Instagram patrí medzi najobľúbenejšie a najrozšírenejšie sociálne siete na svete. Poskytuje množstvo nástrojov pre uplatnenie jednotlivcov, ako aj pre firmy. Jej používanie je jednoduché a bezplatné. V mnohých prípadoch vie pomôcť s podnikaním a zvýšením predaja. Ak premýšľaš nad Instagramom pre svoju firmu aj ty, rozhodne by si ho mal vyskúšať.
V článku nájdeš
Čo je Instagram?
Instagram je sociálna sieť, ktorá vznikla v roku 2010 ako aplikácia pre systém iOS. Neskôr v roku 2012 ju jej zakladatelia Kevin Systrom a Mike Krieger rozšírili na systém Android.
Obľúbenosť Instagramu rýchlo rástla. Už mesiac po spustení v decembri 2010 mala viac ako 1 milión používateľov. Koncom roka 2012 to bolo 10 miliónov a o 5 rokov neskôr viac ako 800 miliónov. Dnes dosahuje počet používateľov viac ako 1 miliardu.
Toto všetko len potvrdzuje silu Instagramu a to, že sa z neho rokmi stal silný marketingový nástroj.
Sociálna sieť je pre mnohých najmä galériou ich osobných fotografií. Vďaka rôznym nástrojom je však Instagram vhodný aj pre biznis. Vieš si pomocou neho vytvoriť reklamy, zaujímavé príspevky a zaujať tak čo najviac ľudí.
V dnešnom svete využíva Instagram skoro každá firma. Ide o skvelú platformu pre komunikáciu s fanúšikmi a rozširovanie svojej pôsobnosti. To, čo na nej budeš uverejňovať je na tebe. Dôležité je však mať ju. Zákazníkom poskytneš ďalší komunikačný kanál a svojej firme zvýšiš kredibilitu.
Na čo je Instagram vhodný?
Instagram je vhodný pre jednotlivcov aj pre firmy. Každému však poskytuje iné možnosti. Osobné profily sú často orientované na zverejňovanie osobných fotografií. Neposkytujú možnosti reklám či rôznych štatistík.
Naopak, firemné profily majú možnosť využívať veľké množstvo nástrojov. Pomocou nich vieš sledovať, ako sa jednotlivým príspevkom darí. Nechýbajú ani podrobnejšie štatistiky používateľov. Čiže to, z akej krajiny tvoji sledovatelia pochádzajú alebo v akom veku sú.
Tieto nástroje ti pomôžu vytvoriť príspevky zamerané na tvoju cieľovú skupinu. O svojich zákazníkoch budeš vedieť viac. Uvidíš, čo ich zaujíma a čo by mohli zdieľať ďalej.
Na Instagrame sa v minulosti príspevky príliš nezdieľali. Ľudia na svoj profil zverejňovali len svoje fotografie. S príchodom možnosti Instagram stories sa však všetko zmenilo.
Stories sú 24-hodinové príspevky. Po tomto čase zmiznú a do tvojho profilu nijako nezasahujú. Tým pádom môžeš zdieľať všetko, čo sa ti zapáči.
Instagram však poskytuje taktiež možnosti správ. Mysli na to, že ide o ďalší komunikačný kanál. Ľudia ho budú často využívať.
Zaujímavosť
Instagram dnes patrí pod známu sociálnu sieť Facebook. Spoločnosť ho odkúpila v roku 2012 za 1 miliardu dolárov.
Výhody
Instagram je sociálna sieť s desiatkami výhod. Medzi ne sa radia:
- bezplatnosť
- mnohé nástroje pre firmy
- zvyšovanie kredibility
- ďalšia možnosť komunikácie so zákazníkmi
- rozširovanie pôsobiska
- veľká obľúbenosť siete
- veľmi dobre cielené reklamy.
A množstvo ďalšieho. Instagram patrí medzi najpoužívanejšie siete na svete. S veľkou pravdepodobnosťou sa tu nachádza aj väčšina tvojich zákazníkov. Daj im možnosť nahliadnuť „dovnútra”. Ukáž im, ako sa ich výrobky vyrábajú alebo kde.
