Si majiteľom firmy a uvažuješ o spustení vlastného firemného blogu? V takom prípade sa pravdepodobne zaujímaš o to, ako ho napísať tak, aby sa výrazne odlišoval od autorského súkromného blogu. V tomto článku sa preto pozrieme na rozdiely medzi týmito dvoma typmi blogov a zároveň sa dozvieš, ako správne implementovať SEO, aby si mohol zlepšiť organické vyhľadávanie tvojej webovej stránky. Ak sa aj ty chceš stať úspešným majiteľom firemného blogu, čítaj ďalej.
Aké sú hlavné rozdiely medzi súkromným a firemným blogom?
Súkromný a firemný blog sa líšia v mnohých ohľadoch, a to od stanovených cieľov, štýlu písania, obsahu až po cieľovú skupinu a zameranie. Základné pravidlo, ktoré treba mať na pamäti, preto znie: „Tvorba firemného a súkromného blogu nie je to isté.“
Najdôležitejšie rozdiely sú nasledovné:
- Cieľová skupina – súkromný blog je určený najmä pre širšiu verejnosť. Firemný blog sa zase snaží osloviť zákazníkov alebo potenciálnych zákazníkov spoločnosti. Z toho vyplýva, že ako autor súkromného blogu máš väčšiu flexibilitu v tom, čo budeš písať. Naopak, firemný blog je venovaný najmä zákazníkom, ktorých by mohli zaujať témy súvisiace s tvojou spoločnosťou a jej produktmi alebo službami.
- Obsah – súkromný blog môže mať pestrý obsah, ktorý zahŕňa rôzne témy, a to od osobných skúseností až po názory na politické otázky. Firemný blog sa zase zameriava na informovanie o produktoch a službách spoločnosti pre čitateľa zaujímavým spôsobom. Okrem toho poskytuje informácie o novinkách a trendoch v danej oblasti a môže sa venovať aj témam súvisiacim s hodnotami a budúcou víziou spoločnosti.
- Jazyk – súkromný blog môže byť písaný aj vo veľmi uvoľnenom štýle, kde autor komunikuje s čitateľom priateľsky, slangom alebo v niektorých prípadoch dokonca aj vulgárne. Firemný blog sa ale musí držať profesionálneho tónu – tone of voice, ktorý odzrkadľuje hodnoty a kultúru spoločnosti.
- Marketingový potenciál – súkromný blog nemá rovnaký marketingový potenciál ako firemný blog, ale môže byť užitočný napríklad na komunikáciu s ľuďmi rovnakej „krvnej skupiny“, na rozvoj zručnosti písania alebo len tak pre zábavu. Naopak, firemný blog je skvelým nástrojom na zlepšenie povedomia o značke a na vytvorenie dôvery s klientmi.
Rozdiely v zameraní: Ako sa premietajú do marketingových cieľov?
Tieto rozdiely sa premietajú aj do marketingových cieľov. Súkromný blog je užitočný pre osoby, ktoré sa chcú stať influencermi alebo chcú rozvíjať svoj osobný brand. Preto sú marketingové ciele súkromného blogu zamerané najmä na zvyšovanie počtu sledovateľov, interakcií a vytváranie komunity.
Marketingové ciele firemného blogu sa zase zameriavajú na zvyšovanie povedomia o značke, zvyšovanie konverzií, vytváranie leadov a zvyšovanie povedomia spoločnosti v danej oblasti. Takýto blog pomáha zákazníkom lepšie porozumieť hodnote produktov alebo služieb danej spoločnosti, čím zvyšuje záujem o nákup.
Ak si napríklad predstavíme súkromný blog o cestovaní a firemný blog cestovnej agentúry, uvidíme jasné rozdiely v ich zameraní a marketingových cieľoch. Súkromný blog by sa zameriaval skôr na osobné skúsenosti a tipy na cestovanie, zatiaľ čo firemný blog by sa venoval najmä predstavovaniu produktov a služieb, poskytoval informácie o miestach, ktoré cestovná agentúra ponúka a zvyšoval záujem o nákup týchto produktov a služieb.
Celkovo by sme mohli povedať, že ako autor súkromného blogu sa viac zameriavaš na osobný prístup a autenticitu, zatiaľ čo firemný blog by mal byť viac zameraný na marketingové ciele a stratégiu. Aj keď sa v niektorých oblastiach môžu prekrývať, je dôležité, aby oba typy blogov mali jasne definované ciele.
Pred spustením blogu, či už súkromného alebo firemného, si nezabudni položiť kľúčové otázky. Ujasni si, čo chceš blogovaním dosiahnuť, priprav si obsahovú stratégiu, analyzuj (cieľovú skupinu, kľúčové slová…) a zváž zdroje – časové aj ľudské.
