Mnoho majiteľov spoločností, agentúr a ich zamestnancov stále nemá reálnu skúsenosť s profesionálnym copywriterom. Netušia, ako veľmi im môže uľahčiť život a pomôcť priniesť očakávané výsledky. Ja sa to dnes v článku pokúsim zmeniť.
V článku nájdeš
Kto je copywriter?
Je to človek, ktorý dá tvojim textom predajný look.
Moc sa pýta.
Hodne premýšľa.
Veľa píše.
Ešte viac škrtá.
Špekuluje.
Hrá sa s textom.
Nakoniec ti odovzdá výsledok.
Ty povieš:
„Wau.“
Najskôr treba dobre vybrať
Tento bod je najdôležitejší. Celá ďalšia práca bude stáť práve na ňom.
„Skvelý copywriter ťa prevedie spoluprácou. Vopred presne vieš, čo a prečo sa bude diať. Každý jeho krok dáva zmysel. Na konci môžeš očakávať texty, ktoré sú navrhnuté tak, aby splnili tvoj cieľ.“
Každý copywriter sa zameriava na niečo iné.
Ja sa napríklad sústredím najmä na predajné texty na web. Moji kolegovia zase riešia články, texty pre e-shopy a obsah na sociálne siete.
Preto si najprv ujasni otázku: „Čo vlastne od copywritera potrebuješ?“
Máš odpoveď? Výborne. Teraz potrebuješ vedieť, či ho chceš prijať ako zamestnanca, alebo si ho najmeš externe.
Vo väčšine prípadov si ľudia radšej vyskúšajú externú spoluprácu, pretože copywritera potrebujú len pre jeden projekt.
Interný copywriter má zmysel, keď máš oddelenie vo firme, ktoré sa venuje obsahu. Teda minimálne content manažéra, ktorý sa stará o to, aby firma tvorila zmysluplný obsah.
Ďalej v článku budem opisovať, ako vybrať externého copywritera.
Ako nájsť externého copywritera?
Najčastejšie ľudia ku nám prichádzajú cez odporúčania od ľudí, ktorým veria alebo cez web. Tam ich presvedčia referencie klientov, ktorí už vyskúšali naše služby.
Prvé dve referencie z 35 (počet k 16. 9. 2022) na našom webe.
Hľadať odporúčam v tomto poradí:
- Oslov niekoho z tvojho okolia, o kom vieš, že spolupracuje s copywriterom a pýtaj si odporúčanie.
- Použi Google. Prezri si výsledky. Rozhoduj sa podľa odporúčaní a sympatií.
- Prezri si relevantné skupiny na FB, je v nich množstvo dopytov a odporúčaní.
- Zadaj dopyt do relevantnej skupiny na FB (čím konkrétnejší, tým lepšie).
Zisti, či vám to bude spolu ladiť
Z predchádzajúceho bodu určite máš zopár kandidátov, s ktorými si dokážeš predstaviť spoluprácu. Vyber si z nich maximálne 3 najvhodnejších.
Spýtaj sa ich, čo potrebujú, aby vedeli určiť cenu a ako bude spolupráca prebiehať.
Nechaj si vypracovať cenovú ponuku. Hneď zistíš aj to, či spôsob, ktorým copywriter pracuje, bude tebe vyhovovať.
Ak chceš vedieť, aký postup máme my, nájdeš ho pri každej službe:
Vybral si si copywritera? Gratulujem, poďme sa vrhnúť na prácu.
Podklady
Aby dokázal copywriter spraviť kvalitné čokoľvek, potrebuje k tomu aj materiály.
Sú aj takí copywriteri, ktorí nepotrebujú žiadne podklady. Tomu sa väčšinou rovná aj výsledok. Ako môže trafiť tvoj cieľ, keď ho nepozná, nevie pre koho má písať, nezistil, kam má návštevníka viesť a x ďalších dôležitých parametrov?
My u nás riešime podklady pre rôzne služby inak:
Články, sociálky, e-shop popisy
Na začiatku potrebujeme vedieť iba pár vecí. Tie vyriešime tak, že ti pošlem otázky (+- 10 ks) a ty mi odpovieš.