Ľudí takéto informácie zaujímajú omnoho viac ako profesionálne nafotené fotografie.
Ako založiť firemný účet?
Instagram ponúka dva typy účtov a to osobný a firemný. Pri registrovaní však postupuješ pri oboch rovnako. Na začiatok je teda potrebné zaregistrovať sa. Postupuj podľa bežných krokov, ktoré si už pravdepodobne raz podstúpil.
Ak si doteraz Instagram nemal, stačí si stiahnuť z Google Play alebo App Store aplikáciu. Po stiahnutí klikneš na registrovať a postupuješ podľa jednotlivých krokov.
Nezabudni si nastaviť profilovú fotku. Tá je základom. Vďaka nej budeš pôsobiť dôveryhodne.
Akonáhle sa na Instagram zaregistruješ, je dôležité prepnúť svoj účet na firemný. Robí sa to jednoducho. Klikni na svoj profil a v pravej hornej časti nájdeš tri čiarky. Klikni na ne.
Zobrazí sa ti viacero možností, vyber z nich „Nastavenia”.
Následne vyber „Účet” a možnosť „Prepnúť na profesionálny účet”. Táto možnosť by mala byť úplne posledná.
Teraz si vyber možnosť „Firma”. Tvorcovský účet je vhodný skôr pre celebrity, influencerov či umelcov.
Po vybratí sa ti objavia kategórie. Vyber z nej tú, kde pôsobíš.
Potom skontroluj svoje kontaktné údaje.
A po kliknutí na „Ďalej” sa ti objaví možnosť „Pripojiť facebookovú stránku”. Tento krok sa dá preskočiť, no v budúcnosti stránku na Facebooku budeš potrebovať. Bez nej nebudeš môcť na Instagrame vytvárať reklamy.
Ak stránku máš, prepoj ju s ňou hneď teraz. V ďalšom kroku si už skoro hotový. Stačí ti vyplniť všetky dôležité údaje a profil je na svete.
Pri vyplňovaní profilu vypíš všetky údaje. Zadaj meno, webstránku a nezabudni ani na bio. To by malo byť výstižné a krátke. Čím viac údajov poskytneš, tým dôveryhodnejšie budeš vyzerať.
Po vyplnení môžeš začať pridávať fotografie, zverejňovať novinky a množstvo ďalšieho.
Čo pridávať?
Instagram umožňuje pridávať niekoľko typov príspevkov. Základnými typmi sú:
- klasické príspevky
- Instagram stories.
Rozdiel medzi nimi je v tom, že klasické príspevky sú na profile natrvalo. Presnejšie dovtedy, kým ich nevymažeš. Instagram stories sú príspevky len na 24 hodín. Po tejto lehote zmiznú. Ty si ich však vieš pozrieť v archíve.
To, aký typ príspevkov uverejňovať, sa odvíja najmä od tvojich sledovateľov. Ako firma vieš sledovať svoje štatistiky. Preto pozeraj, aký príspevok ľudí zaujal a aký nie. Následne tomu prispôsob ďalšie fotografie či videá.
Vieš, že ...
… každý deň je na Instagrame uverejnených viac ako 95 miliónov príspevkov? Na to, aby si ťa ľudia všimli musia tvoje fotky a videá zaujať.
Klasické príspevky
V rámci tohto typu príspevkov sa dajú pridávať fotografie, jednominútové videá a tzv. IGTV. Ide o videá dlhšie ako 1 minútu.
Pri vytváraní týchto príspevkov máš naozaj veľa možností. Niektorí sa snažia publikovať fotografie v určitom štýle. To znamená, využívajú ten istý spôsob úpravy fotografií alebo štýl fotenia.
Iní zas majú radi rôznorodé profily. To sa následne odráža v príspevkoch.
Výber je na tebe. Tvoji sledovatelia však určite okrem teba sledujú iné profily. Dobré je pridávať príspevky v jednom štýle. Medzi desiatkami pridaných fotografií za deň bude tvoj zákazník hneď vedieť, že ide o teba. Aj bez toho, aby sa pozrel na meno.