Výhody a nevýhody súkromného a firemného blogu
Z dôvodu toho, že súkromný blog je založený na osobnom záujme a jeho autor prezentuje svoj osobný názor, môže si dovoliť písať voľnejším štýlom. Výhodou súkromného blogu je teda to, že autor má úplnú kontrolu nad tým, čo sa objavuje na blogu a ako sa tým prezentuje svetu.
Naopak, nevýhodou súkromného blogu je to, že osobný postoj k téme a voľný štýl písania môžu viesť k znižovaniu pridanej hodnoty poskytnutých informácií, čo nemusí každý čitateľ oceniť. Existuje teda vyššie riziko, že ak si autor blogu nenájde svoje publikum, blog časom upadne.
Firemný blog sa zameriava na biznis a umožňuje zdieľať poznatky a skúsenosti s ponúkanými produktmi a službami so zákazníkmi. Tým môžeš jednoduchšie budovať vzťah s nimi.
Nevýhodou je však to, že si musíš dávať pozor, aby si neprezradil žiadne informácie, ktoré by mohli byť pre tvoje podnikanie citlivé. Nezabudni ani na to, že pri písaní sa musíš prispôsobiť určitej forme a štýlu písania.
TIP
Z dôvodu potreby pravidelnej aktualizácie a pridávania nových článkov na blog je užitočné mať na pamäti redakčný kalendár. Na čo všetko si treba dať pozor pri jeho vytváraní sa dozvieš v našom článku TU.
Ako na SEO: Využitie súkromného a firemného blogu pre lepšie výsledky
Hlavným cieľom SEO je zlepšiť organické vyhľadávanie webovej stránky v rôznych vyhľadávačoch. Práve blogovanie je jednou z najlepších metód na dosiahnutie tohto cieľa.
Pri písaní blogových príspevkov je preto dôležité používať vhodne zvolené kľúčové slová (keywords), a to nielen v nadpise článku, ale aj v perexe, podnadpisoch, texte, popise obrázkov a aj v meta popise.
Pokiaľ ide o SEO, medzi súkromným a firemným blogom nie je až taký veľký rozdiel. Pri firemných blogoch si napríklad môžeš zvýšiť SEO tým, že budeš zdieľať relevantný obsah zameraný na svoje zákaznícke segmenty a riešenie ich potrieb.
To isté platí aj pre súkromný blog, okrem zákazníckych segmentov. V tomto prípade sú však na zdieľanie v súčasnosti nutné sociálne siete. Pamätaj však na to, že pri firemných blogoch je kladená väčšia dôležitosť na spätné odkazy, ktoré zvyšujú kredibilitu tvojho blogu.Ako optimalizovať svoj blog podľa SEO štandardov si môžeš pozrieť v krátkom videu.
Príklady súkromných a firemných blogov: Ako tieto rozdiely fungujú v praxi
Stále nerozumieš rozdielu medzi firemným a súkromným blogom? Nevadí, prinášame ti náš výber konkrétnych príkladov, ktoré sú top vo svojej oblasti a témach. Možno ťa niečo z toho inšpiruje.
Súkromné blogy
- A Cup of Jo – blog o rodine, cestovaní a kultúre, ktorý zdieľa zážitky zakladateľky Joanny Goddard s jej čitateľmi.
- Humans of New York – blog, ktorý zdieľa príbehy obyčajných ľudí žijúcich v New Yorku a na rôznych miestach sveta.
- Bezmapy – populárny slovenský cestovateľský blog, ktorého autor Milan sa rozhodol, že nebude nudný. Aj preto sa premenil z cestovateľa na pôžitkára.
Firemné blogy
Záver
Ak sa rozhodneš písať firemný blog, pamätaj si, že kvalitný obsah a zameranie na potreby tvojich zákazníkov sú kľúčové pre jeho úspech. Odlíšiť ho od súkromného blogu môžeš tým, že sa budeš viac sústrediť na témy týkajúce sa tvojho biznisu a na spôsoby, ako pomôcť svojim zákazníkom riešiť ich problémy a otázky.
Mysli na to, že firemný blog nie je len o propagácii brandu, ale aj o budovaní vzťahu so zákazníkmi a poskytovaní užitočných informácií. Neboj sa teda experimentovať s rôznymi formami obsahu a neustále sledovať, čo funguje a čo nie. Ak nevieš, ako začať so svojím firemným blogom alebo potrebuješ pomoc s tvorbou obsahu, neváhaj nás kontaktovať. Radi ti pomôžeme dosiahnuť tvoj cieľ a vytvoriť blog, ktorý bude zaujímavý a hodnotný pre všetkých tvojich čitateľov.