Content marketing vs. copywriting - CoolWriters

Content marketing vs. copywriting: Aký je medzi nimi rozdiel?

Aj ty stále tápaš a ani za svet nedokážeš zistiť, čo odlišuje content marketing od copywritingu? Hoci niektorí dávajú content marketing a copywriting do jedného vreca – „veď čo, copywriter mi napíše článok a mám content” – musíme ťa sklamať. Až taká jednoduchá definícia to nie je.

 

Aký je rozdiel medzi content marketingom a copywritingom?

Obsahový marketing je vytváranie a zdieľanie hodnotného bezplatného obsahu s cieľom pritiahnuť a premeniť potenciálnych zákazníkov na nakupujúcich. Čo je ešte dôležitejšie, títo zákazníci by mali nákupy vykonávať opakovane. Content marketing pracuje s viacerými formami obsahu od textu, videa až po audio.

A čo copywriting? Nuž, ten „prinúti” čitateľa vykonať konkrétnu akciu. Niekedy ide o nákup, prihlásenie sa na odber newslettera alebo zavolá priamo tebe, aby získal informácie o službách, ktoré ponúkaš. Copywriting je založený na práci s textom.

Ku content, čiže obsahovému marketingu, patria: 

  • blogy
  • e-booky
  • podcasty
  • automatizované odpovede na e-maily od zákazníkov.

Naopak, ku copywritingu patria predajné stránky, reklamy a priama pošta.

 

Vedel si, že ...

… používatelia na internete často vyhľadávajú fakty? Nezabudni na to, aby si do svojich textov zakomponoval faktické poznatky, ktoré upútajú a udržia čitateľov na tvojom webe. Začlenením dôveryhodných faktov a štatistík pomôžeš vybudovať svojej stránke dobré meno. Ľudí zaujmú čísla, ktoré sú v tvojom obsahu, pretože sú jasné a ľahko zrozumiteľné.

 

Obsah bez kvalitného copywritingu je iba plytvaním času na internete 

Niektoré blogové články môžu mať taký vyšperkovaný obsah, že „dovi dopo”. Napriek tomu majú návštevnosť blížiacu sa (takmer) k nule. Ak píšeš naozaj super články, ktoré by si ľudia rozhodne mali prečítať, ale nedosahuješ požadovanú návštevnosť, problémom môže byť neúčinné písanie textov. 

Ty a písanie neúčinných textov? Ale kdeže?! Veď ty by si si za svoje výtvory zaslúžil Pulitzera. Minimálne. No a teraz žarty bokom. V prvom rade si uvedom, že niekde robíš chybu. Áno, potrebuješ byť k sebe kritický a obrniť sa dávkou sebareflexie, pretože iba vtedy sa dostaví úspech. Bez toho veľa vody v copy a content „oceánoch” nenamútiš.

 

5 problémov, pre ktoré sa tvoj web borí v copy bahne 

  • Tvoje nadpisy sú príliš nudné – ak sú nadpisy nudné, nedávajú ľuďom žiaden dôvod prekliknúť sa k zvyšku tvojho obsahu. Žiaľ, taká je realita.
  • Sú nadpisy tvojich článkov priveľmi „roztomilučké” alebo premúdrelé? – ak je to tak, čitateľovi ukazuješ, že buď lietaš v oblakoch a nedozvie sa nič – to sú tie „roztomilučké” nadpisy, alebo sa opäť nedozvie nič, pretože si až príliš odborný, a tu ide o premúdrelý nadpis i článok. Ty potrebuješ text, ktorý je písaný po lopate. Tak, aby to pochopil hoci aj prvák na základke.
  • Uvažuješ niekedy o tom, ako môže tvoj obsah pomôcť čitateľovi? Rovnako, ako je nejaký produkt prínosom pre kupujúceho, aj tvoj obsah musí byť výstavnou skriňou, v ktorej ukážeš svoje najneobyčajnejšie JA. Odmeň svojich čitateľov informatívnym a praktickým obsahom, ktorý im do života niečo dá, pretože pravdepodobnosť, že sa k tebe vrátia, je v prípade nudného obsahu 0,00001 %.
  • Dokáž, že tvoj blog je miestom, kde sa čitateľ cíti komfortne a môže sa realizovať. Áno, je náročné čitateľom ukázať, že práve tvoj blog je ideálnou zastávkou, na ktorej si môžu vyliať srdce, a to najmä vtedy, ak nemáš dostatočnú základňu. Využi princípy predajnej psychológie. Čitateľov zapájaj do diskusií pomocou otázok v článku alebo ich odmeň za vyjadrenie názoru. Blog bez komentára je ako párty bez ľudí.
  • Nemáš jasnú a konkrétnu výzvu na akciu (CTA). Vďaka tomu dávaš návštevníkovi tvojho webu jasný apel na to, aby klikol na odkaz, ktorý máš na stránke. Práve toto ho nasmeruje k toľko omieľanej konverzii, keď sa návštevník zmení na zákazníka. 
 

