E-SHOP: Ako vytvoriť popisy k produktom, ktoré predávajú?

  • Sep 08, 2021
  • Juraj Pavlík
  • 6 min
  • 54

Spúšťaš nový e-shop alebo potrebuješ nakopnúť ten starý? Ak chceš uspieť v konkurenčnom boji a predať produkty či služby zákazníkovi, budeš potrebovať kvalitné produktové popisy. V čom sa líši účinný popis od toho, ktorý žiadne nákupy neprináša? Pozrieme sa na to cez analýzu známych slovenských e-shopov.

 

 

 

 

Investícia, ktorá sa ti vráti

Na prvý pohľad sa môže zdať, že omnoho dôležitejšia ako popis je príťažlivá produktová fotografia. Keby to tak bolo, zákazníci by položky na e-shope nerozklikávali. Rozhodli by sa na základe obrázkov a nakúpili by.

Takto to ale nefunguje. Bežný zákazník očakáva, že po rozkliknutí produktu získa prístup k presným a zreteľne formulovaným informáciám. V skutočnosti by mala byť kvalita popisov a fotografií v jednej rovine a mali by sme im venovať rovnakú pozornosť. 

Na základe kvalitných popisov sa návštevník webu dozvie, či je pre neho produkt ten pravý. Vďaka precízne napísaným produktovým popisom sa realizuje väčšina úspešných predajov v e-shopoch. 

 

 

Polož si otázku

Ideš nakupovať na internete. Nakúpiš u niekoho, kto nemá okrem jednej produktovej fotografie žiaden popis? Alebo radšej u toho, kto ti v popise všetko do detailov vysvetlí, poradí ti s prípadnými problémami a ešte pridá skutočné referencie?

  

 

Zadarmo ani kura nehrabe

Keď si myslíš, že zvládneš produktové popisy na svojom e-shope otextovať sám, bez toho, aby si za to musel niekomu platiť, opýtaj sa znova. Zvládneš napísať popisy ako Alza TU

Ako vidíš, kvalitný popis nemá dva riadky. Nemá ani štyri riadky. Je to text, ktorý obsahuje všetky info, ktoré by návštevník webu mal, ak by produkt držal v ruke.

Musí mať hlavu aj pätu. Zaujať a udržať pozornosť čitateľa. Zoznámiť ho so všetkými možnosťami využitia produktu. Hlavne takými, nad ktorými zákazník často premýšľa, ale bojí sa ich zrealizovať. 

Teraz si predstav, že na tvojom e-shope predávaš stovky produktov. Máš na to časovú kapacitu? Máš na to, ako sa hovorí, „bunky”? 

Pokiaľ áno, stačí si vyhrnúť rukávy a pustiť sa do práce.

Pokiaľ nie, treba starostlivo vybrať spoľahlivého dodávateľa textov, ktorý to zvládne v požadovanej kvalite.

Keď už sme pri Alze, takto to vyzerá, keď si rozklikneš kategóriu televízory. Veľmi zaujímavé sú najmä posledné 4 položky, ktoré návštevníkom pomáhajú lepšie si vybrať správny produkt.

 

 

Špecifikácie, špecifikácie, špecifikácie

Všetci to poznáme. Navštívime e-shop s kozmetikou, ale namiesto toho, aby sme sa dozvedeli, na aké spoločenské akcie môžeme daný produkt využiť, vyskočí na nás zoznam špecifikácií, ktoré sú pre bežného spotrebiteľa až príliš špecifické. S týmto zoznamom sa stretneš napríklad v internetovom obchode Makeup.

Dobrým príkladom kozmetického e-shopu, ktorý špecifikácie okresal na minimum a nahradil ich informáciámi pre záujemcov, je Notino

Sú však kategórie produktov, pri ktorých zákazník presné špecifikácie vyslovene očakáva. Najčastejšie ide o elektroniku alebo iné technické komponenty, napríklad rôzne úžitkové predmety.

Ešte ďalej zašiel e-shop Levelys. Každý produkt okrem kvalitného popisu obohatil o stručný a prehľadný pracovný postup s fotografiami. Vďaka nemu môže pokladať dlažbu aj amatér.

