do iného jazyka. V ponuke je dokonca slovenčina. Stačí v ľavom menu vybrať “More”, “Settings and privacy” a z ponuky kliknúť na “Display language”.
Čo pridávať?
Keď je profil hotový, prišiel čas na pridávanie tweetov, zdieľanie a komunikovanie. Je dôležité, aby bol profil aktívny. Ľudia na Twitteri očakávajú stále niečo nové. Nezabúdaj, že príspevky musia byť krátke a výstižné.
Na Twitter môžeš ako firma pridávať niekoľko typov príspevkov:
- produktové príspevky
- zaujímavosti
- zdieľané príspevky.
Produktové príspevky sú základom každej firmy. Je to niečo, čo sa očakáva. Ľudia ťa sledujú kvôli tomu, aby boli informovaní, čo nové poskytuješ. Preto všetky novinky, akcie alebo zľavy zdieľaj aj tu.
Problémom však je, že ľudia síce od teba chcú informácie o produkte, no len do istej miery. Ak by bol tvoj profil plný len týchto príspevkov, ľudí to začne nudiť. A to nechceš.
Preto musíš príspevky kombinovať. Pridávaj rôzne zaujímavosti spojené s tvojím podnikaním.
Napríklad: “Vedeli ste, že jedna porcia Janko Hraško hrášku obsahuje viac bielkovín ako jedno celé vajce?”
Pokojne sa ľudí pýtaj zaujímavé otázky, pridávaj fotografie alebo grafiku. Nechaj, nech používatelia príspevky zdieľajú. Tým pádom sa dostaneš do povedomia ďalším ľuďom.
A nakoniec, nezabudni ty sám príspevky zdieľať. Taktiež by malo ísť o príspevky spojené s tvojím podnikaním. Pri retweetovaní máš rovno dve možnosti. Buď klasicky príspevok retweetneš, alebo k nemu pri zdieľaní pridáš komentár.
Vďaka retweetovaní si ťa môžu niektoré firmy všimnúť a retweetnuť tvoj príspevok. Tým pádom ti spravia reklamu a zviditeľníš sa.
Koľko času Twitter zaberie?
Práca s Twitterom je veľmi podobná ako s ktoroukoľvek inou sociálnou sieťou. Je dôležité, aby bol tvoj účet aktívny a pravidelne si niečo pridával.
Samozrejme, netreba to preháňať a publikovať 10 tweetov za deň. Ak máš publikum a tvoji sledovatelia sú aktívni, pokojne pridaj 2 – 3 tweety.
Bežne stačí jeden tweet za 1 – 2 dni. Dobré je však, keď okrem pridávania reaguješ na príspevky ostatných.
Nezabudni ani na to, že Twitter má možnosť správ. Každý deň ich sleduj, či tam nepristála nejaká požiadavka od tvojho zákazníka. Ľudia sa pýtajú na všetko, preto buď pripravený.
Znamená to, že čas strávený na Twitteri je u každého iný. Rozhodne by si tam však mal aspoň pol hodinu denne stráviť.
Naďa radí
Podľa štatistík majú tweety s 1 – 2 hashtagmi omoho vyšší dosah ako tie s tromi a viac. Menej je niekedy viac a pri Twitteri to platí dvojnásobne.
Koho sledovať?
Twitter poskytuje možnosť sledovať veľké množstvo ľudí. Keď si založíš profil ako jedinec, nemáš žiadne obmedzenie. Pokojne sleduj známych spevákov, hercov či iné celebrity.
Keď však vytváraš profil ako firma, mal by si sledovať len určitý typ profilov. Lepšie sa ti bude v príspevkoch orientovať. Nehovoriac o tom, že mnohé z nich budú zaujímavé a budeš ich môcť retweetnuť.
Sledovať by si mal ľudí zo svojho odboru. Ide o odborníkov a veľké, svetové firmy. Ak sa tvoja firma zaoberá nápojmi, sleduj napríklad Coca-Colu. Ak sa orientuješ na módu, sleduj Vogue alebo ELLE Magazine.
Tieto spoločnosti sú profesionálmi. Vieš sa od nich veľa priučiť.
Druhou skupinou profilov na sledovanie je tvoja konkurencia. Ide o spoločnosti pôsobiace na tom istom trhu. Sleduj ich a zisťuj, čo majú nové. Inšpiruj sa od nich a všetko, čo robia, urob ešte lepšie.
Vďaka sociálnym sieťam spoločnosti nechávajú nazrieť svojich zákazníkov “dovnútra”. Ukazujú im, čo sa deje za oponou. Využi to vo svoj prospech.