Čo však pridávať? Ľudia ťa sledujú kvôli tomu, aby videli novinky v tvojej ponuke, prípadne zľavy či akcie. Preto by v tvojich príspevkoch nemali chýbať produktové fotografie. Snaž sa ich však odfotiť tak, aby vyzerali prirodzene. Vyhni sa používaniu nudných fotografií z e-shopu.
Okrem týchto príspevkov pridávaj tiež zaujímavosti. Ľudia ich budú zdieľať vo svojich Instagram stories a dajú o tebe vedieť. Výhodou je, že keď niekto zdieľa v stories tvoj príspevok, automaticky sa naň dá prekliknúť. Rozširovanie pôsobiska je veľmi jednoduché.
Treba však pridávať zaujímavé príspevky. Vhodné sú napríklad praktické tipy a triky.
Ľudia sú neustále zvedaví. Chcú vedieť, čo sa vo firme deje. Pridávaj fotky „zo zákulisia”. Neboj sa ukázať trochu viac. Tvojich sledovateľov to bude baviť.
Okrem fotiek pridávaj kratšie videá. Tie sú síce obľúbené menej, no rozhodne stoja za vyskúšanie. Vedia príspevky oživiť.
Ku každému príspevku nezabudni napísať krátky text. Fotografia by mala vystihnúť väčšinu informácií, no zopár slov sa vždy hodí. Príspevky na Instagrame môžu mať až 2200 znakov. Rozhodne sa však tomuto číslu vyhýbaj. Ľudia nemajú čas tak dlhé príspevky čítať.
Najlepší rozsah popisu je 130 – 150 znakov plus zopár hashtagov. Hashtagy, čiže označenia, ti vedia pomôcť. So správnym výberom vieš zaujať. Netreba to však s nimi preháňať. Stačí 3 – 5.
Instagram stories
Druhým typom príspevkov sú Instagram stories. Dnes ide o veľmi obľúbenú formu príspevkov.
Ide o rýchle príspevky, ktoré môžeš využiť napríklad na oznámenie nejakej novinky. Poskytujú tiež možnosť “swipe up”. To znamená, že po prezretí stories vie sledovateľ prejsť rovno na tvoj web. Stačí mu potiahnuť prstom hore. Táto možnosť je však zatiaľ dostupná len pre účty nad 10-tisíc sledovateľov.
Netreba však zúfať. Ak taký počet sledovateľov nemáš, Instagram stories vieš využiť vo svoj prospech. Informuj prostredníctvom nich o nových produktoch, akciách či zľavách.
K videám a fotografiám pridávaj text, nálepky alebo hudbu. Nechýba ani možnosť GIF-ov, otázok alebo hlasovania. Instagram nedávno pridal možnosti filtrov. Skúšaj ich a nájdi ten najlepší.
Prostredníctvom stories si so sledovateľmi v užšom kontakte. Rozhodne na to nezabúdaj.
Príspevky zdieľaj
Okrem pridávania svojich vlastných fotografií zdieľaj fotografie ostatných. Mali by to byť obrázky s tvojím produktom.
Napríklad, ak predávaš oblečenie, zdieľaj fotografiu zákazníka so svetrom, ktorý si od teba kúpil.
Ukáž ľuďom, že tvoji zákazníci sú so službami a produktmi spokojní.
Nástroje na príspevky
Publikovanie príspevkov, ich vytváranie a plánovanie môže byť ťažké a namáhavé. Preto by si mal vyskúšať pomocné nástroje. Ide o ďalšie, veľmi praktické aplikácie.
Na úpravu fotografií využívaj bezplatné, no pritom profesionálne nástroje ako:
Základná verzia je vždy zadarmo. Ak by si potreboval viacero nástrojov, ceny sa pohybujú od 4 dolárov vyššie. Nejde teda o drahé nástroje a rozhodne sa do nich oplatí investovať.
Okrem úpravy fotografií sa ti však určite oplatia aj nástroje pre plánovanie. Nebudeš musieť každý deň rozmýšľať nad tým, či si nezabudol príspevok publikovať. Medzi takéto aplikácie sa radia:
Väčšina z týchto plánovacích nástrojov je vhodná aj pre ďalšie sociálne siete.