Popisy produktov na e-shope Muničák sa zdajú ako pravá esencia nadpisu tejto kapitoly. Okrem technických parametrov a odsekov zo zákonníka tam nenájdete informácie o tom, ako sa budete pri používaní danej zbrane cítiť, a čo všetko s ňou môžete robiť. Pri bližšom pohľade na obsah e-shopu je to rozumný krok. Muž, ktorý si plánuje kúpiť zbraň, nepotrebuje, aby ho niekto utvrdzoval v tom, ako mužne sa s ňou bude cítiť. Taktiež nepotrebuje vedieť, kam všade si ju môže vziať, pretože mu je jasné, že si ju vezme len na strelnicu. Jediné, čo ho zaujíma, sú špecifikácie, špecifikácie, špecifikácie

 

 

Názory skutočných zákazníkov

Názory ľudí „ako som ja” sú z psychologického hľadiska neoceniteľné. Utvrdzujú nás v tom, že kúpa produktu je správna vec, pretože si ho kúpilo aj XY ľudí, ktorí sú ako ja. 

Priestor svojim zákazníkom dáva aj Notino. Sekcia recenzií je obsiahla a plná užitočných názorov. Skôr uveríme názorom bežných spotrebiteľov ako sladkým rečičkám predajcov.

Aj preto by úprimné (slovo úprimné je veľmi dôležité) recenzie na e-shopoch nemali chýbať. Sú dôležitým rozšírením produktových popisov. 

 

 

 

Kostra produktového popisu

Ako sme už spomínali, údaje o technických parametroch by pri väčšine produktov nemali chýbať. Ich uvedením sa minimálne vyhneš tomu, že ľudia z tvojho e-shopu odídu len preto, lebo sa nedozvedeli, aký ťažký je mobil, keď ho budú chcieť nosiť vo vrecku saka. 

Z analýzy úspešných slovenských e-shopov vyplýva, že efektívny produktový popis by sa mal začínať prísľubom zážitku. Mal by v zákazníkovi prebudiť záujem. Mal by nastaviť zrkadlo jeho emóciám a jasne ich popísať. Napríklad: „Budete sa cítiť ako bohyňa.”

Čo to s tebou robí? Už si sám seba predstavuješ, ako držíš daný produkt a cítiš sa ako bohyňa? Presne v tom je sila úvodného odstavca.

Nasledovať by mali konkrétne údaje, ako rozmery produktu, výrobca, krajina pôvodu, použitý materiál a podobne. 

V závere odporúčame odpovedať na časté otázky, ktoré sa s používaním predmetu spájajú. Predídeš negatívnym hodnoteniam a je možné, že získaš viac platiacich zákazníkov.

 

 

TIP

Nezabudni na web pridať reálny počet, koľkokrát si ľudia kúpili produkt. Dodáva to popisu na dôveryhodnosti. Samozrejme, nesmú chýbať ani úprimné necenzurované recenzie spokojných, ale aj nespokojných zákazníkov.

  

 

Ako píšeme popisy my v CoolWriters.sk?

Na samom začiatku ešte zákazník nie je rozhodnutý, či si chce produkt, na ktorý klikol, naozaj kúpiť. Úvod popisu má schopnosť premeniť váhanie na akciu. Dávame v ňom priestor emóciám, ktoré najlepšie presvedčia zákazníka, či má pre neho produkt takú významnú hodnotu, aby sa odhodlal k jeho kúpe. 

Aj keď zákazníka prvý odstavec osloví, ešte nemáme vyhraté. Teraz nastupuje čas na pochybnosti. Zákazník si spomína na svoje skúsenosti s podobnými produktami a v podvedomí mu hlodajú informácie, ktoré o ňom počul. Je najvyšší čas všetky jeho pochybnosti rozptýliť. Jasne, zreteľne, pravdivo. Nemotáme zákazníkom medové fúzy pod nosom. 

Najlepšie je produkt predstaviť v reálnych situáciách. Iba tak si o ňom vie zákazník spraviť konkrétnejšiu predstavu. Nasleduje zoznam najdôležitejších informácií. Stručné zhrnutie v odrážkach. 

 

 

Potom pokračujeme detailným opisom produktu so všetkým, čo k tomu patrí. Tento popis je určený zákazníkom, ktorí to s kúpou produktu myslia naozaj vážne. Najčastejšie zvažujú dve alternatívy a rozhodujú sa na základe technických parametrov či iných špecifikácií. 

Na záver zákazníkovi poskytneme informácie o používaní produktu. Nechýbajú ani rôzne rady a tipy. Z tipov sa už zákazník ľahko dostane k zvyšku našej ponuky, s ktorou môže produkt kombinovať. 

 

 

Záver

Písanie popisov k produktom je beh na dlhú trať. Snažíme sa pri tom myslieť ako zákazník. Len tak dokážeme napísať kvalitné popisy, ktoré ho navedú k nákupu. Dobrý popis zodpovie všetky zákazníkove otázky.



Prečítaj si ešte jeden