Písanie článkov je beh na dlhú trať. Vyžaduje skúsenosti, odhodlanie, chuť a znalosti gramatických pravidiel. Zoznam podmienok na napísanie úspešného článku je však oveľa dlhší. Všetko začína už vo fáze plánovania. Ak by sme si vzali za vzor príslovie „dvakrát meraj a raz rež”, dnešný článok je o meraní. Respektíve, o všetkých činnostiach, ktoré potrebuješ zvládnuť ešte predtým, ako zadáš tému copywriterovi.
Cieľ článku
Než sa pustíš do zadania článku, opýtaj sa sám seba, čo je jeho cieľom. Môže to znieť, akoby sme ti opakovali niečo, čo už dávno vieš. Avšak, určiť cieľ článku je mnohokrát náročnejšie, ako ho napísať. Cieľ článku určuje, akú konverziu má klient vykonať.
Definuj smer, ktorým by sa mal článok uberať. Načrtni cieľ, ktorý má byť splnený.
- Má v uvoľnenom duchu informovať o histórii podniku?
- Má čitateľovi podať neskreslenú a nezávislú recenziu?
- Má ho presvedčiť, aby si kúpil vybraný produkt?
- Má poskytnúť čitateľovi najlepší návod na jeho problém?
- Má hlasno kričať do sveta: „Toto sme my a takéto skvelé veci robíme!“?
Toto všetko sú ciele, ktoré sú dosiahnuteľné, no zároveň veľmi odlišné. Pred zadaním článku si treba premyslieť, čo sa ním snažíme dosiahnuť, pretože inak sa môže stať, že dostaneš päť strán textu, ktoré sa minú účelu.
Čo má čitateľ urobiť po dočítaní článku?
Jednou z úloh úspešného článku je zameranie sa na rolu čitateľa. Má byť čitateľ len pasívny pozorovateľ alebo ho má článok podnietiť k nejakej činnosti?
Konverzia môže byť rôznorodá. Závisí od toho, čo od článku očakávaš. Ak chceš, aby zákazník po jeho dočítaní navštívil sociálne siete, musí mu to copywriter umožniť. Ak má nakúpiť v e-shope, musí byť na viditeľnom mieste dostupné tlačidlo na preklik alebo textový odkaz. Vždy musíš copywriterovi povedať, ako má čitateľa nasmerovať. Napr.: Klikni sem pre viac informácii.
Kto bude článok čítať
Študovať zvlášť každého čitateľa by ti zabralo hodiny času. Radšej ten čas využi na vytvorenie persóny. Ide o predstaviteľov cieľovej skupiny. Podľa nich si jednoduchšie predstavíš publikum, pre ktoré má článok byť. Persóny si rozpracuj do čo najväčších detailov.
Najdôležitejšie sú parametre:
- druh zamestnania
- výška mzdy
- vek
- pohlavie
- geografické rozmiestnenie
- záujmy
- rodina
- a podobne.
Počet skúmaných parametrov prispôsob skupine, na ktorú sa zameriavaš.
Zaujímavé články závisia od tone of voice
Na určenie cieľovej skupiny nadväzuje prispôsobenie “jazyka”, v marketingovej terminológii tone of voice. Aby čitateľ počúval, musí byť článok napísaný v reči jeho kmeňa.
Technikálie a vedecké termíny by mali zostať v odborných článkoch a štúdiách. Lifestylové články by mali obsahovať len slová, ktorým rozumie bežný čitateľ. Ak bude musieť čitateľ pri výrazoch googliť, čoskoro ho čítanie omrzí.
Keď zadávaš článok pre strednú a vyššiu vekovú kategóriu so mzdou od 1500 do 3000 eur, prispôsob tomu tone of voice. Asi sám cítiš, že tykanie, používanie slangu či anglických neologizmov by v tomto prípade nebolo na mieste.
Keď je čitateľom študent, pokojne sa odviaž a schváľ copywriterovi nejaké to OMG, facepalm alebo random. Tu sa s čitateľom môže rozprávať “ako mu huba narástla”. Avšak, slušne a s rešpektom..
NEZABUDNI
Ak článok opisuje detské hračky, oblečenie alebo čokoľvek určené deťom, prihováraš sa rodičom. Prispôsob tomu tone of voice.
SEO články stúpajú v rebríčkoch
Predpokladám, že si už počul o optimalizácii pre vyhľadávače. Čoraz viac spoločností, ktoré chcú byť úspešné v online svete, sa obracia na pomoc SEO (toto je tá spomínaná optimalizácia) špecialistov. Svojím spôsobom k nim patrí aj každý dobrý copywriter, ktorý si robí svoju prácu poctivo.
Hrá sa s:
- textom
- kľúčovými (aj ostatnými) slovami
- obrázkami
- odkazmi na iné webové stránky či podstránky materského webu
- vypisovaním meta dát a alt textov pre obrázky.
Ako vnímajú SEO články CoolWriters?
Z praxe vieme, že pohľady klientov sú rôzne. Určite by to nemal byť článok, ktorý nedáva zmysel a je prešpikovaný kľúčovými slovami. Práve naopak. Písanie pre ľudí s rozumným využitím kľúčových slov je cesta k úspechu. Podľa nás by správny SEO článok mal čitateľovi poskytnúť najlepšiu odpoveď na jeho dopyt.
Toto všetko vyžaduje sústredenie a prax, no tiež správne kľúčové slová. Ty ako zadávateľ článku si ich môžeš zabezpečiť, ale šikovný copywriter si ich vie nájsť aj sám. SEO články sú oproti iným podstatne úspešnejšie. V Google majú väčší potenciál zobrazovať sa na popredných priečkach.
Zhrnutie
Pevne dúfam, že vďaka mojim radám si sa naučil, ako plánovať články. Samozrejme, nielen také obyčajné, ale zaujímavé SEO články, ktoré bude každý hltať. Pri písaní zadania pre copywritera nezabudni na všetky odporúčania.
Písanie marketingových textov je proces, ktorý začína omnoho skôr, ako copywriter otvorí Word a začne písať nadpis. Správne zadanie, ktoré obsahuje všetko dôležité, podstatne ovplyvní budúcu kvalitu článku. Ubezpeč sa, že poznáš všetky hlavné faktory, ktoré by mohli jeho úspešnosť sabotovať.