Medzi ďalšie nástroje sa radia:
Naďa radí
Z každého nástroja si vyber len jeden, aby si plánovaním alebo upravovaním skutočne čas ušetril. Veľké množstvo aplikácií by ťa len spomalovalo.
Koľko času do Instagramu investovať?
Instagram je spolu s Facebookom najhlavnejšou sociálnou sieťou. Pravidelne ju využívajú milióny ľudí po celom svete. Poskytuje široké možnosti uplatnenia a mnohé nástroje. Ak vieš, ako ju používať, môže ti v mnohom pomôcť.
Do Instagramu je preto dôležité investovať dostatok času. Nejde len o pridávanie fotografií, ale taktiež reagovanie na komentáre. Dôležité je včas odpisovať na správy a zdieľať zaujímavé príspevky zákazníkov.
Na to, aby si bol stále na očiach, je dobré pridávať príspevky aspoň raz za dva či tri dni. Instagram stories by si mal robiť každý deň.
Samozrejme, ak nemáš čo zdieľať, nepridávaj nič. Zbytočné a nudné príspevky ľudí skôr presvedčia o tom, že ťa nemajú sledovať.
Koho sledovať?
Na Instagrame môžeš, rovnako ako jednotlivec, sledovať ďalšie profily. Vyber si najmä profesionálov v odbore, kde sa pohybuješ. Môžeš sa od nich inšpirovať v tom, čo pridávať. Sleduj profily, ktoré ťa budú motivovať.
Mysli však na to, že firemné profily sú skôr marketingovým nástrojom. Sledovať príspevky ostatných, pridávať komentáre či “like” budeš skôr cez svoj osobný účet. Preto netreba sledovať obrovské množstvo ľudí. Stačí vybrať zopár tých hlavných, relevantných.
Kto to robí dobre?
Vďaka tomu, že sa Instagram teší veľkej obľube, nájdeš tu mnoho zaujímavých profilov. Okrem zahraničných sa vieš inšpirovať aj tými slovenskými.
Zahraničné Instagram profily
Medzi zaujímavé profily zo zahraničia sa radia:
- IKEA USA – profil známej značky vyniká najmä zaujímavými fotografiami. Každý nový produkt je odfotený prirodzene, akoby bol súčasťou domova. Ľuďom je takýto štýl blízky, vďaka čomu má IKEA cez 2 milióny sledovateľov.
- Four Seasons Hotels – si zakladá na pravidelnom pridávaní fotografií a videí. Svojimi príťažlivými fotografiami láka sledovateľov k cestovaniu.
- Unbirthday – ak tvoja firma funguje v gastronómii, tento profil by ti nemal ujsť. Vieš sa ním inšpirovať ako zaujímavo jedlo fotiť alebo ako fotky upravovať.
- Lush Cosmetics – známa kozmetická značka si zakladá najmä na farebnosti a zaujímavých kombináciách. Produkty vďaka tomu vyzerajú veľmi príťažlivo. Neboj sa kombinovať farby vo svojich príspevkoch. Vie ti to len pomôcť.
Slovenské Instagram profily
Na Instagrame nájdeš mnohé slovenské firmy. Medzi tie, ktorým to ide na sociálnej sieti najlepšie, sa radia:
- Forbes Slovensko – pravidelne pridáva príspevky o tom, čo sa deje doma a v zahraničí. Medzi aktualitami nájdeš taktiež zaujímavosti a tipy.
- Dedoles – firma svoje najnovšie produkty fotí veľmi zaujímavo. Vždy sú skombinované s okolím alebo s iným oblečením.
- DM_Slovensko – známa drogéria stavila na jednoduché fotografie produktov skombinované s ďalšími predmetmi. Fotky vyzerajú sviežo a vystihujú hlavnú podstatu.
- Martinus_sk – Instagramový profil kníhkupectva je plný tipov na čítanie a nových kníh. Vhodný je tak nielen pre zákazníkov, ale aj milovníkov čítania.
Ako zvýšiť počet sledovateľov?
Instagram dnes využívajú milióny ľudí. Získanie sledovateľov, tzv. Instagram followers, je preto jednoduchšie ako na inej sieti. Dá sa to niekoľkými spôsobmi:
- používanie hashtagov
- zdieľanie od iných používateľov
- vytváranie súťaží
- zaujímavý a pekný obsah
- reklamy.