Pri hľadaní ľudí a profilov stačí zadať názov do Twitter search boxu.Ten nájdeš na vrchnej časti stránky.
Kto to robí dobre?
Na Twitteri existujú mnohé profesionálne vytvorené profily. Sú pravidelne aktívne a ich príspevky sú zaujímavé. Nejde však len o tie zahraničné. Niektoré zo slovenských sú taktiež skvelé. Poďme sa na ne pozrieť.
Zahraničné
Medzi veľmi obľúbené zahraničné profily sa radia:
- Forbes – má cez 16 miliónov sledovateľov a za deň uverejní viac ako 10 tweetov. Väčšina je zameraná na články na webe. Každý tweet má však titulný obrázok z článku. Vie preto pritiahnuť pozornosť.
- The New York Times – rovnako ako Forbes, tak aj The New York Times pridávajú príspevky na dennej báze. Ide zväčša o odkaz na spravodajské články na webe.
- Barack Obama – patrí medzi najsledovanejšie profily na Twitteri. Je veľmi aktívny a jeho príspevky obsahujú najmä fotografie a videá.
- Ellen DeGeneres – Ellen patrí medzi najsledovanejšie profily na Twitteri. Jej príspevky sú vtipné a zaujímavé. Spravidla sú doplnené o fotografie a videá.
Slovenské
Mnohé slovenské firmy účet na Twitteri majú a pravidelne ho používajú. Medzi ne sa radia:
- Denník SME – patrí medzi jeden z najsledovanejších slovenských profilov. Má cez 154-tisíc sledovateľov. Na svoj profil najčastejšie zdieľa dôležité články.
- Orange Slovensko – na Twitteri nie je tak aktívny. Frekvencia príspevkov je raz za mesiac. Príspevky sú vždy doplnené grafikou.
- Tatra banka – známa banka pridáva tweety niekoľkokrát do mesiaca. Väčšina z nich je doplnená o fotografie alebo videá. Najčastejšie ide o nové služby a produkty.
- Pravda – na Twitteri zdieľa najmä najnovšie články. Za deň pridá cez 10 tweetov.
Ako zvýšiť počet sledovateľov?
Na Twitter sa zaregistruješ, vyplníš svoj profil a pridáš nejaké príspevky. Všetko ide podľa plánu až na to, že sledovateľov je stále málo. Čo s tým?
Na Twitteri máš niekoľko možností, ako sa zadarmo zviditeľniť:
- používaj hashtagy
- upútaj na seba pozornosť.
Používaj hashtagy
Rovnako ako na iných sociálnych sieťach, aj na Twitteri sa vo veľkom využívajú hastagy. Sú veľmi užitočné, pretože vďaka nim pritiahneš pozornosť ďalších ľudí.
Problém je však v tom, že tvoj tweet sa vo veľkom množstve ostatných rýchlo stratí. Ľudia dnes tweetujú neustále, preto je potrebné využívať túto metódu v kombinácii s ďalšou.
Tip
Príspevky s fotografiami alebo videom sú pre ľudí minimálne dvojnásobne atraktívnejšie. Preto sa snaž každý tweet doplniť vhodnou grafikou.
Upútaj na seba pozornosť
V rámci tweetov je možné pomocou zavináča “@” označiť osobu alebo spoločnosť. Po označení príde danému profilu upozornenie, a tak si ťa môže všimnúť.
Problém tu nastáva vtedy, keď ide o veľké spoločnosti. Tie sú často označované súkromnými osobami a firmami.
Keď si ťa však spoločnosť všimne, bude od teba zdieľať tweety. Preto pridávaj nielen príspevky s produktami, ale taktiež zaujímavosti, rady alebo tipy.
Ako zistím, či ma niekto označil?
Sledovanie toho, kto ťa označil, retweetol tvoj tweet alebo ti dal “lajk” je ťažké obzvlášť, keď máš viac sledovateľov. Práve preto existuje možnosť “Notifications”, kde toto všetko nájdeš.
Táto karta sa delí na “All”, kde uvidíš všetku aktivitu a na “Mentions”, kde sa objavujú len zmienky. O všetkom si informovaný.
Naďa radí
Nástenku s označeniami a všetkými upozorneniami sleduj pravidelne, aby ti nič neušlo. Na komentáre sa snaž reagovať čo najrýchlejšie. Ľudia chcú často odpoveď hneď a neskôr môžu stratiť záujem.
Ako sú na tom reklamy?
Reklamy sú často veľkou súčasťou firiem. Využívajú ich na svoje zviditeľnenie a získanie zákazníkov. Twitter je s reklamami na tom veľmi podobne, ako iné sociálne siete. Mnohí tvrdia, že reklamy sú veľmi presne zacielené a dobré.
