Ak funguješ v online svete, pravdepodobne si toho o copywritingu počul už veľa. Niektorí ti povedia, že dokáže zázraky, iní zas, že by ti v podnikaní na internete nemal chýbať. Aké sú teda silné stránky dobrých textov? Čo všetko dokážu? Čítaj ďalej, my ti to prezradíme.
1. Lepšie umiestnenie vo vyhľadávači
Začneme technickou výhodou, ktorá sa ti určite odrazí neskôr aj na príjmoch. Vďaka copywritingu a správne nastaveným textom si môžeš zlepšiť pozíciu vo vyhľadávaní.
Znamená to, že pri zadaní určitého slova alebo slovného spojenia sa môžeš ľuďom objaviť na prvej alebo druhej stránke. Samozrejme, všetko závisí od mnohých faktorov. Správnym copywritingom sa však k tomu vieš priblížiť.
Možno sa pýtaš, prečo je dôležité objaviť sa hneď na začiatku. Štatistiky a štúdie ukazujú, že na druhú a ďalšie strany vyhľadávača sa preklikne len 5 % hľadajúcich.
Skús sa do tejto situácie vžiť. Do Googla napíšeš jedno slovo alebo dlhšiu frázu a dáš hľadať. Spravidla to, čo potrebuješ, nájdeš hneď na prvých stránkach. Ak to však nenájdeš, skúšaš iné slovo či slovné spojenie alebo preklikávaš 10 ďalších stránok? Prvá možnosť je pravdepodobnejšia.
Prvé miesta vo vyhľadávaní sú, aj z tvojej vlastnej skúsenosti, dôležité. S textami od skúseného copywritera sa k nim môžeš dopracovať. Samozrejme, na skvelé výsledky je potrebný čas a spolupráca so SEO špecialistom. Čím skôr začneš, tým lepšie pre teba.
2. Priláka nových ľudí
Na svoju web stránku, prípadne e-shop, môžeš kvalitnými a zaujímavými textami prilákať nových ľudí. Ako je to možné?
Celú situáciu si predstav na jednom príklade. Máš internetový obchod zaoberajúci sa zdravou výživou. Jeho súčasťou je blog či magazín, kde pravidelne uverejňuješ články o zdravej strave. Tieto články môžu prilákať ľudí, ktorí spočiatku nemali ani len záujem nakupovať, iba hľadali nové informácie.
Tvoj blog im toto všetko poskytol. Okrem iného však ukázal aj miesto, kde môžu nakupovať výživové doplnky alebo oblečenie na cvičenie.
Ináč povedané, na to, aby články zaujali, musia obsahovať hodnotné rady a tipy. Jednoducho niečo, čo človek využije aj v praxi a nezabudne na to hneď, ako dočíta poslednú vetu (ak ju vôbec dočíta). Netreba zabúdať ani na profesionalitu. Gramatické chyby sa dnes nenosia a zlá štylistika odradí od čítania a kúpy takmer každého.
Silu kvalitného blogu potvrdzujú aj mnohé štatistiky.
3. Poskytne riešenie problému
Tretí bod je previazaný s druhým bodom. V článkoch o zdravej výžive môžeš riešiť rôzne problémy, napríklad, ako schudnúť alebo nabrať svaly. Keď si človek prečíta dôležité a odborné informácie, začne rozmýšľať. Ako prvé mu napadne, kde si môže kúpiť doplnky, ktoré boli v článku spomenuté, prípadne, ako sa môže dopracovať k výsledkom opísaným v texte.
Kvalitný copywriting poskytne okrem informácií aj riešenie. V článku môžu byť napríklad odkazy na produkty. Druhou možnosťou je tzv. Call To Action. Na konci článku vyzveš ľudí k tomu, aby klikli na určitú kategóriu či produkt.
Takýmto spôsobom môžeš pritiahnuť nových zákazníkov a zvýšiť predaj. Dobrý článok by mal mať určitú hodnotu a ľuďom odpovedať na ich otázky.
4. Zvýši kvalitu webu
Copywriting nie je len o písaní článkov a vytváraní blogov. Dôležitý je aj v rámci celého webu. Jednotlivé texty sa nachádzajú vo všetkých hlavných stránkach a podstránkach. Ak máš e-shop, tak pri každom produkte.
Ak ti natextuje web niekto, kto nemá profesionálne zručnosti, môže to dopadnúť rôzne. Preklepy a gramatické chyby sú prvým veľkým problémom, ktoré ľuďom vadia. Často spôsobujú to, že značka pre nich nie je dostatočne kvalitná. Zlý pocit z textov nevynahradíš kvalitným produktom. Zákazníci sa spravidla k objednávke ani nedostanú.