Hashtagy sú označenia opisujúce, čo sa na tvojej fotke deje. Vedia pomôcť, no mal by si ich využívať v obmedzenom množstve. Stačí 3 – 5. Využívaj populárne, najlepšie slovenské označenia. Cez tie ťa vedia zákazníci objaviť.
To, aký hashtag použiješ, sa odvíja najmä od tvojho zamerania. Medzi najobľúbenejšie slovenské patria #slovensko, #dnescestujem, #dnesnosim, #praveslovenske.
Zdieľanie či súťaže vedia tiež priniesť veľké množstvo sledovateľov. Rozdaj zopár výrobkov z tvojej ponuky. Môže ti to len pomôcť v rozširovaní pôsobiska.
A na to hneď nadväzuje bod so zaujímavým obsahom. Ak chceš, aby ťa niekto nový začal sledovať, daj si záležať na tom, čo zverejňuješ.
Ako sú na tom reklamy?
Reklamy sú samostatnou, celkom širokou kategóriou. Na Instagrame ich používajú nielen firmy, ale taktiež jednotlivci. Sú veľmi dobre zacielené a aj za pomerne nízku cenu vedia priniesť úžitok.
Na to, aby si mohol vytvoriť reklamu, potrebuješ svoj profil prepojiť s facebookovou stránkou. Ak si tento krok pri registrácii preskočil, teraz ho budeš musieť urobiť.
Keď to máš, prišiel čas na tvorenie reklám. Je to jednoduché a zvládne to aj začiatočník.
Pri reklamách môžeš vybrať buď propagáciu klasického príspevku alebo príbehu. Pri príspevku stačí kliknúť na modré tlačidlo „Propagovať”. Objaví sa ti nová karta s presným postupom ako propagáciu vytvoriť. Klikni na „Vytvoriť propagáciu”.
Prvým krokom je výber kam chceš, aby ľudia po zhliadnutí reklamy išli. Môžu ísť na tvoj profil, web alebo Instagram správy.
Ďalej si vytváraš publikum. Môžeš nechať Instagram, aby ti to vytvoril sám. Podľa rôznych štatistík vie reklamu správne zacieliť. Publikum si však vieš vytvoriť aj ty.
V ďalšom kroku si vyberáš rozpočet. Popri tom sa ti ukáže aj odhadovaný dosah čiže to, koľko ľudí reklamu uvidí.
A na konci máš už len kontrolu. Zisti, či všetko sedí a klikni na „Vytvoriť propagáciu”.
Ako som však spomenula, propagáciu vieš robiť aj cez príbehy. Stačí nejaký uverejniť a kliknúť na možnosť „Viac”. Zobrazí sa ti ponuka a z nej vyberieš „Propagovať”.
Následne už len pokračuješ tak, ako pri bežnom príspevku.
Nástroje pre firmy
Sociálne siete sú dnes skvelými pomocníkmi v rámci marketingu. Sami to dobre vedia, a preto poskytujú rôzne nástroje pre uľahčenie celej práce. Rovnako je na tom Instagram. Medzi ne sa radia:
- podrobné štatistiky
- spravovanie reklám
- swipe up možnosť
- nálepky cien produktov
- obmedzenie veku.
Štatistiky
Instagram poskytuje veľmi podrobné štatistiky, vďaka ktorým zistíš o sledovateľoch veľa informácií. A nielen o nich. Taktiež vieš zistiť, ako sa jednotlivým príspevkom darí.
Keď chceš vedieť, koľko ľudí dalo na príspevok “Like”, koľko má komentárov alebo uložení, stačí naň kliknúť. Hneď pri možnosti propagovať máš ešte jednu a to „Zobraziť štatistiky”. Po kliknutí sa ti zobrazia všetky informácie.
Podľa nich budeš vedieť, čo majú ľudia radi a aké príspevky by si mal pridávať.
Okrem jednotlivých príspevkov si vieš pozrieť štatistiky celého profilu. Klikni na profil a následne na tri čiarky nachádzajúce sa pri tvojom mene. Hneď tretia možnosť sú „Štatistiky”.
