Prilákať a udržať pozornosť čitateľa je snom každého, kto pracuje v oblasti marketingu. Problém s malým rozsahom pozornosti bežného používateľa internetu je už dlho známy. Príliš dlhé texty sa nám nechce čítať a obsah článku si častokrát odvodíme iba z nadpisu. Ty, ako tvorca obsahu, máš ale k dispozícii jeden veľmi účinný nástroj. Su ním infografiky.

 

Čo sú infografiky?

Ak chceš infografiky používať, je dobré o nich aj niečo vedieť. Len tak budeš môcť využiť ich celý potenciál. Ako už z názvu vyplýva, infografika v sebe spája odovzdávanie informácií a grafické prvky. Tieto dve časti musia byť vyvážené, aby bol výsledok účinný.

Príliš veľa informácií a slabé grafické spracovanie? Infografika nepriláka pozornosť. Prepracovaná grafika, ale žiadne užitočné informácie? Pozornosť možno získa, ale čitateľa dlho neudrží, keďže sa z nej nemá čo dozvedieť.

ocean pollution

Infografika o znečistení oceánov (worldoceannetwork.org)

 

Prečo používať infografiky?

V prvom rade preto, že pomocou nich dokáže čitateľ prijať aj pomerne zložitú informáciu v krátkom čase. Okrem toho, že sa ju rýchlo dozvie, je aj vyššia šanca, že si ju zapamätá. Ľudský mozog si zapamätá až 65 % grafického obsahu, zatiaľčo pri texte je to iba 10 %. Tento jav, známy aj ako Picture superiority effect, je jedným z dôvodov, prečo sa ti oplatí používať infografiky.

Použitím grafického obsahu zvyšuješ aj svoje šance na predĺženie návštev čitateľov či zákazníkov na tvojom webe. Opäť je to spôsobené tým, že náš mozog jednoduchšie spracováva obrázky a videá ako čistý text. Mnohí pri pohľade na dlhý blok textu radšej stránku zatvoria. Ak ale uvidia grafy, obrázky, prípadne video, mozog povie podvedomiu, že tieto informácie sa budú ľahko „vstrebávať“ a stránka ostane otvorená.

Vedel si, že ...

… grafický obsah je najzdieľanejší na sociálnych sieťach? Je preto veľká šanca, že infografiky ti pomôžu zväčšiť dosah a získať nových čitateľov.

Aké poznáme infografiky?

Každý, kto sa denne pohybuje na internete, sa pravidelne stretáva s infografikami. Používajú ich všetky weby od e-shopov s oblečením až po vedecky orientované magazíny. Tu je základné delenie, ktoré ti možno pomôže s prípravou infografiky k tvojmu ďalšiemu článku alebo príspevku na sociálne siete:

  • Štatistické – ľudia sú veľmi vďační za to, keď im čísla ukážeš v obrázkoch. Patria sem grafy, diagramy či rôzne schémy.
  • Informačné – ich cieľom je odovzdať informácie o komplexnej téme. Často využívajú prvky ako vyčlenené sekcie a šípky pre usmernenie pozornosti čitateľa. Môžu to byť napríklad aj kreslené návody.
  • Časová os – potrebuješ na malom priestore vysvetliť históriu alebo vývoj nejakého produktu, či spoločnosti? Asi neexistuje lepšie riešenie než časová os.
  • Geografické a demografické – rozdiely medzi jednotlivými oblasťami sveta sa výborne ukazujú na mapách. Ak sú interaktívne a čitateľ sa s nimi môže hrať, svoj účel splnia ešte lepšie.
  • Porovnávacie – užitočné napríklad v prípade, že chceš presvedčiť potenciálneho zákazníka na nákup tvojho produktu alebo služby.
  • Animované – sem môže patriť akákoľvek infografika z predchádzajúcich kategórií. Stačí, že sa obrázky hýbu a jej účinnosť takmer s istotou stúpne.

3 important things

Príklad na jednoduchú informačnú infografiku (blog.creatopy.com)

 

Ako tvoriť infografiky?

Už vieš, na čo sú infografiky užitočné a z akých typov si môžeš vyberať. Možno si sa aj rozhodol, že chceš nejakú infografiku použiť na svojom webe. Postup ich tvorby má ale určité zásady. Nie sú to pravidlá, ktorých sa musíš držať, aby si infografiku vytvoril. Sú to skôr pravidlá, ktorých by si sa mal držať, ak je tvojím cieľom kvalitný a účinný výsledok.

1. Urči cieľovú skupinu

Ak sa budeš snažiť, aby infografika zaujala každého, pravdepodobne nezaujme nikoho. Je preto dôležité zamerať sa na konkrétnu skupinu ľudí. Tento krok ti určí, aké dáta použiješ, akého štýlu sa budeš držať pri designovaní alebo ako detailne vysvetlíš vybranú problematiku. Veľký rozdiel urobí už len to, či bude infografika cielená na dlhodobých čitateľov alebo lákanie nových návštevníkov blogu.

2. Zozbieraj dáta a vyber typ

Po určení cieľovej skupiny prichádza rad na výber typu infografiky. Jej typ do značnej miery určia samotné dáta a informácie, ktoré chceš čitateľovi odovzdať. V tomto kroku treba pamätať aj na to, v akom článku alebo príspevku bude infografika nakoniec zverejnená.

3. Usporiadaj dáta

Veľa ľudí pri tvorbe infografiky tento krok preskočí, čo môže v poslednej fáze narobiť veľa zbytočných komplikácií. Ak chceš, aby tvoja infografika ľudí skutočne zaujala, musí im dávať zmysel. Ak v nej nenájdu logiku alebo nejaký systém vzťahov medzi jednotlivými informáciami, nevenujú jej pozornosť.

Je preto veľmi dôležité zozbierané informácie z predošlého kroku usporiadať. Napíš si ich do jednoduchých viet v nejakom textovom editore a hraj sa s nimi – presúvaj, vymieňaj alebo aj odstraňuj. Takto nájdeš zmysluplné rozloženie ešte predtým, než začneš pracovať na designe.

4. Začni pracovať na designe

Z dát si si vybral najdôležitejšie informácie a usporiadal si ich do vhodného poradia. V tomto bode máš splnenú časť „info“ a prechádzaš na „grafiku.“ Je na tebe, či budeš design robiť od základov vo Photoshope, najmeš si na túto úlohu profesionálneho grafika, alebo využiješ niektorý z generátorov infografík na internete. Potom už zostáva iba výsledok zverejniť a čakať na odozvu.

Tip

Podobne ako pri inom obsahu, aj do infografík treba vložiť čas a snahu. V opačnom prípade môžu pôsobiť odpudivo a výsledný efekt bude presne opačný, ako si pôvodne chcel.

Zhrnutie

Infografiky sú efektívny nástroj, vďaka ktorému dokážeš svoj web posunúť na novú úroveň. Ak si ich doteraz nepoužíval, určite začni pri ďalších článkoch rozmýšľať, ktoré dáta by sa dali spracovať aj graficky. Drž sa postupu z článku a ich tvorba ti nezaberie veľa času. Možno zistíš, že ťa dokonca baví viac ako samotné písanie textu.

Prečítaj si ešte jeden

Scroll to Top