Každý blogger chce, aby na jeho blog zavítalo čo najviac ľudí. Vysoká návštevnosť býva príjemnou odmenou za čas, ktorý vložíš do tvorby obsahu. Jedna vec je však ešte lepšia než človek, ktorý navštívi tvoju stránku – človek, ktorý tvoju stránku navštívi opakovane. Na budovanie komunity pravidelných čitateľov budeš potrebovať veľa trpezlivosti a času. Tento čas ale môžeš skrátiť, ak sa budeš držať niekoľkých tipov.
V článku nájdeš
Založ si newsletter
Jeden z najväčších prejavov záujmu o tvoj obsah je, keď ho návštevník chce čítať pravidelne. Dnes však na internete nájdete obrovské množstvo blogov a webov, medzi ktorými sa môže tvoj blog stratiť. Výborným riešením je aktívne pripomínanie sa čitateľom pomocou newsletteru.
Základom je preto získať e-mailové adresy. Vlož na viditeľné miesto na tvojom blogu možnosť registrácie na odber obsahu. Potom už len zostáva pravidelne posielať upozornenia na nové články, udalosti, ponuky a zaujímavosti.
Pravidelne pridávaj nový obsah
Asi každému sa už stalo, že hoci našiel blog zameraný na jeho obľúbenú tému, posledný zverejnený článok mal pod nadpisom dátum vydania spred piatich rokov. Vracal by si sa na takýto web opakovane? Asi by si radšej hľadal iné lokality, ktoré vydávajú nové články s aktuálnymi informáciami.
Čitateľa nebaví dookola klikať na tie isté články. Nemôžeš preto očakávať opakovanú návštevnosť, pokiaľ ľudia nemajú nič nové, za čím by sa im oplatilo znovu sa vrátiť. Ak teda chceš budovať komunitu dlhodobých fanúšikov tvojho obsahu, poskytuj im ho v pravidelných intervaloch.
Aj my v CoolWriters vieme, že pravidelné pridávanie nového obsahu je pre návštevnosť stránky prospešné.
Nezabudni na User Experience (UX)
Ak si sa doteraz nezaujímal o oblasť UX, určite by si mal začať. Medzi základné prvky, na ktoré by si sa mal v prvom rade zamerať, patrí:
- rýchlosť načítavania stránky,
- jednoduchá navigácia,
- responzívny design,
- používanie obrázkov.
Výkonnosť tvojho blogu si môžeš otestovať rôznymi nástrojmi dostupnými na internete. Nikto sa predsa nechce vrátiť na stránku, ktorá sa dlho načítava a keď sa už načíta, k hľadanému článku sa musí preklikávať cez 10 odkazov. Na testovanie prehľadnosti ti postačí kamarát alebo niekto z rodiny. Najlepšie je však opýtať sa priamo čitateľov, napríklad prostredníctvom dotazníka o spokojnosti v najbližšom newslettri.
Radšej kvalita ako kvantita obsahu
Možno sa na internete dočítaš, že pre návštevnosť blogu je najlepšie vydávať čo najviac článkov, ideálne niekoľko denne. Takáto stratégia je ale z dlhodobého hľadiska prakticky neudržateľná. Dvojnásobne to platí pre malý blog, na ktorom pracuješ sám.
V dnešnom svete máme všetci vďaka internetu v každom momente prístup k veľkému množstvu článkov a informácií. Kvantitou, čiže množstvom vydaných článkov, nikoho neohúriš. O to viac sa treba zamerať na ich kvalitu. Čitatelia ocenia čas a snahu, ktoré do článku vložíš a radi sa na tvoj blog vrátia.
Ideálna frekvencia vydávania článkov sa pohybuje v rozmedzí jeden článok každé 2 až 3 dni.
Vedel si, že ...
… človek si po troch dňoch od prečítania informácií pamätá iba 10 % z nich? Ak sú k nim priradené relevantné obrázky, táto hodnota stúpa až na 65 %.
Vlož do blogu kúsok seba
Ak chceš, aby sa k tebe ľudia vrátili, musíš ich zaujať niečím jedinečným. Platí to pre rozloženie webu, design, štýl písania alebo čokoľvek, v čom môžeš nechať pracovať svoju kreativitu.
Tvojím cieľom by malo byť, aby ľudia pri prvom pohľade na stránku vedeli, že je to tvoj blog. V množstve obsahu, ktorý je tvorený iba s cieľom generovania profitu a čísel (followeri, zdieľania, likes…), je pre čitateľa príjemné vidieť niečo, nad čím sa autor reálne zamyslel. Neber to tak, že by si nemal od svojho blogu očakávať profit a dobré štatistiky. Ver ale tomu, že ak sa budeš snažiť ľuďom odovzdať kvalitný a autentický obsah, ocenia to.
Využívaj sociálne siete
V dnešnej dobe je veľmi veľká pravdepodobnosť, že tvoji čitatelia denne využívajú sociálne siete. Prečo to teda nevyužiť na podporu návštevnosti blogu? Stránka na Instagrame alebo Facebooku poskytuje ideálny priestor na propagáciu tvojho obsahu. Nielenže ide o jednoduchý spôsob, ako sa pripomenúť už existujúcej komunite, ale máš aj veľkú šancu, že vďaka zdieľaniu prispevkov získaš nových čitateľov.
V súvislosti so sociálnymi sieťami treba pripomenúť, že je dôležité vložiť odkazy na jednotlivé profily priamo na blog. Čitateľ, ktorému sa zapáči článok, bude môcť kliknúť na odkaz a dať follow či like. Málokomu sa po prečítaní článku chce hľadať profil tvojho blogu. Avšak správne umiestnený odkaz je v boji s ľudskou lenivosťou veľmi efektívnym nástrojom.
Príklad na nerušivé, ale ľahko dostupné odkazy na sociálne siete
Poskytni rôzne typy obsahu
Články, obrázky a videá sú klasika, ale určite nič nepokazíš, ak ich doplníš o niečo zaujímavejšie. Kľúčovým slovom je v tomto prípade interaktivita. Dynamické prvky na stránke, ktoré sa budú hýbať podľa aktivity čitateľa, urobia z obyčajného článku niečo, k čomu sa ľudia radi vrátia.
Kreativite sa medze nekladú. Interaktívne infografiky, mapy, grafy, kvízy alebo len galéria, ktorou si môže čitateľ scrollovať. Pomocou týchto prvkov dokážeš pekne oživiť svoj blog. Chceš ho posunúť na ešte vyššiu úroveň? Vyskúšaj aktivity v reálnom čase a umožni čitateľom zapojiť sa do budovania obsahu na tvojom webe. Môžu to byť live-streamy, live-blogging alebo live-Q&A.
Zhrnutie
Ak si si len nedávno založil blog, možno ti vybudovanie veľkej a stabilnej komunity čitateľov pripadá nereálne. Určite to ale nevzdávaj. Každý blog má šancu dosiahnuť úspech. Pozbieraj všetku trpezlivosť, ktorú v sebe máš, nájdi svoju motiváciu a choď vylepšovať svoj blog. Tipy z tohto článku sú dobrý začiatok a cestou určite natrafíš na množstvo ďalších spôsobov, ako získať nových čitateľov a následne si ich udržať.