Kvalitné copy? To je umenie 21. storočia

Profi copywriting môžeme smelo označiť ako umenie. Umenie presvedčiť čitateľa, aby urobil konkrétnu akciu, ktorú chceš a môžeš na nej profitovať.

Teraz vidíš, ako premyslené používanie techník copywritingu prinúti návštevníka prihlásiť sa k odberu tvojho obsahu, noviniek alebo si tvoj obsah môže prezdieľať s kamošmi. Ak tvoj obsah zaujme kamoša tvojho zákazníka, ten to prezdieľa ďalej a dozvie sa to ďalší a ďalší. Presne tak sa začne tvoriť tvoja nová a organická „fan base”. 

Jednoduché, čo povieš? V praxi to ale už taká brnkačka nie je. Musíš preto poriadne zamakať a výsledky sa dostavia.

 

Tip

Zapamätaj si prvé a najdôležitejšie pravidlo content marketingu. Nikdy nevytváraj obsah, ktorý čitateľa otravuje alebo je až príliš klišé. Stavaj na originalite. Bodka.

3 zásady namakaného copywritingu a content marketingu 

Stojí všetka tá drina iba na copywritingu? Budeš mať na základe spomenutých techník najpopulárnejší blog na svete? Priprav sa na nekompromisnú odpoveď. NIE. Na čo mám teda využívať všetky spomínané techniky, ak nebudem medzi elitou v Googli? 

Šikovní marketéri si musia zapamätať 3 hlavné zásady. Chceš k nim patriť? Musíš byť ako oni a riadiť sa (nielen) týmito zásadami:

  1. Buď veľkorysý – veľkorysosť je sexi. Ak je tvoj bezplatný obsah taký hodnotný, že ti je až trochu nepríjemné, koľko informácií zverejňuješ, máš istotu, že ideš správnym smerom.
  2. Vytváraj príjemný obsah – ruku na srdce, kto nemá plné zuby otravných reklám? Vyzerá tvoj content ako do očí bijúca reklama? Skús to inak. Urob svoju vlastnú „reklamu“ príliš hodnotnú na to, aby bola otravná a zabaľ ju do úžasne prospešného a čitateľného obsahu.
  3. Staň sa magnetom – obsahový marketing a SEO kráčajú ruka v ruke. Nerob preto chybu viacerých content creatorov, ktorí píšu pre vyhľadávače. Vždy píš pre ľudí, a potom premeň svoj content na „SEO friendly”. Uvidíš, že sa začnú diať veľké veci. 

 

Čo dodať na záver?

V prvom rade ti želáme veľa šťastia pri budovaní novej komunity a kvalitného contentu. Skutočne dobrý obsah je neprekonateľný v rámci budovania vzťahov medzi budúcimi klientmi. 

Presne preto mnohé z najbystrejších myslí copywritingu uprednostňujú kvalitný content marketing, pri ktorom kombinujú strategický copywriting s unikátnym obsahom. Iba tak „vyžmýkajú” to najlepšie z oboch svetov. Určite to chceš aj ty, však?

Návrat hore