„…na Slovensku aj v Čechách máme kopec šikovných SEO špecialistov a marketérov…“
Ing. Ján Januška, slovenský programátor s titulom z ČVUT, SEO špecialista, školiteľ, mentor, autor SEO aplikácie Spotibo, zakladateľ a šéf rovnomenného startupu.
Pár slov na úvod
V našom magazíne budeme raz za čas prinášať aj kvalitné a zaujímavé rozhovory s ľuďmi, ktorí majú čo povedať. Náš Jano sa za roky novinárskej praxe naučil aj celkom fajn pýtať. Tak nejako inak ako ostatní. A to je dobre. Čaro dobrého rozhovoru nie je určite v opakovaní už opakovaného… alebo v používaní matrice: „tu sú otázky a tu sú odpovede“… veru ani v tom byť prvý, exkluzívne hovoriť s osobnosťou skôr, ako všetci ostatní. Určite nie, kúzlo dobrého rozhovoru je najmä v tom, čím asi každému učaruje dobrá debata. Keď ten, čo sa pýta, kladie zaujímavé otázky a ten, komu sú otázky položené, je ochotný, chce a aj vie dať zmysluplné a zaujímavé odpovede. A ak to funguje, ako má, spokojní sú všetci. Čitatelia, publicista a aj spovedaná osobnosť. Vtedy je to radosť čítať. Nech sa páči, urobíme vám radosť prvým zo série rozhovorov Jána Schneidera pre náš magazín.
Nemám dôvod a ani právo sa pasovať do roly SEO odborníka, špecialistu či, prepytujem, opinion lídra v SEO oblasti. Určite nie, som Coolwriter, o SEO sa zaujímam najmä z pohľadu nádenníka, živiaceho sa aj písaním textov na weby. Aj tých o SEO, ak treba.
Ak sa so zvedavým záujmom a hvezdárskou trpezlivosťou zadívame do hlbín našej malej, česko-slovenskej galaxie SEO vesmíru, v hľadáčiku nemôže nezažiariť Janko Januška a jeho Spotibo. Je mi cťou sa s ním porozprávať.
Janko, v našom, slovenskom a českom SEO všehomíre ste žiariaca hviezda. Rešpektovaná osobnosť, citovaná, uznávaná, obľúbená, s autoritou, charizmou, jedinečným image a aj istou aureolou experta, ktorému sa v SEO podarilo to, čo v našich končinách veru nikomu. Nie je pre vás už otravné odpovedať zrejme na stále tie isté alebo podobné otázky, asi tak od roku 2017, keď ste zažiarili so svojim Spotibom?
Ďakujem za príjemné slová, toľkú chválu si ani nezaslúžim. Na Slovensku aj v Čechách máme kopec šikovných SEO špecialistov a marketérov. Len väčšinu nie je vidno, nemajú potrebu prezentovať sa. Ale majú vo vyhľadávačoch výsledky. SEO je prevažne tímová práca a niektorí možno ani nevedia, že mu napomáhajú.
Vediete si štatistiky, koľko novinárov a všetkých ostatných, ktorí s Vami viedli verejné rozhovory, sa vás opýtalo, prečo sa Spotibo volá Spotibo? Priložím si aj ja zopár polienok:
Ak si posvietime na meno vášho dieťaťa, Spotibo, mohlo by skrývať napríklad: SPOkojnýTIBO… Z viac než 50 návrhov ste pôvodne vybrali Symulizer. Ten ste prekrstili na Spotibo asi aj preto, že to lepšie znelo? U mňa Symulizer okrem zaručených komplikácií so všetkými dvoma y a i, ktoré v štúrovčine máme, nie celkom pozitívne evokuje čosi so simulovaním…v zmysle nie simulácie – simulátor, ale simulovania – simulant… Prezraďme tým, čo to ešte nevedia: prečo nakoniec „vyhralo“ Spotibo a ako tento zapamätateľný názov vznikol?
Názov Symulizer mal viaceré komplikácie. Bol ťažko zapamätateľný, väčšina ho nevedela po započutí správne napísať. Aj kvôli problémom s y/i. Pokiaľ bola značka úplne neznáma, mohli sme si dovoliť zmenu. Z viacerých alternatív nakoniec vyhralo Spotibo, ktoré vzniklo zo slov „spot“ a „bot“. Ako stroj, ktorý prechádza weby a odhaľuje tam problémy.
Tajomstvo názvu je prezradené… vrátime sa aj k astronomickej sume, ktorú ste zaplatili za logo alebo to radšej necháme tak?
Poriadne logo má využitie v TV reklame, na billboardoch, ako polep auta… Tomu sme prispôsobili aj rozpočet na jeho zhotovenie. Bol presne nula eur, keďže nič z toho nepotrebujeme.
