Či už sa venuješ content marketingu, copywritingu, alebo rozbiehaš vlastný biznis, vždy by si mal myslieť predovšetkým na svojho potenciálneho klienta. Ak chceš predávať a dosahovať úspechy, skvelý produkt ti stačiť nebude – potrebuješ zaujať svoju cieľovú skupinu. Ako sa však priblížiť cieľovke a presvedčiť ju, že práve ty si to, čo nutne potrebuje?
V článku nájdeš
Ako byť úspešný?
Ak chceš, aby bol tvoj biznis skutočne úspešný, je logické, že musíš získať klienta. Dnes je však trh taký presýtený najrôznejšími ponukami, že pre predávajúceho a kupujúceho je takmer nemožné stretnúť sa. Kľúčom k úspešnému marketingu je schopnosť zacieliť na cieľovú skupinu a ukázať jej, že dokonale poznáš jej potreby a dokážeš ich naplniť.
Hoci to môže znieť banálne (veď kto už by nepoznal svoju cieľovku?), v praxi je to náročnejšie. My však poznáme skvelé spôsoby, vďaka ktorým sa môžeš priblížiť k svojmu cieľovému publiku a ukázať mu, že ty a tvoj produkt sú presne to, čo hľadá.
1. Definuj si cieľovú skupinu a ideálneho klienta
Ak sa chceš priblížiť svojej cieľovej skupine, v prvom rade si ju musíš definovať. Jasne a čo najkonkrétnejšie. Možno to znie ako úplná samozrejmosť, no my sa často stretávame s tým, že mnohí naši klienti tápajú v tom, kto je vlastne ich ideálny klient.
Rada odborníka
Nemíňaj svoj čas, energiu a financie na oslovenie obrovskej masy ľudí. Zacieľ na konkrétnu skupinu, ktorá potrebuje teba alebo tvoj produkt.
Niektorí sa tomu dokonca vyhýbajú zo strachu, že úzka definícia cieľovej skupiny ich pripraví o ďalších potenciálnych klientov. To je však veľká chyba.
Zapamätaj si, že ak sa budeš snažiť hovoriť ku všetkým, tak neoslovíš nikoho.
V marketingu sa môžeš často stretnúť s pojmom ideálny klient či persóna. Tieto pojmy označujú predstaviteľa tvojej cieľovky, ktorú chceš osloviť. Základným rozdielom medzi cieľovkou a persónou je, že definícia persóny je detailnejšia, špecifickejšia a, samozrejme, náročnejšia.
2. Dáta, dáta a ešte raz dáta
Možno ťa to prekvapí, ale marketing je z veľkej časti pomerne náročná veda. Každému kroku by mala predchádzať dôkladná analýza a nič by nemalo byť robené náhodne. Iba premyslené kroky ťa privedú k dobrým výsledkom.
To platí aj v prípade, že sa chceš priblížiť svojej cieľovej skupine. Na to, aby si mohol definovať, kto je vlastne tvoj ideálny klient, budeš potrebovať dostatok dát, ktoré ti poskytnú rozhovory s ľuďmi, dotazníky aj vlastný prieskum trhu.
Snaž sa zistiť o svojom ideálnom klientovi úplne všetko – začni vekom, bydliskom (je rozdiel, či cieliš na Bratislavu, alebo na malú dedinku), pokračuj záľubami, problémami, preferenciami, cieľmi či hodnotami. Čím viac dát budeš mať k dispozícii, tým lepšiu charakteristiku budeš schopný vytvoriť.
Pomôcť ti môžu aj tieto otázky:
- Čo tvojho ideálneho klienta aktuálne najviac trápi?
- Aké ciele ho poháňajú v živote?
- Aké problémy mu nedajú spať a nútia ho googliť odpovede?
3. Obuj si topánky svojho ideálneho klienta
Akonáhle máš vytvorenú svoju persónu, skús jej „vliezť do hlavy“. Keď totiž pochopíš, ako tvoj ideálny klient rozmýšľa, po čom túži a čo ho trápi, budeš môcť vytvoriť takú marketingovú stratégiu, ktorá bude ušitá na mieru.
Je to vlastne veľmi jednoduché – ak chceš, aby ťa tvoj ideálny klient vyhľadával a počúval, ponúkni mu odpovede na otázky, ktoré si aktuálne kladie.
Nezabúdaj ani na vhodný tone of voice. Je dôležité, aby si hovoril jazykom svojho ideálneho klienta. Dávaj si pozor, aby si nepoužíval výrazy, ktorým nerozumie, pretože by si ho mohol ľahko stratiť.
Nesnaž sa ukázať, že TY si najlepší, ale ukáž, že práve ty MU najlepšie rozumieš. Nevyhnutným prvkom úspešného marketingu je empatia a ľudskosť.
4. Tvor konzistentný content
Už vieš, kto je tvoj ideálny klient, aká je jeho aktuálna životná situácia a aké problémy ho trápia. Teraz je rad na tebe – ponúkni mu informácie, ktoré hľadá a potrebuje. Vytváraj pútavý obsah, v ktorom bude publikum nachádzať odpovede na svoje otázky.
Pre kvalitný a konzistentný obsah je dôležitá jasná stratégia. Uvedom si, aký je tvoj cieľ a aké prostriedky máš k dispozícii (čas, financie, personálne kapacity) a na základe toho si vytvor marketingovú stratégiu, ktorá ťa spojí s tvojím ideálnym klientom.
5. Využívaj relevantné kanály
Ak chceš, aby sa tvoja značka dostala do povedomia cieľového publika, využívaj k propagácii kanály, ktoré využíva aj tvoj ideálny klient.
Niekto navštevuje najmä Facebook, iný zase Instagram. Teenageri trávia čas na TikToku, na Linkedine nájdeš najmä ľudí starších ako 26 rokov. Je preto veľmi dôležité poznať, kam najčastejšie chodí tvoj ideálny klient a akú formu informácií preferuje.
NÁŠ TIP
Ak sa chceš priblížiť svojej cieľovke, vyber sa na jej obľúbené miesta. Keď budeš využívať relevantné platformy, maximalizuješ dosah svojho obsahu.
Sleduje videá, číta stručné newslettre alebo si rád prečíta dlhší, obsahovo bohatý článok na webe?
Zisti to, prispôsob sa svojmu publiku a generuj obsah, ktorý ho zaujme na platformách, ktoré najčastejšie navštevuje. Iba tak si môžeš byť istý, že sa tvoj kvalitný obsah dostane k cieľovej skupine.
Nezabúdaj, že pre tvoje publikum by malo byť jednoduché nájsť ťa. Používaj relevantné hashtagy, využívaj reklamu a neboj sa byť autentický.
Zhrnutie
Ak chceš, aby sa ti darilo v efektívnom podnikaní, musíš sa naučiť, ako sa priblížiť svojej cieľovej skupine. Zapamätaj si, že čím konkrétnejší budeš pri definovaní cieľovej skupiny, tým údernejší a lepší obsah budeš schopný vytvoriť. Neboj sa definovať si, kto je tvojím ideálnym klientom a oslov relevantné publikum.