Následne sa pustíme do práce. Ale vždy len do jedného kusu – článku, postu pre sociálne siete alebo popisu pre e-shop.
Po napísaní očakávame od teba spätnú väzbu. Na jej základe definujeme, čo musíme pre ďalšie texty zmeniť.
Copywriting, predajné texty pre web
Tu už je to kúsok zložitejšie. Musíme vytvoriť kreatívne zadanie (cháp ako kompletný súbor podkladov, podľa ktorého môže copywriter tvoriť).
Na začiatok ti zašlem 24 otázok. Keď na ne odpovieš, dohodneme si termín online rozhovoru, kde ich riešime do hĺbky.
Počas tvorby kreatívnych podkladov môže byť tých rozhovorov s tebou alebo tvojimi klientmi viac.
Tebou odsúhlasenú verziu kreatívneho zadania obaja podpíšeme. Tá je záväzná pre tvorbu textov.
S kreatívnym zadaním dokážem vytvoriť skvelé texty.
Textovanie, písanie
Tu už pracujeme my.
Čas jednotlivých výstupov závisí od toho, čo píšeme.
Článok, post pre sociálne siete, popis – prvý väčšinou do týždňa, ďalšie zaradíme do nášho kalendára podľa toho, ako potrebuješ.
Texty na web – závisí od zložitosti webu, aktuálneho nášho vyťaženia a vášho deadlinu. Väčšinou 7 – 14 dní.
V čom dostaneš výstup?
Píšeme v Google documents a hotové texty ti zdieľame na gmailové konto.
Pri textoch na web to môže byť inak. Ak majú klienti k dispozícii editovateľný návrh nového webu, viem dopisovať priamo do neho. Vďaka tomu vidím ja aj klient, ako to bude reálne vyzerať.
Pripomienkovanie a ladenie
Medzi záverečné fázy patrí pripomienkovanie z tvojej strany a následné ladenie z našej strany.
Tu využijeme Google dokumenty. Ty pridáš komentáre priamo do dokumentu a my ich môžeme promptne zapracovať.
V cene máš vždy jedno kolo pripomienok. Čiže, ak po kompletnom zapracovaní budeš prichádzať s ďalšími na iné časti textu, ako si pripomienkoval predtým, budeme ti to účtovať naviac.
Čo s textami následne?
Články, texty pre sociálne siete a e-shop popisy si publikuješ na web. Môžeš si u nás priplatiť službu a nahodíme ich za teba.
Texty na web si nahodíš buď sám, alebo to spraví tvoj web developer.
Po nahodení si ešte potrebujeme texty pozrieť. Zisťujeme, či je všetko nahodené správne (na 99 % nebýva). Prejdeme si ich. Aby všetko bolo tak, ako sme to zamýšľali pri písaní.
Fakturácia
Fakturáciu dohadujeme vždy na začiatku. Pri niektorých projektoch požadujeme zálohu vopred. Po odovzdaní textov fakturujeme dohodnutú čiastku za texty.
Ak ideme do dlhodobej spolupráce, dostaneš len jednu faktúru za mesiac. Väčšinou na začiatku mesiaca.
Dlhodobé spolupráce
Väčšina našich kooperácií má dlhodobý charakter.
Vtedy si plánujeme vopred obsah v Google Sheets. Presne vieš, kedy sa čo ide písať a kedy publikovať.
Plánovanie dáva celej spolupráci iný rozmer, pri ktorom si vieme rozvrhnúť postupné kroky, aby sme trafili cieľ.
No čo, nie je to také hrozné, že?
Aj ja si myslím.
Minimálne sprav prvý krok. Vyber si copywriterov a požiadaj ich o cenové ponuky.
Žiadny z nich sa určite na teba nebude hnevať, ak jeho ponuku nakoniec nevyužiješ.
Neodpovedal som na niečo, čo ťa zaujíma? Pokojne mi napíš alebo zavolaj.