Janko, váš príbeh spojený so Spotibom je jeden z tých 3-10 % úspešných príbehov IT startupov. Nemáme síce štatistiky, z ktorých tento rozptyl vyplýva, netušíme, koľko v tejto brandži vzniká a zaniká startupov, nevieme teda dať presnejšie číslo, že ste dajme tomu „jeden z desaťtisícov… alebo skôr jediný z desaťtisícov?“ Vy poznáte to číslo presnejšie alebo je to úplne jedno?
Takéto štatistiky nesledujem, zaujíma ma predovšetkým to, ako sa Spotibu darí, nakoľko pomáha riešiť problémy svojich užívateľov a aké má výsledky.
Skúsme teda rýchly flashback: v roku 2017, prakticky rok po tom, čo ste sa nedostali do finále Impact Inkubátora bratislavského Impact Hubu, ste získali pre váš Spotibo startup investíciu 240 tisíc €. Písalo sa o vás nie síce úplne všade, ale pomerne intenzívne, vrátane Forbesu. Váš – a zrejme aj investorov – plán bol v roku 2017 ambiciózny: do konca roka 2018 dosiahnuť bod zlomu, teda mať vyššie tržby, ako výdavky. A v roku 2020 dosiahnuť zisk 1,5 až 4 milióny. Eur. Ročne. Podarilo sa?
To žiaľ nie, presadiť sa na globálnom trhu je veľmi náročné. Ešte nás k tomu čaká dlhá cesta.
Janko, Spotibo je jedna z mála SEO agentúr, ktorá vyvíja a aj na svetových trhoch sa snaží predávať vlastný crawler. Je to teda iný level SEO ako produkuje konkurencia…V čom ešte ste ak nie lepší, tak iní?
Do detailov poznáme, ako vyhľadávací roboti fungujú, s akými problémami sa potýkajú. Vďaka tomu sa môžu naši SEO špecialisti oboznámiť s technickým SEO do takej hĺbky ako málokto.
Ak by ste dnes tvorili marketingovú stratégiu predaja Vášho SEO dieťaťa, Spotiba, predstavili by ste ho inak ako pred tromi rokmi? Skúsme teda jednou vetou a tými správnymi kľúčovými slovami povedať tým zopár z tisícok našich čitateľov, ktorí ešte o Spotibe netušia nič, čo to vlastne je…
Spotibo auditor je nástroj, ktorý pomáha analyzovať a monitorovať web z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače. Zároveň prostredníctvom Spotibo.sk poskytujeme SEO služby pre slovenský a český trh.
Ak tomu správne rozumiem, keďže ste ako SEO praktik s titulom z programovania nenašli ten správny SEO nástroj, rozhodli ste sa ho vytvoriť? Ste ten typ, ktorý keď niečo nemá tak, ako by chcel, tak si to najradšej urobí sám? Ste typický selfmademan?
Nemám rád stereotyp. Keď niečo robím opakovane a mám pocit, že sa to dá zautomatizovať, hľadám riešenie. Ideálne existujúci nástroj, ktorý to urobí za prijateľnú cenu. Vytváranie vlastných vecí je náročné, ale občas to inak nejde.
Ak by sme náhodne vybrali z recenzií – nie užívateľských, ale tých odbornejších, čítali by sme napríklad:
„…Konečne jeden poriadny SEO nástroj“ „…na rozdiel od iných „checkerov“ po zadaní URL homepage analyzuje všetky URL…“ „..ide o užívateľsky veľmi príjemné riešenie…“ „rychlá kontrola největších SEO průšvihů na vašich webech…“„…optimalizovať svoje stránky dokážu vďaka Spotibu aj úplní začiatočníci…“ „výběr ve Spotibo je jakýmsi průřezem nejčastějších problémů a doporučil bych vše, co nalezne, vyřešit…“
Celkom fajn, čo poviete?
Áno, veľmi nás teší každý pozitívny ohlas.
Cez optiku „cieľovky“ je Spotibo prioritne šikovný „trojklikový“ nástroj pre SEO konzultantov, expertov a agentúry so SEO špecializáciou. Ale ako konkrétne mne, ako webovému spisovateľovi, copywriterovi, Coolwriterovi vie Spotibo pomôcť? A vie mi vôbec pomôcť?
S tvorbou obsahu Spotibo nepomôže. S analýzou toho existujúceho už áno. Nástroj automaticky upozorňuje na stránky, ktoré sa nesprávne zobrazia vo výsledkoch vyhľadávania. Alebo tie, s ktorých čitateľnosťou môžu mať problém nevidiaci či slabozrakí. Taktiež pomôže s analýzou obrázkov, upozorní na tie, ktorým vyhľadávače ťažšie rozumejú alebo sú príliš veľké a dlho by sa načítavali.
Janko, čaro, kúzlo SEO expertov a ich šikovných nástrojov je podľa mňa aj v tom, aby analyticky vychytali všetky muchy webu ešte skôr, ako ich nájde robot z google… lebo inak na ich základe naštartuje pomalý či prudký pád webu z vyhľadávaných pozícií… darí sa vám to alebo je to nekonečný nie že boj, ale beh na ultra dlhé trate?