V rámci textu na webe je dôležité aj používanie správnych kľúčových slov. Tu sa dostávame znova k bodu číslo jeden. Kľúčové slová a nastavenia SEO pomôžu tvojej web stránke v tom, aby sa objavila vo vyhľadávaní vyššie, a to aj bez toho, aby si platil za drahú reklamu.
Plus, netreba zabúdať ani na to, že kvalitný copywriter ti spraví chytľavé a zaujímavé texty, ktoré ľudí motivujú nakupovať.
5. Ušetrí ti čas
Ak by ti texty nerobil copywriter, pravdepodobne by si si ich robil sám. Textovanie webu a písanie článkov ale zaberá čas. Kvalitné texty píšu profesionáli niekoľko hodín. Počas tejto doby by si sa mohol venovať niečomu úplne inému, napríklad riešeniu problémov s webom, hľadaniu dodávateľov či akvizícii klientov. Možností je veľa.
Profesionálny copywriter vie text napísať tak, aby bol zaujímavý a zároveň prispôsobený cieľovke. Ty, ako odborník v určitej oblasti, môžeš brať množstvo vecí ako samozrejmosť. Nie každý však rozumie odborným pojmom alebo rôznym zvratom. Copywriter má od spoločnosti určitý odstup a vie sa viac vžiť do roly zákazníka.
Začni preto budovať obsah s podnikaním, webom alebo čímkoľvek iným. Čím dlhšie budeš čakať, tým viac financií budeš musieť investovať do inej reklamy.
Vedel si, že ...
…až 59 % ľudí dokáže „odstrašiť” zlá gramatika alebo preklepy? Dávaj si na to pozor a texty nechaj na odborníka.
6. Pobaví
Preklikávať sa desiatkami rovnakých stránok so strohým textom je nezáživné a ľudí nebaví. Copywriting prinesie niečo nové, energizujúce a možno aj vtipné. Všetko závisí od toho, aký máš web a čo ponúkaš.
V zahraničí sú vtipné hlášky veľmi obľúbené. Nájdeš ich na mnohých stránkach. My ti sem dávame zopár príkladov.
Spoločnosť Innocent Drinks, predávajúca ovocné nápoje, má takýto vtipný kontaktný formulár:
Spoločnosť Cultivated Wit si tiež vie zo seba dobre vystreliť:
7. Navrhne ti riešenia
Profesionálnemu copywriterovi prešlo cez ruky množstvo textov a web stránok. Vie, čo funguje, a čo naopak, určite nezaberie. Práve preto ti môže poskytnúť praktické riešenia.
Tvoje nápady môže vylepšiť alebo sa od nich odraziť, aby zapadli do konceptu, no popritom pritiahli pozornosť a predali sa.
8. Dokáže textami predať
Copywriting nie je len o písaní článkov. Texty na webe majú zákazníka pobaviť a poskytnúť mu určitú hodnotu. Netreba tiež zabúdať na to, že tebe majú ušetriť čas a pomôcť ti čo najskôr preraziť.
Najlepší copywriteri však spravia ešte niečo navyše. Sú skvelými obchodníkmi a dokážu tvoju značku predať. Vedia vytvoriť zaujímavé slogany, príspevky na sociálne siete, reklamné texty a množstvo iného. Uvedomujú si, čo na ľudí zaberá a ako im služby a výrobky správne ponúknuť.
Profesionálny copywriter sa dokáže vžiť do roly tvojich zákazníkov a pozrieť sa na veci s nadhľadom. Vďaka tomu prezentuje tvoj produkt ako odborník, no zároveň aj ako blízky kamarát. Tvoji zákazníci to určite ocenia, pretože okrem základných informácií chcú vidieť aj určitú hodnotu.
Čo z toho všetkého vyplýva?
„Copywriter musí vedieť textom pritiahnuť platiacich zákazníkov a následne ním predať. Pekné texty sa síce dobre čítajú, ale nespravia nič iné.”
Zaujmi textami aj ty
V dnešnom presýtenom svete, kde je už takmer úplne všetko, je náročné byť originálnym a presadiť sa. So správnymi textami ti to však pôjde omnoho jednoduchšie. Zbytočne nečakaj a nájdi si aj ty svojho profesionála, ktorý pozdvihne tvoj web o niekoľko úrovní vyššie.