Prečo marketing potrebuje stále ľudský prístup? - Coolwriters

Prečo marketing potrebuje stále ľudský prístup?

Trh je presýtený reklami, ktoré si idú za svojim doslova „cez mŕtvoly”. Nehľadia na nič, len na to, ako zarobiť čo najviac peňazí. Marketing ale nie je iba o získaní jednorazového obnosu. Je o vybudovaní stabilnej a loajálnej klientely. Tu prichádza na scénu ľudský prístup. Prečo je aj v dnešnej pretechnizovanej dobe nevyhnutný? 

 

Content, ako sa patrí

Nosným stĺpom marketingu je tvorba contentu, čiže obsahu. Či už ide o blogové články na webe, alebo príspevky na Facebookovej stránke, účel je vždy jasný. Osloviť nových klientov a pripomenúť sa tým starým a informovať o novinkách vo firme, o zmenách, ktoré pre zákazníka vyplývajú a o zaujímavostiach z odboru.

 

Teplo ľudskej blízkosti

Pri tvorbe contentu ti ľudský faktor pomáha viac než kdekoľvek inde. Laicky by sme to mohli nazvať intuícia, ktorá je pri rozhodovaní v digitálnom priestore na nezaplatenie. Odlišuje totiž robotov od ľudí. Kam myslíš, že tiahnu tvoji klienti? Samozrejme, k ľuďom. 

 

Roboti vs. ľudia

Roboty sú pre nás zatiaľ (možno sa to nikdy nezmení) príliš odosobnené, neempatické a egocentrické, aby sme sa na ne spoliehali v citlivých otázkach. Jednou z takýchto otázok je napríklad aj to, čomu v online priestore venovať pozornosť. 

Výber tém je náročná téma. Nemysli si, že môžeš svojich klientov kŕmiť dokonalou stravou páchnucou po číslach a algoritmoch. Na to majú ľudia čuch. Rýchlo odhalia, keď sa do nich niekto snaží napchať niečo, čo neprišlo z ľudskej hlavy.

Ako je to možné a ako sa tomu vyvarovať?

 

Mysli srdcom, ale aj hlavou

Ešte predtým, než niečo vypustíš do sveta, premýšľaj. Nespoliehaj sa slepo na drahú analýzu, ktorú si si zaplatil. Ľahko by si totiž mohol skĺznuť medzi roboty, čo ľuďom ani trochu nevonia. 

Analýza ti síce povie, aký typ contentu fičí, ale nepovie ti, či si ty ten pravý, ktorý by mal na tento vlak naskočiť. Pri nastavovaní marketingovej stratégie je nutné zohľadňovať mnohé faktory. Patrí k nim cieľová skupina, štýl komunikácie a dojem, aký chceš o sebe na internete šíriť. 

Niektoré firmy sa obmedzujú na holé fakty a seriózne články, ďalšie do svojej komunikácie začleňujú aj vtipný newsletter alebo e-maily. Ujasni si, aké je poslanie tvojho podnikania, kam sa chceš dostať, čo si za to ochotný obetovať a na koho cieliš. 

Tip

Prekvap svojich zákazníkov niečím vtipným. Humor zaberá vždy. Samozrejme, pokiaľ neprevádzkuješ pohrebníctvo.

Buď ako Gándhí

Určite ho poznáš. Drobný Ind s okuliarmi. Svetoznámy bojovník za slobodu. Možno sa pýtaš, čo hľadá v článku o marketingu. 

Morálka a etika. To sú dôvody, ktoré spájajú Gándhího s moderným marketingom. Tak, ako vtedy, aj dnes má úprimnosť nevídanú silu. Buď ako Gándhí a komunikuj so svojimi klientmi vždy s rešpektom. 

Dbaj na to, aby sa tvoji klienti cítili v tvojej online prítomnosti vždy dobre. Drahá analýza ti možno povie, že vo svete práve kolujú virálne airsoftové videá, no ak má tvoja cieľová skupina viac než 60 rokov a živé spomienky na vojnu, neosloví ju to, ani keď airsoft rozumne spojíš s krémom na boľavé kĺby. Chytáš sa? Vráť sa na začiatok tohto článku a prečítaj si úplne prvú vetu. Už to chápeš? Žiadne „mŕtvoly” a žiadne „bez rešpektu”. 

Rešpekt je to, čo dokáže dať ľuďom len iný človek. Či už budeš mentorom, alebo zabávačom, na tom nezáleží. Dôležité je, aby u teba pred číslami a algoritmami stáli ľudia z mäsa a kostí. 

                                                     

Len človek vidí za oponu

To, že najúspešnejším blogovým článkom na tvojom webe je článok o Vianociach, je ti platné ako mŕtvemu zimník, keď vonku zúri leto.

Takýto druh širšej analýzy ti robot nevypracuje. Musíš vystrčiť hlavu z kanclu a zaujímať sa o to, čo ľudia riešia. Aké sú ich problémy? S čím sa potýkajú? 

Empatia je niečo, čo je vlastné len nám ľuďom (a niektorým druhom zvierat, ale to je teraz vedľajšie). Roboty ju nemajú. Nedokážu prejavovať city a naladiť sa na vlnu svojich klientov. Ty to dokážeš. Tak to rob. 

 

Empatia vládne marketingu

Vži sa do kože svojich klientov. Čo hľadáš? Čo potrebuješ? S čím máš problém? Premýšľaj ako človek, ktorý sa práve potuluje po tvojom webe. Okrem toho, že zistíš, ako by mal byť tvoj web členený, aby na ňom klient našiel vždy to, čo hľadá, a to čo najrýchlejšie, tieto otázky ti pomôžu nastaviť citlivú a ľudskú marketingovú stratégiu

Úspešné sú tie firmy, ktoré sa dokážu udržať v povedomí zákazníkov aj napriek dravému prúdu konkurencie. Jedným zo spôsobov, ako sa môžeš svojej cieľovke priblížiť, je „customer nurturing”. Komunikuj s ňou všetkými možnými spôsobmi. Tak, ako celebrity, aj marketéri majú FOMO (Fear Of Missing Out). Hlavne nech na teba nezabudnú. Prihováraj sa svojim klientom e-mailom, cez sociálne siete a prostredníctvom newslettera. Čím viac kanálov, tým vyššia šanca, že sa svojim klientom dostaneš pod kožu. 

                                               

Záver

Ľudskosť sa stále nosí. Čísla vyzerajú inteligentne, no keď ich nespojíš s empatiou, zostanú obyčajnými číslami. Algoritmy z teba odborníka nespravia. Ako povedal jeden nemenovaný slovenský raper, nezabúdaj na to, odkiaľ si. Nehanbi sa byť človekom. Vo svete, ktorý obsadzujú roboty, je to tvoje jediné eso v rukáve. 

Návrat hore