Na webe môže hocikedy vzniknúť nejaký problém či bug. Preto umožňujeme užívateľom automaticky monitorovať technické SEO, niektoré rizikové stránky možno kontrolovať každých 30 minút. A keď vznikne problém, príde upozornenie e-mailom. Vďaka tomu je možné problém vyriešiť skôr, než reálne príde k prepadu vo vyhľadávačoch. Avšak okrem technického SEO je dôležité monitorovať aj vývoj návštevnosti z vyhľadávačov či získavané spätné odkazy. Podrobne som o tom rozprával koncom roku 2019 na Affiliate konferencii.
Približne pred rokom ste sa nechali počuť, že Google sa pomaly, ale isto transformuje z vyhľadávača na odpovedač. So zrejmou ambíciou nie vyhľadávať najlepšiu alebo najrelevantnejšiu odpoveď, odkazovať na iné stránky, ale rovno odpovedať. A ak odkázať, tak komerčne. Vieme načrtnúť možné odpovede na to, že Google pracuje intenzívne aj na tlačení vlastného obsahu všade, kde sa len dá? Spomínali ste nedávno napríklad „poľudštenie“ obsahu webov a nutnosť rozoberať témy viac do hĺbky…
Cieľom Googlu je poskytovanie odpovedí na otázky svojich užívateľov. Je pochopiteľné, že radšej odpoveď poskytne priamo a udrží užívateľa na svojom webe. Alebo ak ho pošle na iný web, chce za to odmenu. Treba s tým počítať a vytvárať taký obsah, ktorý Google nedokáže jednoducho nahradiť.
Všetci SEO vzdelávania chtiví zrejme zachytili vaše čerstvé, júnové slová z celkom fajn rozhovoru, skúsim ich parafrázovať: „…treba to brať s rezervou a v SEO sa nikomu veľmi nedá veriť…ani samotní tvorcovia Googlu presne nevedia, ako funguje ten vyhľadávač…“ Mysleli ste to vážne alebo to tiež môžeme brať s rezervou?
Na zlepšení vyhľadávania Googlu pracujú tisíce ľudí. V roku 2018 urobili cez 3 000 vylepšení. To, čo platilo včera, už môže fungovať trochu inak. Je to natoľko robustný systém, že žiadny jednotlivec nemôže poznať všetko.
Janko, ani možno neviete, ako ste ma už dávnejšie potešili…mne osobne ako človeku jazyka mimoriadne zaimponovalo, ako ste sa odvážne jazykovedne pustili do osvety okolo slovenského pomenovania SEO. Myslím ten nezmysel, čo mnohí používajú bežne, bez rozmyslu: SEO optimalizácia…je to síce – žiaľ – zrejme márny, ale správny boj. Taký síce donkichotský podľa mnohých, ale principiálny. U mňa napríklad argument oponentov, že „veď predsa takto to ľudia vyhľadávajú“ neprejde… ak by sme totiž písali a hovorili tak, ako ľudia vyhľadávajú, tak to by nastal iný jazykový marazmus…všakže?
Vďaka, to mám radosť ?. Pripojil som sa k Pavlovi Ungrovi a ďalším špecialistom, ktorí šíria túto osvetu oveľa dlhšie. Myslím, že ako odborníci by sme sa mali vyjadrovať správne a vyhýbať sa spojeniam ako „Search Engine Optimization optimalizácia“.
Janko, je naozaj pravda, že motýlik, ktorý na verejnosti nosíte zrejme všade, je súčasťou Vášho – ak to tak môžem nazvať: osobného SEO alebo selfmarketingu? Teda jednoduchá, efektívna a zároveň elegantná pomôcka, aby ste napríklad v dave expertov na konferencii boli vyhľadateľný, rozpoznateľný, vizuálne jedinečný, nezameniteľný a zároveň ľahko zapamätateľný?
Motýlikov nosím rád, páči sa mi to. S výnimkou videohovorov počas práce z domu, vtedy je to občas otravné. Ale je to moje (nielen) pracovné oblečenie, stalo sa súčasťou mojej osobnej značky. Tak sa snažím byť konzistentný a jeho nosenie dodržiavam.
Za rozhovor srdečne poďakoval Ján Schneider
Fotografiu z osobného archívu a print screeny z www.spotibo.com sme použili s láskavým súhlasom Janka Janušku.
P. S.: Lepšie vidieť, ako čítať. Takto vyzerá Spotibo:
Používatelia môžu skontrolovať pomery kódov stavu
Obrázok alt text môže byť spravovaný
Názvy stránok, meta popisy, nadpisy a ďalší obsah možno spravovať
Presmerovania sú uvedené spolu s podrobnosťami o ceste reťazca presmerovania
Chyby klienta je možné presmerovať a spravovať