Po rozkliknutí vidíš prehľad príspevkov, príbehov a propagácií. Po kliknutí na „Aktivita” uvidíš napríklad interakcie s tvojimi príspevkami. A poslednou, treťou možnosťou je „Publikum”. Tu zistíš demografické údaje, vek, pohlavie a množstvo ďalšieho.
Spravovanie reklám
Po vytvorení propagácie sa dajú reklamy rôznym spôsobom spravovať. Všetky ich nájdeš keď klikneš na kartu „Aktivita”. Tá je v spodnej časti aplikácie označená srdiečkom.
Po kliknutí naň sa ti objavia ďalšie možnosti, čo všetko sa dá s reklamami robiť.
Swipe up
Obľúbená možnosť „potiahnutia hore” je veľmi praktická, no stále obmedzená. Na to, aby si ju mohol mať potrebuješ cez 10-tisíc sledovateľov.
Ak však Swipe up máš, vieš prostredníctvom Instagram stories odkázať na hocijaký web. Je to veľký pomocník každej firmy.
Nálepky cien produktov
Keď predávaš nejaké produkty, môžeš využiť možnosť nálepiek cien. Po kliknutí sa na fotke objaví cena a možnosť okamžitého nakupovania.
Túto možnosť vieš využiť prostredníctvom funkcie Instagram Shopping. Ide o trochu dlhší proces, no sociálna sieť má podrobný návod, ako na to.
Obmedzenie veku
Ak predávaš produkty nevhodné do určitého veku, vieš svoj profil obmedziť. Nebude sa zobrazovať osobám mladším ako daná veková hranica. Túto možnosť nájdeš v nastaveniach.
Z ponuky klikni na „Firma” a vyber „Minimálny vek”.
Ďalej si už následne vyberáš vek. Výhodou je, že vekovú hranicu vieš nastaviť rozdielne pre jednotlivé krajiny.
Prečo začať práve teraz?
Instagram mnohí využívajú najmä ako formu oddychu. Nachádza sa na nej minimálne polovica tvojich zákazníkov, a preto by si sa im mal na nej objavovať.
Pomocou Instagramu vieš rozšíriť svoje pôsobisko, zvýšiť predaj a získať nových zákazníkov. Čím skôr začneš, tým skôr uvidíš rozdiely.
Časté otázky
Je Instagram bezplatný?
Áno, súkromné aj firemné účty sú bezplatné. Zo začiatku tak do sociálnej siete investuješ len čas.
V akom jazyku písať?
Ak tvoja firma funguje len na slovenskom, maximálne na českom trhu, tak píš po slovensky. Chceš zaujať svojich zákazníkov a príspevky píšeš pre nich.
Dá sa Instagram používať cez počítač?
Áno, ale len obmedzene. Cez počítač sa dajú prezerať nové fotky a reagovať na ne. Taktiež môžeš odpisovať na správy. Nemôžeš však pridávať fotografie alebo spravovať reklamy.
Koľko ľudí zo Slovenska využíva Instagram?
Podľa najnovších štatistík je to viac ako 1,1 milióna Slovákov. Medzi nimi sú rozhodne aj tvoji zákazníci.
Koľko stoja reklamy na Instagrame?
Cena za reklamy sa odvíja od toho, na koľko dní ju necháš bežať a aký rozpočet si vyberieš. Najnižšia cena za reklamu na jeden deň je 1 €.
Rada na záver
Instagram je nielen sociálna sieť, ale taktiež nástroj na získanie nových zákazníkov. Ak vieš, ako ho využívať, vie ti v mnohých sférach pomôcť. Zo začiatku je doň dôležité investovať dostatok času. Pravidelná aktivita a zaujímavé príspevky sú kľúčom k úspechu.
Sociálne siete, a najmä Instagram, sú kreatívnym miestom. Neboj sa preto fotiť výrobky z rozličných uhlov alebo v kombinácii s inými vecami. Môžeš takto vytvoriť fotografiu, ktorá bude mať úspech. Ak potrebuješ pomôcť so socialnými sieťami, využi naše služby.
Titulná foto: wichayada suwanachun / Shutterstock.com