Ak sa však budeš snažiť vytvoriť si reklamu na svoj profil, budeš s veľkou pravdepodobnosťou zastavený. Twitter neumožňuje vytvorenie reklamy slovenským profilom.
Naša krajina patrí ešte stále medzi tie, v ktorých sú reklamy na Twitteri obmedzené. Na zviditeľnenie preto budeš musieť využiť iný spôsob.
Twitter analytics
Twitter ponúka veľmi zaujímavú funkciu Twitter analytics. Je bezplatná a dajú sa v nej sledovať štatistiky profilu.
Z tohto nástroja získaš informácie o tvojich sledovateľoch. Čo ich zaujíma, odkiaľ sú a v akej vekovej kategórii sa pohybujú. Nechýbajú ani bližšie informácie o tvojich tweetoch. Koľko ľudí zaujali a aké sú úspešné.
Jednotlivé dáta si vieš filtrovať podľa dátumu. Nechýba ani možnosť stiahnuť ich. Pomocou tohto nástroja budeš vedieť, čo ľudí baví a čoho treba pridávať viac.
Taktiež budeš vedieť ďalšie informácie o svojich zákazníkoch. Všetky tieto poznatky ďalej pri predaji rozhodne využiješ.
Prečo je najvyšší čas začať teraz?
Twitter je v zahraničí veľmi obľúbenou sociálnou sieťou. Využívajú ho milióny ľudí. Pomaly sa dostáva aj k nám. Počet slovenských používateľov sa preto pomaly zvyšuje. Keď začneš teraz, neskôr budeš o niekoľko krokov vpred. Môžeš predbehneš mnohé firmy, ktoré začnú neskoro.
Plus, už teraz je na Twitteri pomerne veľké množstvo Slovákov. Ak ich svojimi príspevkami zaujmeš, vieš si vytvoriť ďalších a nových zákazníkov.
Časté otázky
Je Twitter bezplatný?
Áno, Twitter je bezplatná sociálna sieť. Za jej používanie neplatíš vôbec nič.
Môžem sa na Twitteri zviditeľniť pomocou reklamy?
Twitter síce poskytuje reklamy s názvom Twitter Ads, no u nás ešte nie sú povolené. Ak sa teda chceš pomocou reklamy zviditeľniť, budeš musieť počkať.
Koľko ľudí zo Slovenska využíva Twitter?
Twitter na Slovensku využíva približne 7,6 % zo všetkých ľudí pripojených na internet. Oproti Facebooku (67,08%) je to síce nízke číslo, no stále rastie. Preto sa mnohým firmám táto sociálna sieť rozhodne oplatí.
Je Twitter náročný na používanie?
Vôbec nie. Funguje veľmi podobne ako iné sociálne siete. Sleduješ ľudí, reaguješ na ich príspevky, prípadne si píšete správy. Po zaregistrovaní si naň už o pár dní zvykneš a budeš ho pravidelne používať.
Má Twitter mobilnú aplikáciu?
Áno, dokonca dve. Jedna klasická pod názvom Twitter a druhá s názvom Twitter Lite. Lite aplikácie sú “odľahčené”. Zaberajú menej miesta v telefóne. Vhodné sú vtedy, ak v zariadení nemáš dostatok pamäte.
V akom jazyku písať príspevky?
Ak ide o súkromný profil, je to na tebe. Pokojne ich píš v angličtine, zaujmeš tak ďalších ľudí. V prípade firmy však zostaň pri slovenčine. Chceš zaujať nových zákazníkov na trhu, kde funguješ.
Ako často pridávať príspevky?
Twitter je veľmi aktívna sieť. Tvoj tweet môže už o hodinu zapadnúť prachom. Preto pokojne pridávaj 2 – 3 tweety za deň. Zbytočne to však nepreháňaj. Ak nemáš čo povedať, nepridávaj nič. Zameriavaj sa nielen sa pridávanie, ale taktiež reagovanie príspevkov.
Rada na záver
Twitter je pre mnohých Slovákov zaujímavou a hlavne neznámou sociálnou sieťou. Pre jednotlivca poskytuje zábavu, pre firmu široké možnosti uplatnenia. Neboj sa ju vyskúšať aj ty. V podnikaní ti vie len pomôcť.
Zo začiatku sa ti môže zdať orientácia medzi stovkami tweetov zložitá. Práve preto po založení profilu sleduj len zopár ľudí. Vyber si niekoľko profilov od konkurencie a nejaké väčšie firmy pre inšpiráciu. Hlavnú stránku na Twitteri tak nebudeš mať zahltenú tisíckami príspevkov.
Titulná foto: Sattalat phukkum / Shutterstock.com